گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گل رزهایی که در کویر می‌رویند و سر از هلند در می‌آورند

رزها که گل‌هایی محبوب هستند و از عزاداری تا عروسی رد پایشان به جا می‌ماند، توسط یک شهروند هراتی در استان یزد در یکی از بزرگترین گلخانه‌های گل رز در دل کویر یزد تولید می‌شوند اما علاوه بر ایران، بازارهایی در کشورهای دیگر همچون هلند، گرجستان و ترکمنستان دارند.

«روح الله محمودی» جزو بزرگترین تولیدکنندگان گل رز کشور که ازکارآفرینان و فعالان اقتصادی شهرستان خاتم در استان یزد است، با وجود معلولیت و محدودیت‌های تولید گل رز در کشور نه تنها توانسته گل‌های رز یزد را در کتاب نمایشگاه‌های گل کشور هلند به ثبت برساند بلکه بازار خوبی را در کشورهای دیگر پیدا کرده است.

وی که جزو تنها دو تولیدکننده گل رزهایی است که در نمایشگاه دائمی گل کشور هلند در کنار استان خراسان درخشیده و یکی از عرضه‌کنندگان گل رز در این کشور به شمار می‌رود، با استفاده از میزان محدودی آب ارزآوری و بازده اقتصادی قابل توجهی را برای استان به ارمغان آورده و در صدد ایجاد پایانه صادراتی به منظور عرضه محصولات گل رز است.

این تولیدکننده گل رز که با افزایش سطح زیرکشت خود از ۵ هزار متر مربع به ۸ هزار متر مربع تا شهریور ماه، صاحب بزرگترین گلخانه گل رز کشور می‌شود، به مناسبت روز گل و گیاه در بازدید خبرنگاران و روابط اعضای هیات رییسه روابط عمومی استان یزد به کشت این گل‌ها به صورت هیدروپونیک اشاره می‌کند و می‌گوید: سالانه ۲ میلیون شاخه گل رز به طور هیدورپونیک تولید می‌شود که این ماده جایگزین خاک خاصیت غذایی ندارد و باید روزانه فرمول غذایی خاصی را براساس موقعیت و سن گیاه به آن تزریق می‌شود.

وی در مورد فرآیند تولید گل‌های رز محبوب و همیشه بهار موجود در گلفروشی‌ها، به سردخانه به عنوان آخرین مرحله گل فروشی اشاره می‌کند و می‌گوید: انتهای کار سردخانه است و ما هر روز صبح حوالی ساعت هفت، گلهای چیده شده را آبیاری می‌کنیم به سراغ گل‌ها می‌رویم و آن‌ها را با یک وعده آب و محلول غذایی شامل موادی همچون کلسیم تغذیه کرده و گل‌ها به طور روزانه برداشت می‌شود.

وی با بیان این که هر غنچه بنابر مشخصه‌ای خاص شامل فرم و رنگ و قطر غنچه و کیفیت برگ و ارتفاع ساقه سنجیده و بسته بندی می‌شود، می‌گوید: رز با کیفیت هلندی در دنیا به صورت بسته‌هایی ۱۰ تایی یا ۲۰ تایی اماده عرضه می‌شود که در کشور ما نیز واحدهای پراکنده‌ی تولیدکننده گل رز این غنچه‌ها را با کاغذ بسته بندی و در کارتن‌هایی ۲۰۰ تایی قرار می‌دهند و سپس عرضه می‌کنند.

محمودی در مورد سن بوته گل‌ها و تاثیر آن در کیفیت رزهای برداشت شده تصریح می‌کند: گل‌های رز معمولا مربوط به بوته‌هایی با سنین ۶ تا ۷ ماه و یک سال هستند اما سن دوسالگی بهتر و سن سه سالگی اوج قوی بودن بوته گل رز است و پس از آن در سنین ۴ تا ۵ سال وضعیت بوته گل رو به افول می‌رود و متناسب با نوع هرس بوته‌ها از دوره خارج و بوته‌های جدید جایگزین می‌شوند.

این کشاورز یزدی گل‌های رز هلندی فوق ممتاز را دارای ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر میداند و با بیان این که تاکنون رزهایی با ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر نیز پرورش داده است، می‌گوید: گل‌های ممتاز ارتفاعی بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر دارد و اصولا گل فروشی‌ها از این نوع بوته‌ها استفاده می‌کنند.

وی عمر گل‌های باکیفیت رز را بین ۷ تا ۱۴ روز متناسب با تغذیه، شرایط حمل و نوع گل فروشی اعلام می‌کند و می‌گوید: ماجرای گل باکیفیت و بی‌کیفیت هم به مشتری‌مداری گل فروش‌ها بستگی دارد؛ گل‌فروش‌های مشتری مدار، گل‌های باکیفیتی خریداری و با قیمت تعیین شده عرضه می‌کنند و گل فروش‌هایی که کمتر به مشتری اهمیت می‌دهند گل‌های بی‌کیفیت را با قیمت‌هایی بیشتر از حد تعیین شده می‌فروشند.

محمودی با گلایه از ادغام شدن اتحادیه گل فروشان با میوه و تره بار و ضعف نظارت می‌گوید: کیفیت گل رز صنف گل فروش تحت نظارت اتحادیه میوه فروش است اما موفق به ثبت انجمن گل رز شدیم و بازار  گل یزد را تاسیس کردیم و خوشبختانه عرضه مستقیم به گل فروش بدون خرابی و به طور عمده داریم.

وی از مدیریت و کنترل قیمت گل رز در یزد در مناسبات مختلفی مانند ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه که نوسانات قیمت بسیار بالاست، خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته دستورالعملی را اعلام کردیم که در روز ولنتاین و مادر که تقاضای گل افزایش چشمگیری داشت، نرخ گل در تمام استان یک دست و ثابت و در دو نرخ ۱۰ و ۱۵ هزار تومان باشد.

این دانش آموخته منابع طبیعی از وجود تنوع ۳۱ رقم رز در استان یاد می‌کند و با اشاره به صادرات این محصولات می‌گوید: در سال‌های گذشته بازار ، فروشی را در کشورهای اطراف مانند ترکمنستان و گرجستان و هلند داشتیم اما بحث حمل و نقل به خصوص هوایی گلوگاه ما بوده و کرونا وضعیت را بدتر کرده است. البته تحریم‌ها نیز بر مواد اولیه تاثیر گذاشته است اما برای خروج این محصولات از کشور مشکلی جز مواردی مربوط به سامانه نیما، وجود نداشته است.

محمودی که صاحب گلخانه گوجه فرنگی است، در مورد این محصولات ارگانیک نیز خاطر نشان می‌کند: این گوجه فرنگی‌های سالادی از طریق زنبورهای کارگر، گرده افشانی شده و از سم و سایر کود شیمیایی در تولید آن استفاده نمی‌شود.

وی از بازار این محصول در کشور روسیه یاد میکند و می‌گوید: محصولات این زمین ۵ هکتاری، به صورت هفتگی برداشت و بسته بندی می‌شود و ماندگاری بالا حتی به مدت یک ماه از عمده عوامل وجود بازار این محصول در دیگر کشورهاست.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا