گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گوجه را در گلستان شخم می‌زنند!

با آغاز فصل برداشت گوجه ‌فرنگی در گلستان، امسال هم قصه پر غصه گوجه کاران این استان در زمان فروش محصول تکرار شد.

گوجه‌فرنگی محصولی است که به‌صورت تازه خوری یا رب یا مشتقات دیگر آن مورد استفاده همه مردم است و یکی از نیازهای جامعه به حساب می‌آید.

گوجه‌فرنگی سال‌های سال توسط کشاورزان گلستانی کشت می‌شود و در همین راستا چندین کارخانه صنایع تبدیلی رب گوجه‌فرنگی در این استان ایجاد شده است.

امسال هم با فرارسیدن فصل برداشت گوجه‌فرنگی در گلستان شاهد گلایه کشاورزان از قیمت خرید محصولشان هستیم. کارخانه‌داران با سوءاستفاده از نیاز کشاورزان و ضرورت فروش محصول قبل از فاسد شدن، گوجه را با قیمت‌های پایین از کشاورز خریداری می‌کنند.

سال گذشته هم این چنین شد و با وجود اینکه در نشست کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی با کارخانه‌داران استان توافق شد که هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به قیمت ۱۲۰۰ تومان توسط کارخانجات از کشاورزان خریداری شود ولی در عمل کارخانه‌داران به این توافق عمل نکردند و گوجه را با کمتر از این قیمت خریداری کردند.

تأثیر این موضوع را می‌توان امسال در سطح کشت گوجه‌فرنگی مشاهده کرد. سال گذشته ۶۷۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی در استان کشت شد اما امسال این مقدار به حدود ۴۰۰۰ هکتار رسید.

یکی از کشاورزان گوجه‌کار استان به ایسنا گفت: الان گوجه من رسیده و در زمین مانده است. قیمت در میدان میوه و تره بار با توجه به هزینه‌های جعبه، حمل و کمیسیون مقرون‌به‌صرفه نیست و از طرف دیگر کارخانه رب هم با قیمت مناسب محصول را خریداری نمی‌کند. سال گذشته قیمت گوجه بسیار پایین بود و امسال هم همین آش و همین کاسه است.

وی بیان کرد: از مسئولین درخواست می‌کنیم فکری به حال کشاورزان گوجه کار کنند. وقتی مسئولان مربوطه تبلیغ می‌کنند کشاورزان محصولی با مصرف آب کم بکارند چرا حالا که زمان فروش محصول رسیده ما را حمایت نمی‌کنند.

دبیر خانه کشاورز گلستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کارخانجات رب گوجه‌ای که در استان ایجاد شده حتی بیشتر از میزان تولید استان ظرفیت دارند، اظهار کرد: متأسفانه صاحبان این صنایع فقط به فکر منافع خودشان بوده و هستند.

علیقلی ایمانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمان برداشت محصول شاهد بودیم که کارخانه‌داران فعالیت خود را متوقف می‌کردند تا کامیون‌ها دو تا سه روز در هوای گرم پشت درب کارخانه متوقف باشند و بعد از اینکه کیفیت گوجه‌ها پایین‌تر می‌آمد، آن را با قیمت خیلی نازل از کشاورز خریداری می‌کردند.

وی افزود: بعضاً شاهدیم که دلالان با کارخانه مشارکت دارند و یا آن را اجاره می‌کنند. این افراد به فکر بقاء و پایداری تولید نیستند و فقط به فکر منافع عالی خود هستند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با انتقاد از عدم ورود دستگاه‌های نظارتی به این مسئله، گفت: گوجه را ارزان می‌خرند و رب را گران می‌فروشند! در اینجا هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده ظلم می‌شود.

ایمانی بیان کرد: کشاورز حدود ۸ ماه با مشقت و تلاش و صرف هزینه‌ای زیاد، محصول را تولید می‌کند اما نمی‌تواند روی محصول خود قیمت‌گذاری کند. قیمت زیر ۱۰۰۰ تومانی موجود برای کشاورز هیچ سود و عایدی ندارد.

وی با اشاره به اقداماتی که جهادکشاورزی و تعاون روستایی دنبال می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه الان گوجه رسیده و نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم، انتظار داریم که اقدامات هر چه سریع‌تر عملیاتی و تکلیف کشاورز مشخص شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان تصریح کرد: شرایط امسال به گونه‌ای پیش می‌رود که گوجه کاران اعلام کردند اگر تصمیمی قاطع و مناسب گرفته نشود، گوجه را شخم می‌زنند.

ایمانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کشاورزان، گفت: کشاورز باید تولید انجام دهد تا امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد. دنیا صنعت خود را توسعه داده تا کشاورزی آنها پیشرفت کند؛ تکنولوژی‌ها جدید و بازاریابی‌های مناسب به خدمت کشاورزان می‌آید.

وی تأکید کرد: اگر از کشاورز حمایت نکنیم، یکی‌یکی محصولات از چرخه تولید استان خارج می‌شود و به سمت کشاورزی تک‌محصولی می‌رویم که این امر هم مشکلات خاص خودش را دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، گوجه‌فرنگی را یکی از محصولات اولویت‌دار استان دانست و گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته از یک ماه پیش از شروع فصل برداشت گوجه‌فرنگی به دستور استاندار در کارگروه تنظیم بازار استان موضوع فروش این محصول را در دستور کار قرار دادیم.

سعید حسن‌پور افزود: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر خرید حمایتی گوجه‌فرنگی که ابتدا در چند استان بود و بعد از آن به سایر استان‌ها تعمیم داده شد، موضوع را پیگیری کردیم و جلسات متعددی را در استانداری و هم در تعاون روستایی استان داشتیم.

وی بیان کرد: امیدواریم ظرف چند روز آینده همانند دیگر استان‌ها، خرید حمایتی گوجه‌فرنگی را از کشاورزان گلستانی توسط تعاون روستایی داشته باشیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ضمن اینکه از مدیران کارخانجات و صنایع تبدیلی گوجه‌فرنگی خواست توجه ویژه‌ای به قیمت‌ها داشته باشند و محصول را با قیمت منطقی خریداری کنند، گفت: اگر کشاورزان امسال با ضرر و زیان روبه‌رو شوند قطعاً در کشت سال زراعی آینده تأثیرگذار خواهد بود.

در شرایط امروز که شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، اگر این محصول برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد قطعاً سال‌به‌سال استقبال از کشت آن کمتر خواهد شد و چه بسا روزی گوجه‌فرنگی هم در این استان به سرنوشت پنبه دچار شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا