گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دستیابی به دانش فنی تولید نیمه انبوه و تکنیک مناسب برداشت سویه بومی جداسازی شده از تالاب لیپار- چابهار

شناسایی و خالص سازی سویه بومی یک گونه ریز جلبک سبز با نام علمی (Dunaliella salina) و دستیابی به دانش فنی تولید نیمه انبوه این گونه توسط محققین مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار انجام گرفت

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات آبهای دور- چابهار، خانم دکتر زهرا امینی، مجری پروژه تاثير روش های برداشت بيومس توليدی Dunaliella salina بر ميزان استخراج بتاکاروتن در این خصوص اظهار داشت: تالاب صورتی در سواحل چابهار زیستگاه میکروارگانیسم های منحصر به فردی می باشد که قادر به تحمل محیط بسیار شور (بالاتر از ۳۵۰ گرم در لیتر) می باشد و رنگ صورتی این دریاچه در بعضی فصول نیز به علت حضور ریزجلبک ها و باکتری های نمک دوست در آن می باشد. در همین راستا فعالیت های تحقیقاتی متمرکز بر روی فیتوپلانکتون های موجود در این اکوسیستم ویژه، توسط محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور چابهار آغاز شد و نمونه برداری های متعدد از آب تالاب از سال ۹۶ صورت گرفت. حاصل این تحقیقات در گام نخست، شناسایی و خالص سازی سویه بومی  ریزجلبک سبز با نام علمی Dunaliella salina بوده است، همچنین در فاز دوم دستیابی به دانش فنی تولید انبوه این گونه در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل مناسب کشت نیمه صنعتی آن توسط محققین این مرکز تهیه گردید.
وی اظهار داشت شواهد عینی نشان می دهد این گونه قابلیت زیستی منحصر بفرد داشته آنچنان که قادر به تحمل شرایط نامساعد محیط طبیعی از جمله شوری بسیار بالا (تا حدود ۴۰۰ گرم در لیتر)، دمای متغیر و بالای ۴۰ درجه سانتی گراد در فصل تابستان و شدت نور زیاد را دارد. تحمل ۵این شرایط نامساعد به ویژه شوری و شدت نور بالا سبب تحریک تولید رنگدانه بتاکاروتن در جلبک دونالیلا سالینا و در نتیجه ایجاد رنگ صورتی در این تالاب شده است.
گام بعدی با هدف یافتن تکنیک مناسب برداشت زی توده جلبک در مرکز تحقیقات چابهار انجام گرفت. از آنجائیکه فرآیند برداشت و آبگیری و تهیه خمیر توده جلبک پرهزینه می باشد تولید ریزجلبک دونالیلا سالینا برای استفاده در مصارفی مانند مواد غذایی و یا تولید سوخت زیستی مقرون به صرفه نمی باشد. بنابراین در این مطالعه تکنیک های مختلف لخته سازی برای دستیابی به راندمان مناسب برداشت مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت تاثیر استفاده از هر کدام از این تکنیک ها بر میزان بتاکاروتن سویه بومی دونالیلا سالینا مشخص شد. از آنجائیکه دستیابی به دانش فنی کشت و پرورش جلبک های دریایی اهمیت قابل ملاحظه ای در جهت گسترش تولید و ایجاد صنایع وابسته و اشتغال زایی در مناطق ساحلی کشورمان دارد، محققان این مرکز امیدوارند در ادامه راه بتوانند دانش فنی تولید و پرورش و تکنیک بهینه برداشت این سویه را در اختیار بهره برداران بخش خصوصی قرار دهند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا