گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بیماری زنگ زرد به موقع کانون‌کوبی شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بیماری زنگ زرد باید پس از شناسایی به موقع کانون کوبی شود تا از کنترل خارج نشود.

نبی‌الله بختکی در گفت‌وگو با ایسنا، راجع به پایش مزارع گندم و جو استان برای شناسایی بیماری زنگ زرد، اظهار کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی بوده و علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود، به طوری که این بیماری سبب کاهش کاهش سطح سبز و فتوسنتز گیاه گندم و جو می‌شود.

وی با اشاره به اینک بیماری زنگ زرد در گندم و جو سبب پوکی دانه‌های گندم و جو، بی‌کیفیت شدن آن و کاهش عملکرد مزارع می‌شود، افزود: قابل ذکر است باید با این بیماری به موقع مبارزه کرد، زیرا اگر به موقع مبارزه نکنیم همه مزارع گندم و جو با این آفت درگیر خواهد شد.

این مسئول با یادآوری اینکه هم‌اکنون در حال پایش مزارع گندم و جو برای شناسایی و مقابله با بیماری زنگ زرد هستیم، تصریح کرد: باید به محض شناسایی و رویت بیماری زنگ زرد در گندم و جو اقدام به کانون کوبی کنیم، زیرا با فراگیر شدن بیماری، امکان دارد کنترل آن از دست ما خارج شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری، اظهار کرد: عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح استان زنجان انجام شده است که برای کنترل علف‌های هرز نیز باید به‌موقع اقداماتی در راستای مبارزه با آن انجام شود.

بختکی در رابطه با روش‌های کنترل علف‌های هرز، اظهار کرد: یکی از روش‌های کنترل، مبارزه شیمیایی و استفاده از علف‌کش‌های توصیه شده برای هر محصول و علف‌های هرز ثبت شده است که کشاورزان و باغداران استان می‌توانند با راهنمایی و توصیه کارشناسان، سموم مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز و دارای پروانه معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهیه کنند.

وی در رابطه با اصول صحیح سمپاشی، خاطرنشان کرد: میزان سم توصیه شده در هر هکتار، نوع سمپاش، زمان مصرف علف‌کش‌ها، مرحله رشدی محصول و میزان محلول مصرفی، از جمله عواملی است که اهمیت ویژه‌ای در کنترل علف‌های هرز و حفظ محصول اصلی دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا