گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه گردشگری عامل رونق اقتصادی/صنایع‌دستی اردبیل برندسازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با توسعه صنعت گردشگری، شاهد رونق اقتصادی و ارز آوری مضاعف در استان اردبیل خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر فلاحی در دیدار با مدیر و خبرنگاران خبرگزاری مهر استان اردبیل ضمن تقدیر از این خبرگزاری در راستای اطلاع رسانی دقیق و سریع رویدادهای مهم استان عنوان کرد: خبرگزاری مهر تاکنون در راستای اطلاع رسانی فعالیت‌های مهم گردشگری استان و انتشار اخبار موثق در جهت شناساندن نقاط ضعف و قوت این حوزه به رسالت انقلابی خود به خوبی عمل کرده است.

وی صنعت گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه در استان اردبیل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح است لذا با توسعه این صنعت قطعاً شاهد رونق اقتصادی و ارز آوری مضاعف در این استان خواهیم بود.

اردبیل ۱۴۰۰ در قله گردشگری ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل از تلاش در جهت عملی کردن شعار «اردبیل ۱۴۰۰ در قله گردشگری ایران» خبر داد و گفت: با توجه به پتانسیل تاریخی و فرهنگی و مذهبی استان اردبیل در سال گذشته در زمینه جذب گردشگر توانستیم با جذب ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار گردشگر داخلی و ۶۱۰ هزار گردشگر خارجی به استان جایگاه خوبی را در این خصوص در کشور به دست آوریم.

فلاحی تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر پیکره گردشگری استان را فلج کننده دانست و افزود: با شیوع کرونا شاهد کاهش شدید گردشگر از اسفندماه و رسیدن آمار به صفر در این خصوص بودیم که خسارات و آسیب‌های بسیاری بر صنعت گردشگری و واحدهای مرتبط با این صنعت وارد آمد و برخی شهرهای توریستی از جمله شهر سرعین به کلی به حالت تعطیلی در آمد.

وی در خصوص خسارات وارده به تأسیسات گردشگری استان اظهار کرد: آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا طی سه ماه گذشته بیش از ۹۵ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان برآورد شده است که در جهت حمایت از اقشار آسیب دیده این صنعت تسهیلات مناسبی اعطا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل از انجام فعالیت‌های قابل توجه در زمینه جذب گردشگر به استان خبر داد و گفت: در زمینه جذب گردشگر رویکردهای جدید و ایده‌های مناسبی پیاده شده که از آن جمله می‌توان به طرح زمستان بیدار، احداث سه پیست اسکی در استان، احداث پل معلق هیر، جذب سرمایه گذار برای طرح جامع بولاغلار، اجرای عملیات عمرانی پل معلق ازناو اشاره کرد.

فلاحی افزود: این تلاش‌ها و برنامه ریزی ها باعث شد که استان اردبیل به عنوان استان پل‌های معلق و پیست‌های اسکی در کشور مطرح شود و تأثیرات بسزایی را در خصوص جذب گردشگر در این زمینه در استان اردبیل شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه با افزایش جذب گردشگر به استان بالتبع باید سیستم هتل‌ها و خدمات رفاهی نیز ارتقا یابد عنوان کرد: در این راستا در ارتقای هتل‌های استان به ۵ ستاره و احداث هتل‌های جدید از قبیل در ساحل دریاچه شورابیل، شهرستان نیر، سردابه و سرعین می‌توان اشاره کرد.

تکمیل کمربند طلایی سبلان در کوتاه‌ترین زمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل جاده‌های دسترسی مراکز گردشگری استان به یکدیگر را مهم تلقی کرد و گفت: در جهت خروج مراکز و مناطق گردشگری استان از بن بست و راحتی گردشگران در دسترسی به این مناطق در کوتاه‌ترین زمان اجرای کمربند طلایی سبلان را در دستور کار قرار داده ایم که با احداث این پروژه مهم آب‌های گرم مشگین شهر، سردابه، قوتور سویی و سرعین و مناطق گردشگری دامنه سبلان به یکدیگر وصل خواهند شد.

فلاحی اجرای این پروژه را در ماندگاری گردشگران در استان و تقسیم عادلانه گردشگر بین مناطق استان مهم تلقی کرد و گفت: کمربندی طلایی سبلان باعث استفاده بهتر مسافران از مناطق گردشگری استان خواهد شد و همچنین با توجه به کوتاه‌تر شدن مسیر مراکز توریستی به یکدیگر باعث ماندگاری بیشتر مسافران و استفاده بهتر از خدمات ارائه شده خواهد بود که در تلاشیم سال آینده این پروژه مهم تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی در خصوص اهمیت صنایع دستی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان بیان کرد: در حوزه صنایع دستی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید در نظر داریم اقداماتی را جهت برند سازی و معرفی صنایع دستی استان در سطح کشور انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در گسترش صنایع دستی بسیار تأثیر گذار خواهد بود و در این راستا شاهد ظهور اقتصاد جدیدی با نام صنایع دستی در استان خواهیم بود و این امر با همگانی سازی این صنعت در آینده‌ای نزدیک دست یافتنی است.

لزوم برندسازی و معرفی صنایع دستی استان در سطح جهان

فلاحی به اهمیت بازاریابی اینترنتی در معرفی و عرضه تولیدات صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی هایی که در جهت برندسازی صنایع دستی استان انجام شده بزودی شهرهایی از این استان با عنوان شهر جهانی گلیم، شهر جهانی ورنی و… مطرح خواهند شد از این جهت با صادرات صنایع دستی این شهرها ارز آوری و ارزش افزوده بالایی سهم زحمتکشان این عرصه خواهد شد و بالتبع اقتصاد استان نیز رونق چشمگیری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل به عنوان خاستگاه صفویه و نماد وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور مطرح است اظهار کرد: در این خصوص با توسعه موزه‌ها گامی مهم در معرفی بهتر قدمت تاریخی و فرهنگی استان برداشته ایم و در حال حاضر نیز تجهیز این موزه‌ها در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: از تأثیرات فعالیت‌های انجام شده در گسترش و توسعه موزه‌ها مخصوصاً در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را می‌توان به افزایش میزان ماندگاری گردشگران در این مکان از ۳۰ دقیقه به ۳ ساعت و نیم اشاره کرد.

برگزاری برنامه‌های هفته اردبیل به صورت مجازی

فلاحی در خصوص اجرای برنامه‌های هفته اردبیل در سال جاری، بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت نامناسب استان در این خصوص تمهیداتی انجام گرفته که همایش‌ها و برنامه‌های هفته اردبیل در قالب فضای مجازی برگزار خواهد شد که در این خصوص از تشکل‌ها، انجمن‌ها و جوانان علاقمند در این حوزه خواستاریم تا در غنی کردن برنامه‌های هفته استان اردبیل یاریگر اداره کل میراث فرهنگی استان باشند.

وی از تأسیس خانه تشکل‌های گردشگری در استان خبر داد و افزود: برای اولین بار برای حمایت از فعالین بخش خصوصی، خانه تشکل‌های گردشگری با حضور هتلداران، مجموعه‌های آبدرمانی، آژانس‌ها، مجموعه‌های پذیرایی، مراکز بین راهی و سمن‌ها آغاز به فعالیت کرده که این تشکل قطعاً در پیشرفت صنعت گردشگری استان با ارائه نقطه نظرات و همفکری‌ها مثمرثمر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: از موفقیت‌های مهمی که در حوزه جذب گردشگر خارجی به استان کسب کرده ایم می‌توان به میزبانی اردبیل برای گردشگران کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ میلادی اشاره کرد که گام مهمی در معرفی تاریخ و فرهنگ و آداب و سنن این استان در عرصه جهانی خواهد بود.

ضرورت فرهنگسازی بازدید از موزه‌ها در استان

مالک پناهی سردی، مدیر خبرگزاری مهر استان اردبیل نیز در ادامه این دیدار با اشاره به اهمیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در بیان نقاط قوت و ضعف ادارات در جهت رسیدگی به معضلات و مطالبات مردم، عنوان کرد: خبرگزاری مهر به عنوان رسانه انقلابی در همه زمینه‌ها با روحیه انقلابی و با نیت سازندگی وارد مباحث شده و با نقد منصفانه به دنبال پاسخ مسئولانه در جهت رفع نیازها و مطالبات مردمی بر آمده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری در جهت پیشرفت صنعت گردشگری استان برداشته و البته با توجه به پتانسیل تاریخ و فرهنگی استان و ظرفیت بالای صنایع دستی نیاز بیشتری به سرمایه گذاری در زیر ساخت‌های حوزه گردشگری و خدمات رسانی به مردم احساس می‌شود که این امر نیازمند مشارکت عمومی دستگاه‌های اجرایی و مردم در کنار اداره این اداره کل می‌باشد.

مدیر خبرگزاری مهر استان اردبیل عنوان کرد: در زمینه توسعه و گسترش موزه‌ها اقدامات خوبی انجام شده اما متأسفانه فرهنگ بازدید از موزه‌ها برای مردم استان نهادینه نشده و در این زمینه نیاز است که اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری رسانه‌ها در فرهنگسازی بازدید مردم از موزه‌ها گام‌های مهمی بردارد.

پناهی سردی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یکی از ادارت مهم در خصوص تربیت نسل جوان می‌تواند بسترهای فرهنگسازی و بازدید نوجوانان و جوانان به همراه خانواده از این مراکز را فراهم سازد تا مردم به اهمیت استان خود و وظایف خود در قبال نگه داری از آثار تاریخی و صنایع دستی بیش از پیش توجه کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا