گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش بهره‌وری از آب با توسعه کشت گلخانه‌ای در کویر مرکزی ایران

بیش از ۲۵ سال است که استان کویری یزد با کم‌آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، باوجود محدودیت منابع آب در بخش کشاورزی، با کمک‎های بلاعوض و تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار داده و با روش‌های نوین آبیاری، سالانه بیش از یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی ودامی در این استان کویری تولید می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن برای بهره‌وری از آب و همچنین مدیریت هرچه بهتر تولید محصول دربخش کشاورزی است، استفاده بهینه از آب با روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آبخواه می‌تواند، تدوام بخش فعالیت های کشاورزی در اقلیم خشکی مانند استان یزد باشد.

استان یزد ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه کشت‌ محصولات کم آبخواه دارد و تغییر الگوی کشت از منظر اقتصادی برای بهبود معیشت کشاورزان، دامداران و بهره برداران روستایی می تواند تاثیرگذار باشد.

تولید ۲۲ درصد خیارسبز گلخانه‌های کشور در یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از ۱۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان، ۱۵۰ هکتار آن در شهرستان‌های یزد ، مهریز ، اشکدر ، خاتم و ابرکوه قرار دارد.

سیدجمال سجادی‌پور در گفت وگو با گزارشگر ایرنا بابیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای علاوه برفراهم کردن اشتغال، ارزش افزوده  بالایی برای تولیدکنندگان دارد، اظهارکرد: هم اکنون ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌ای ایران در یزد تولید می‌شود و در مجموع میزان تولیدات گلخانه‌ای استان ۵۳۳ هزار تن محصول است.

وی ادامه داد: سال گذشته از استان یزد حدود ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست..

کشتن نوین گلخانه‌ای (N. f. t ) بهره‌وری آب را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد

سجادی پور توسعه شهرک‌های گلخانه ای را از سیاست های دولت بری افزایش بهره وری از منابع آب دانست و تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کرده اند و کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t )  که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره وری آب را برای این گونه کشت به بیش از ۲ برابر کشت های موجود افزایش می دهد.

وی افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ترویج کشت نشایی باز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا ۴۰ روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .

سجادی پوریادآور شد: تولید محصول در فضای باز در  هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی بابیان اینکه استان یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، شاخص ترین محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا در استان را پسته و زعفران دانست و تصریح کرد: تاکنون با توسعه کشت های گلخانه ای زمینه اشتغال افزون بر ۱۶ هزار نفر ایجاد شده است.

پرداخت ۶۵۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای توسعه کشت گلخانه‌ای

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد نیز گفت: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹ ۹- ۹۸، ۶۵۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت به ۱۴۹ متقاضی بخش خصوصی، برای اجرای ۸۰ هکتار اراضی طرح توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شد.

اکبر شیخ علیشاهی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا افزود : این میزان تسهیلات به کشاورزان و متقاضیان طرح کشت و توسعه محصول گلخانه ای با هفت درصد سود برای مناطق محروم و در شهرهای کمتر توسعه یافته با نرخ  ۹ درصد پرداخت شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشت محصول کم آبخواه ، ۳۶۵ پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح ۲۱۰ هکتار با ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بانک های عامل استان معرفی شد.

مدیر باغبانی استان یزد با بیان اینکه ۶۰ درصد گوجه فرنگی و ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می شود.

تولید سه هزار تن محصول گلخانه‌ای در ابرکوه

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و ۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

مهدی غیب الهی در گفت و گو با ایرنا ، با بیان اینکه متوسط برداشت خیار سبز گلخانه‌ای در هر هکتار ۳۰۰ تن است، افزود: محصولات تولیدی شامل خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است که از ۱۴ هکتار سطح زیرکشت گلخانه برداشت شد.

وی بابیان اینکه هم اکنون ۸۰ نفر در این شهرستان به طور مستقیم در تولید محصول گلخانه ای اشتغال دارند ،ادامه داد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول توسط ۲۰ بهره بردار در این شهرستان تولید شد.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد،  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان استان یزد مربوط به بخش باغبانی استان است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات باغی است، اختصاص دارد.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن نیز محصولات دامی حاصل تلاش حدود ۷۰ هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا