گروه مشاوران برندینگ فراسو
دامدانستنی‌ها

انواع انگل های گوسفند

گوسفند نيز مثل ساير حيوانات به انگل های داخلى و خارجى آلوده مى‌شود که سبب ناراحتى اين حيوان مى‌گردد. انگل‌هائى که سبب آلودگى گوسفند مى‌شد، عبارتند از: انگل‌هاى داخلى و انگل‌هاى خارجى.

گوسفند نيز مثل ساير حيوانات به انگل های داخلى و خارجى آلوده مى‌شود که سبب ناراحتى اين حيوان مى‌گردد. انگل‌هائى که سبب آلودگى گوسفند مى‌شد، عبارتند از: انگل‌هاى داخلى و انگل‌هاى خارجى.

به طور کلی انگل های داخلی که در بدن گوسفندان وجود دارند شامل : کپلک – تنیای روده ی گوسفند – انگل های معدی-ریوی می باشد.

انگل داخلی درون گوسفندان

کپلک (Fasiola Hepatica)

اين انگل که در کبد حيوان زندگى مى‌کند، وجود او در گوسفند سبب علائمى مثل: ضعف، لاغري، تورم زيرگلو، کم‌خوني، آب آوردن حفرهٔ بطني، لاغرى و ريزش پشم مى‌شود.

قبل از اقدام به پروار کردن گوسفند بايد به حيوانات داروى ضد کپلک خورانيده شود. توصيه مى‌شود براى از بين بردن کامل اين انگل‌ها در حيوان، خورانيدن دارو ۴-۶ هفته بعد دوباره تکرار شود.

انگل تنیای روده گوسفندان

  • این انگل هم داخل روده حیوان بوجود می آید و علائم آن شامل اسهال ، درد شدید و لاغری در بدن حیوان می باشد.
  • این انگل هم دارای داروی ضد انگل می باشد که بهترین موقع خوراندن آن به دام در اواخر خرداد ماه می باشد و اگر بیماری خیلی حاد باشد باید دارو را پس از دو هفته دوباره دارو را به دام بدهید.

انگل‌هاى معدى-ريوى (قزل‌قورت)

  • این انگل از نوع استرونژیلوس‌ها می باشد که وجود آن در بدن حیوان باعث ضعف، لاغری، مشکلات تنفسی، اسهال سیاه و قهوه ای و حتی شکستگی پشم می شود. این انگل بیشتر در مناطق پر باران مشاهده می شود که ممکن است حیوان در اثر خوردن علوفه آلوده مبتلا به این انگل شود.
  • برای از بین بردن این انگل باید از داروی ضد انگل برای خوراندن گوسفندان استفاده شود.

انگل های خارجی بین گوسفندان

در بسيارى موارد گوسفندان به انواع مختلف گنه‌ها و شپش‌ها که در پوست حيوان زندگى مى‌کنند، آلوده مى‌شوند که سبب عوارض مختلفى در حيوان و حتى سبب مرگ آن مى‌شوند. اين انگل‌ها علاوه بر اينکه بر حيوان آسيب مى‌رسانند، در بعضى موارد بيمارى‌هاى مختلفى را به حيوان منتقل مى‌کنند که در اثر موارد سبب مرگ حيوان مى‌شوند.

براى از بين بردن انگل‌ها از حمام‌هاى ضد گنه يا حمام‌هاى داروئى استفاده مى‌کنند. از داروهائى که در اين حمام‌ها استفاده مى‌شود عبارتند از حشره‌کش‌هاى آلى کلردار، فسفردار يا حشره‌کش‌هاى آلى گياهى است.

بهترين موقع دادن حمام براى از بين بردن انگل‌هاى خارجى در گوسفند پس از پشم چينى است. زيرا د اين موقع به‌علت عدم وجود پشم، دارو در روى انگل اثر بيشترى دارد. توصيه مى‌شود که چون در اکثر موارد در جريان پشم‌چينى بعضى از گوسفندان زخمى مى‌شوند، حدود يک هفته بعد از پشم‌چينى عمليات حمام گنه اجراء بشود.

هم‌زمان با عمليات حمام ضدگنه آغل حيوان هم بايد عليه انگل‌هاى خارجى سمپاشى شود. از خسارات ناشى از بيمارى‌ها و انگل‌هاى گوسفندان، مى‌توان با به‌کار بردن اصول صحيح مديريت، تغذيهٔ خوب، و ضدعفونى قوى جلوگيرى کرد.

مراعات نکات زير در جلوگيرى از ابتلاى حيوانات به انگل‌ها و بيمارى‌ها کمک مى‌کند:
۱. محل غذاخورى و آبشخوار را تميز نگه داريد.
۲. از نگهداشتن تعداد زيادى گوسفند در واحد سطح معين جلوگيرى کنيد.
۳. امکانات ورزش يا تحريک در گوسفندان را فراهم کنيد.
۴. حيوانات را از انگل‌هاى داخلى و خارجى پاک کنيد.
۵. دو هفته قبل از اينکه حيوان به مرتع فرستاده مى‌شود، داروى ضد انگلى بدهيد.
۶. در پايان فصل چرا دوباره به حيوان داروى ضد انگلى بدهيد.
۷. در طول مدتى که حيوان در چراگاه است، به‌طور آزاد مواد معدنى در اختيار حيوان قرار دهيد.
۸. در ۲-۳ ماه اول آبستنى از واکسيناسيون خوددارى کنيد. زيرا واکسينه کردن گوسفندان در اوايل آبستنى سبب به‌وجود آمدن بره‌هاى غيرعادى مى‌شود. عمل واکسيناسيون بعد از ماه چهارم آبستنى بايد انجام بگيرد که سبب ايمنى بره مى‌شود؛ زيرا کلستروم ميش حاوى آنتى‌بادى خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بیماری بروسلوز
جفت ماندگی
بیماری شاربن (سیاه زخم یا آنتراکس)

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا