گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

محصولی که کرونا مانع تولیدش نشد

صحبت از تولید محصولی در میان است که حتی سایه تاریک کووید ۱۹ هم نتوانست تولید آن را از رونق بی اندازد، محصولی که اکنون از تولید در کارخانه به سر سفره مردم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود.

امنیت غذایی زمانی تأمین می‌شود که سرانه سبد غذایی خانواده به‌صورت صحیح  تهیه‌شده و به‌صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد.

یکی از مواد غذایی ضروری در سبد غذایی هر فردی استفاده صیفی جات و از جمله آنها قارچ است.

قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت، میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند.

یکی از بهترین راه‌های تأمین ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، اما درصورتی‌که روزانه بیشتر ساعات روز را در محیطی سربسته می‌گذرانید بهتر است با کمک برخی مواد غذایی ازجمله قارچ کمبود ویتامین D بدنتان را جبران کنید.

نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افزایش مصرف مواد غذایی کم‌کالری که ارزش غذایی بالایی دارند (مانند قارچ‌ها) می‌توانند جایگزین خوبی برای غذا‌های پرکالری باشند.

در همین راستا سری به تنها واحد تولید و پرورش قارچ در شهرستان دهگلان زدم که خود به‌تنهایی سهم بزرگی در تأمین قارچ مصرفی استان دارد.

سید حامد احمدی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان با اشاره به افزایش سرسام‌آور جمعیت و درنتیجه آن ضرورت وجود منابع غذایی پایدار گفت: یکی از رسالت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی و افزایش درآمد کشاورزان است.

 او افزود: با توجه به اینکه فعالیت در بخش کشاورزی در فضای باز انجام می‌شود و همواره همراه با مخاطرات طبیعی نیز بوده، لذا تأمین مواد غذایی در فضای بسته از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی است تا بتوان در تمام فصول منابع غذایی را تولید کرد.

احمدی بیان کرد: پرورش قارچ یکی از این ‌دست محصولاتی هست که می‌توان در فضای بسته و تحت مدیریت تولید شود.

او با تأکید بر ظرفیت شهرستان دهگلان در تولید و پرورش قارچ اظهار داشت: دهگلان ازجمله قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و غلات در سطح استان است که به همین جهت ظرفیتی بالقوه جهت توسعه بیشتر واحد‌های تولید قارچ در استان است.

محمد مرادی کارشناس جهاد کشاورزی کردستان نیز در این زمینه گفت: درحال حاضر ۱۴ واحد صنعتی با تولید سالانه ۴ هزار تن قارچ در سطح استان فعال هستند.

 تولید سالانه  ۴۳۰۰ تن قارچ در کردستان

او با اشاره به اینکه ۲۵ واحد خانگی و معیشتی دیگر نیز در سطح شهر و روستا، با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن قارچ درحال فعالیت هستند افزود: درمجموع سالانه ۴۳۰۰ تن قارچ در واحدهای تولیدی کل استان تولید و به مصرف می‌رسد.

مرادی بیان کرد: به ازاء تولید هر تن قارچ در یک واحد تولیدی برای یک نفر به‌ صورت مستقیم و برای ۲ نفر دیگر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

کارشناس جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سرانه مصرف قارچ در جهان ۴ تا ۵ کیلوگرم است یادآور شد: خوشبختانه در کشور ما با توجه به شرایط مناسب و به دلیل توسعه واحد‌های تولیدی، میزان سرانه مصرف قارچ یک کیلو و ۶۰۰ گرم است که این میزان در استان کمتر و برابر با یک کیلو و ۲۰۰ گرم است.

محمود گل سرشت مدیرعامل کارخانه نیز با اشاره به اینکه عملیات ساختمانی واحد تولیدی پرورش قارچ در شهرستان دهگلان از سال ۹۲ اجرا و از سال ۹۳ نیز به بهره‌برداری رسیده است افزود: در سالیان ابتدایی شروع به کار، میانگین تولید قارچ در سال ۲۴۰ تن بود که این میزان در سال گذشته به ۳۵۰ تن افزایش یافت به‌گونه‌ای که روزانه یک‌تن قارچ تازه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

 او با اشاره به اینکه این طرح اولین طرح اجراشده به‌صورت صنعتی در سطح استان است بیان کرد: طی سالیان گذشته، نیاز استان در زمینهٔ مصرف قارچ از استان‌های هم‌جوار و تهران تأمین می‌شد، اما اکنون با تلاش و پشتکار جوانان کردستانی؛ ما نیز در زمینهٔ تولید قارچ به خودکفایی رسیدیم.

“کرونا ” و چرخ هایی که از حرکت باز کند

گل سرشت به فعالیت کارخانه تولید قارچ در زمان شیوع کرونا گریزی زد و اظهار داشت: به دلیل گسترش کرونا و به فروش نرسیدن تولیدات، علاوه بر ضرر مالی بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومانی، ۶ سالن فعال در کارخانه تعطیل شد.

او افزود: با این ‌وجود دست از تلاش برنداشته و مجدد با سرمایه‌گذاری خود شروع به راه‌اندازی کارخانه کردم چراکه چشم امید تمام کارگران به کارخانه‌ای بود که تنها راه امرارمعاش آنان در زندگی بود.

مدیرعامل کارخانه تولید قارچ با اشاره به اینکه درحال حاضر ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این واحد تولیدی مشغول بکار هستند گفت: در صورت حمایت دولت و ارائه تسهیلات، قطعاً تولیدات خود را افزایش و اشتغال بیشتری برای جوانان ایجاد خواهد شد.

او گفت: در حال حاضر تولیدات این کارخانه علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های هم‌جوار همچون کرمانشاه و همدان نیز صادر می‌شود.

یکی از دختران جوان مشغول به قارچ چینی در کارخانه نیز گفت: بنده فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی هستم و درحال حاضر به مدت ۶ سال است که به‌صورت دو نوبتی و از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر در این کارخانه مشغول بکار هستم.

 او به روند تولید در کارخانه با توجه به شیوع بیماری کرونا نیز اشاره کرد و افزود: چرخ‌های تولید در این کارخانه حتی با وجود کرونا از حرکت بازنماند و در این مدت تمام کارکنان به‌محض ورود به کارخانه ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند و در حین کار نیز باید از پوشش و دستکش‌های مخصوص استفاده کنیم.

او خواستار افزایش راه‌اندازی کارخانه‌های از این دست در سطح استان شد و گفت: مردم می‌توانند با استفاده از تولیدات داخل استان گامی مهم در راستایی تحقق این امر و همچنین اشتغال بیشتر برای جوانان بردارند.

کردستان رتبه دهم کشور در زمینه تولید قارچ

کردستان با فعالیت قریب به ۴۰ واحد‌ صنعتی و خانگی تولید قارچ ، در سال‌های اخیر قد علم کرده و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و رتبه ۱۰ کشور را در زمینه تولید و پرورش این محصول به خود اختصاص داده است.

 خودکفایی کردستان در این زمینه باعث شده تولیدکنندگان علاوه بر تأمین نیاز داخل نیم‌نگاهی هم به صادرات داشته باشند به‌گونه‌ای که طی سالیان گذشته بالغ‌بر ۴۰۰ تن از تولیدات این محصول در کردستان، به کشور‌های هم‌جوار نیز صادرشده است.

هرچند بیماری کرونا و مشکلات آن بر تولید سایه انداخته، اما با تدابیر ویژه‌ای که در این ایام دیده‌شده، واحد‌های تولیدی این استان همچون گذشته به روند تولید ادامه داده و گاهاً میزان تولید آن‌ها افزایش یافت.

و در پایان نیز ؛ با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «جهش تولید»، اگر تولید باکیفیت و صادرات محور رونق یابد، بدون شک موجب اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی شده و وضعیت معیشتی مردم نیز بهتر خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا