گروه مشاوران برندینگ فراسو
کسب و کارها

راه اندازی سالن مرغداری

پرورش صنعتی مرغ تخم گذار یا گوشتی یک کسب و کار بسیار پر سود و آینده دار می باشد اما به شرطی که شرایط و امکانات لازم را برای راه اندازی این صنعت داشته باشید. داشتن زمین مناسب با امکان دسترسی به آب، برق و گاز شهری از شرط اولیه راه اندازی مرغداری صنعتی می باشد. داشتن 100 الی 150 میلیون تومان سرمایه جهت خرید تجهیزات، مرغ تخم گذار، دان مخصوص مرغ، هزینه کارگر و... از دومین شرط انجام اینکار می باشد. در چنین طرحی شما قادر به پرورش همزمان 20 قطعه مرغ خواهید بود.

برای راه اندازی و احداث سالن مرغداری چه باید کرد؟

الف – تهیه مکان مناسب سالن مرغداری

شرط اساسی و اولیه برای راه اندازی یک مرغداری داشتن زمین دارای امکانات کافی، دسترسی راحت به جاده های اصلی، نزدیکی به شهر، دسترسی به آب و گاز و برق شهری و … می باشد، اگر مساحت زمین کمتر از یک هکتار باشد نمی توانید مجوز های لازمه را از سازمان های مربوطه دریافت کنید و باید به صورت غیر رسمی به فعالیت خود ادامه دهید.ضمن اینکه مکان مورد نظر بایستی دارای حداقل ضوابط جهاد کشاورزی جهت اجرای پروژه باشد که برخی از این ضوابط عبارت اند از:

۱.داشتن حداقل فاصله یک کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان گوشتی.
۲.داشتن حداقل فاصله دو کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان داشتی.
۳. داشتن حداقل فاصله دو الی سه کیلومتری با مناطق مسکونی و مواردی از این قبیل که جهت احراز استعلام مثبت و صدور اجازه فعالیت از سوی سازمانهای ذیربط لازم می باشد.

ب-اقدامات لازم قبل ورود جوجه و مرغ

۱.به‌ منظور حفاظت از گله‌ها در مقابل بیماریها از نظافت و ضد عفونی شدن صحیح و کافی تجهیزات سالن و محوطه اطراف سالنها مطمئن شوید.

۲.زمان رسیدن جوجه به فارم را مشخص نموده و برای دریافت جوجه آمادگی کامل داشته باشید.

۳.هیترها را کنترل و از صحت کار آنها مطمئن شوید و با توجه به وضعیت هوای محیط ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل از ورود جوجه آنها را روشن نمائید.

۴.اضافه کردن مولتی ویتامین در چند روز اول به آب آشامیدنی مفید می‌باشد. زیرا ممکن است ویتامین موجود در دان بعلت گرما کاهش یافته باشد.

۵.ایجاد فضای اضافی جهت تغذیه در چند روز اول لازم می‌باشد. حداقل ۲۰% از فضای مادرهای مصنوعی در روی بستر با صفحات مقوائی و یا کفی کارتن پوشانده شود و در آنها همیشه مقدار کمی دان تازه وجود داشته باشد. در این صورت همواره طیور به دان دسترسی خواهند داشت.

۶.قفس های مکانیزه مخصوص مرغ برای مرغ های تخم گذار طراحی گردیده است و شامل، دانخوری، آبخوری نیپل، محفظه قرار گیری تخم و محفظه مخصوص فضولات می باشد. در صورتی که قصد پرورش مرغ های تخم گذار را داشته باشید این وسیله بسیار کاربری و مهم خواهد بود.

دستگاه جوجه صنعتی نیز زمانی کاربرد خواهد داشت که مرغ های شما علاوه بر تولید تخم های خوراکی، تخم های نطفه دار نیز تولید نماید و شما باید آن تخم ها را درون دستگاه قرار دهید تا پس از ۲۱ روز جوجه یکروزه تحویل بگیرید.

۷.برای پرورش و گوشتی کردن جوجه ها و خروس ها به بستر و دانخوری و آبخوری نیازمند خواهید بود. معمولا به ازای هر ۵ مرغ ۱ دانخوری و یک آبخوری در نظر می گیرند، هم چنین برای پرورش جوجه ها تا دو هفته اول باید آنها را در محیطی مخصوص با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد قرار داد، لامپ مادر مصنوعی یکی از راه حل های تامین دمای ۳۷ درجه با کمترین میزان مصرف برق می باشد.

۸.پس از اینکه جوجه ها به دنیا امدند برخی از آنها مرغ و برخی نیز خروس خواهند بود، پس از اینکه جوجه ها دوره شش ماهگی خود را سپری کردند و کاملا بالغ شدند، می توانید خروس های اضافی را بفروشید و به ازای هر ۸ مرغ ۱ خروس سالم و قوی به منظور تولید تخم های نطفه دار نگهداری کنید.

ج.استخدام چند نیروی کار حرفه ای

د. خرید یک دستگاه جوجه کشی صنعتی و تعداد زیادی تخم نطفه دار

ه.پوشال یا خاک اره برای کف سالن

وجود پوشال یا خاک اره از خیس و لجنی شدن کف سالن جلوگیری خواهد کرد و بوی بد فضولات را نیز تا حد زیادی خواهد گرفت، هم چنین در فصل زمستان نیز به گرم شدن مرغ ها کمک خیلی زیادی خواهد کرد، حتما کف سالن یا لانه را با یکی از این دو ماده بپوشانید.

بستر در محوطه مادرهای مصنوعی باید هم سطح و یکنواخت باشد. بستر ناهموار ایجاد درجه حرارت غیر یکنواخت در کف سالن نموده و باعث مخفی شدن جوجه‌ها در بین پوشال بستر و یا در زیر دانخوریها و آبخوریها و محروم شدن از آب و دان در مرحله رشد می‌شود.

و.کنترل رطوبت

رطوبت نسبی سالن مرغداری باید ۷۰ـ۵۰ درصد باشد، رطوبت سالن باعث حفظ کیفیت بستر شده و از خشک شدن زیاد بستر و ایجاد گردوغبار جلوگیری می‌نماید.

رطوبت بالاتر را باید با افزایش تهویه کاهش داد. افزایش تهویه باعث از دست رفتن گرما و صرف هزینه اضافی است. وسائلی که بسرعت و به درستی بتوانند رطوبت را اندازه‌گیری نمایند تا حدی غیر معتبر می‌باشند و احتیاج به کالیبره کردن مکرر داشته و بدین جهت کنترل رطوبت را مشکل می‌سازند.

ایجاد رطوبت نسبی بالاتر برای جوجه یکروزه استرس جابجائی جوجه از جوجه‌کشی تا مزرعه را کاهش داده و رطوبت کمتر، شانس دهیدراته شدن جوجه را افزایش می‌دهد.

ی.مدیریت دانخوری ها

طول دانخوری زنجیری برای هر پرنده حداقل ۵/۲ سانتیمتر و تعداد دانخوری بشقابی برای ۱۰۰۰ قطعه ۲۰ـ ۱۸ عدد منظور شود.
حداقل یک ردیف دانخوری بشقابی برای هر ۵ متر عرض سالن لازم است. در دوران پرورش دانخوریها باید بطرف بالا کشیده شوند، بطوری که لبه دانخوری همسطح پشت طیور باشد.

سطح دان در دانخوریها بایستی به اندازه‌ای باشد که ضمن دسترسی طیور به دان از ریخت و پاش و ضایع شدن آن جلوگیری شود، کنترل مرتب اطراف دانخوریها از نظر وجود یا عدم وجود دادن، مقدار دان موردنیاز در دانخوریها را نشان می‌دهد. همچنین به‌منظور پیشگیری از ماندن دان در دانخوریها و کهنه شدن و احتمالا کپک زدگی دان، باید همه روزه پس از مصرف کامل دان قبلی، دان در دانخوریها توزیع شود.

م.مدیریت نوردهی وروشنائی سالن مرغداری

غالباً در پرورش طیور گوشتی از برنامه نوردهی دائمی استفاده می‌شود، ولی در هر روز باید ساعاتی را نیز به تاریکی اختصاص داد. خاموشی در ساعاتی از روز باعث عادت کردن طیور به تاریکی شده و از وحشت آنها در موقع قطع برق و نتیجتاً تجمع و خفگی طیور پیشگیری می‌نماید. در هنگام طراحی سیستم روشنائی، یک ردیف لامپ در بالای محدوده مادرهای مصنوعی باید در نظر گرفته شود تا طیور بطرف منبع حرارتی، آب و دان هدایت شوند.
روشنایی سالن با استفاده از لامپهای معمولی و یا لامپهای فلورسنت تامین می‌گردد و نکته ضروری و اساسی این است که نور بطرف یکنواخت در سالن توزیع گردد. اداره رفاه طیور در انگلیس، شدت نور حداقل، ۱۰ لوکس در سطح پرنده و متوسط ۲۰ لوکس در کل سالن را توصیه می‌نماید. همچنین بسیار مهم است که امکانات کم کردن شدت نور و تاریک کردن سالن وجود داشته باشد تا بتوانیم مواردی مثل خود خوری را کنترل کنیم.

پس از گذشت دو هفته می توانید جوجه ها را برای چریدن و یافتن کرم به درون باغچه بفرستید، به علاوه آفتاب و هوای تازه نیز برای سلامتی آنها مهم می باشد.

رعایت بهداشت در محیط پرورش مرغ

مرغ ها در حالت کلی پرندگان مقاومی هستند و کمتر دچار بیماری می شوند، مگر اینکه بیماری واگیر داری همه گیر شود و مرغ های شما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

برای جلوگیری از بیمار شدن مرغ ها باید نظافت محیطی در سالن پرورش رعایت کنید. تمیز کردن کف سالن دو الی سه روز یکبار اکیدا توصیه می گردد. هر گونه سوراخ یا حفره ای که باعث ورود حشرات و موجودات موذی به داخل سالن مرغداری می شود باید بسته شود. پس از هر بار نظافت دوباره خاک اره یا پوشال خشک و تمیز در کف سالن بریزید.

بیشتر بخوانید:

کنترل مگس در مرغداری
بستر مناسب در مرغداری
مدیریت آب در گله های طیور گوشتی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا