گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صنعت بومی سکوی پرتاب جهش تولید در گلستان/ برنامه جامع تدوین شود

گلستان به لحاظ داشتن مناطق گردشگری مختلف و صنایع دستی متعدد می تواند در سال جهش تولید موفق عمل کند اما همه این ها در سایه حمایت از فعالان این بخش و توسعه زیرساخت ها اتفاق می افتد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: سال جاری طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید» مزین شده است، شعاری که به لحاظ توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور انتخاب شده تا بتوان با اقدامات انجام شده در سال رونق تولید، جهش مناسبی در تولید، ایجاد اشتغال پایدار، رفع وابستگی به تولید و فروش نفت و غیره ایجاد کند.

گلستان با داشتن جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی جزو استان‌های برتر در جاذبه‌های گردشگری بوده که توجه ویژه به این صنعت می‌تواند به اشتغال سریع و پایدار منتهی شود.

نگارستان ایران به دلیل پیشینه تاریخی و تنوع اقوام و جغرافیا، صنایع دستی متنوعی هم داشته که می‌تواند با نگاه تجاری سازی به آن زمینه فروش را فراهم کرد.

طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در گلستان وجود دارد که اگر تنها بخشی از این هنرمندان فعال باشند، می‌توان گفت که گلستان مشکلی از لحاظ میزان تولید محصولات صنایع دستی ندارد.

۸۰ رشته صنایع دستی در استان وجود دارد که اگر بازاریابی، تجاری سازی و برندسازی اتفاق بیفتد راه را برای گسترش تولیدات فراهم خواهد کرد.

مسئولان استانی همواره بر رفع محدودیت‌ها و اتخاذ تصمیمات مناسب برای تسهیل در امور هنرمندان و فعالان صنعت گردشگری و صنایع دستی تأکید می‌کنند اما با توجه به این نامگذاری باید برنامه ریزی های دقیق‌تری در این زمینه صورت گرفته تا این پتانسیل بالا در سرانجام خود به جهش تولید منجر شود.

توسعه متوازن مناطق مستعد گردشگری، ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری، داشتن برنامه جامع تبلیغات و بازاریابی، انتخاب بازارهای هدف، حضور هدفمند در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های آبی (آب بندان ها، سدها، آب گرم و غیره) و گردشگری دریایی، بهره‌برداری از بناهای تاریخی و تبدیل آن‌ها به تأسیسات گردشگری، توجه ویژه به بافت تاریخی گرگان و گمیشان، توسعه بومگردی، کمک به تولید صنایع‌دستی فاخر و ایجاد امکان بازاریابی و فروش، تدوین برنامه جامع گردشگری و غیره از جمله راهکارهایی است که همواره فعالان و صاحبنظران در این زمینه تأکید می‌کنند.

سهولت توسعه گردشگری در گلستان

یک کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: رشد و توسعه گردشگری در گلستان با توجه به چهار فصل بودن گلستان، داشتن مرزهای زمینی و دریایی، وجود آثار باستانی، تاریخی و طبیعی و تنوع اقوام و اقلیم آسان بوده اما این امر منوط به آن است که زیرساخت‌های گردشگری هم فراهم شود.

مینا رضایی افزود: فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی همه ساله سعی در ایجاد، توسعه و معرفی جذابیت‌های استان داشته و سعی می‌کنند با آموزش نیروی انسانی ماهر، بهره مندی از ظرفیت سمن، استفاده هدفمند از تبلیغات و فضای مجازی و غیره این عمل اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: هرچند که تاکنون آن چنان که باید در این زمینه موفق نبوده ایم اما توجه به حوزه گردشگری می‌تواند ظرفیت‌های ویژه ای را برای اشتغال جوانان و جهش تولید گلستان در سال جاری ایجاد کرده و اجرای طرح‌های مختلف هم می‌تواند، موتور محرک رونق و توسعه گلستان باشد.

رضایی افزود: درآمد حاصل از گردشگری، سهل‌الوصول ترین درآمد اقتصادی است؛ به این معنا که همزمان موجب درآمدزایی شده و سهم عمده ای در رونق و تولید ناخالص داخلی دارد.

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به گستردگی مناطق گردشگری استان، بیان کرد: برخورداری بیشتر نقاط استان از ظرفیت‌های گردشگری به همراه گسترش فرهنگ گردشگری در بین تمامی اقشار مختلف از جمله پتانسیل‌های بالقوه توسعه صنعت توریسم است.

وی توضیح داد که در صنایع بزرگ به ازای چند صد میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود این در حالی است که در صنعت گردشگری با هزینه بسیار کم می‌توان، اشتغال ایجاد کرد.

وی افزود: اکنون بر فعالان و مسئولان صنعت گردشگری واجب است تا فرصت شعار سال در تبیین نقش توسعه گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار را غنیمت دانسته و زمینه ارتقا این صنعت را فراهم کنند.

۱۰۰ درصد اقتصاد صنایع دستی بومی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: اداره کل میراث با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید می‌تواند در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری مؤثر باشد.

احمد تجری افزود: نقش صنایع دستی در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده بسیار حائز اهمیت بوده زیرا بخش قابل توجهی از صنایع دستی بر پایه توان هنرمندان بومی تولید می‌شود.

وی گفت: تهیه و تولید مواد اولیه، طراحی مواد مورد نیاز تولید و خلق صنایع دستی همه در زنجیره فعالیت‌های هنرمندان صنایع دستی استان انجام می‌شود.

تجری تصریح کرد: با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد این هنر بومی است بنابراین در جهش تولید نگاه ویژه‌ای به آن شده و انتظار است که حمایت‌ها و همراهی‌های بیشتری در زمینه صدور مجوزات و پرداخت تسهیلات به این بخش اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در زمینه صنایع دستی اثرگذار خواهد بود و باید آن را هدفمندانه تر و ساختارمندانه تر دنبال کنیم، تجاری سازی و بازاریابی صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان بیان کرد: نمی‌توان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اداره کل میراث اقدامات و هم افزایی های هنرمندان صنایع دستی و همچنین نقش دستگاه‌های مرتبط را جدا از هم دانست و برای موفقیت در این کار هم افزایی این سه حوزه نیاز است.

تجری تأکید کرد که باید این اقدامات یک ساختار نظام مند داشته و به این منظور، برنامه‌هایی تدوین شده تا نقشه راه باشد.

وی بیان کرد: اگر بازاریابی و تجاری‌سازی اتفاق بیفتد خود به خود راه فروش بیشتر باز شده و این امر منجر به اشتغال و تولید بیشتر خواهد شد و اینها مانند زنجیره‌ای به همدیگر پیوسته و در حوزه بازاریابی اثرگذار هستند.

تجری از تهیه و تدوین بسته کاملی از بازاریابی و تبلیغات حوزه گردشگری گلستان خبر داد و تصریح کرد: با تهیه بسته جامع و کاملی از بازاریابی و تبلیغات گردشگری استان و اجرای دقیق آن می‌توان تهدیدهای شیوع کرونا در حوزه گردشگری را به فرصتی برای رشد و توسعه گردشگری استان تبدیل کرد.

تجری گفت: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل طی سال ۹۹ ایجاد مراکز تخصصی و بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی است.

وی بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم تا در همه شهرستان‌های استان مراکز تخصصی و خلاق صنایع‌دستی و همچنین بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی داشته باشیم. این بازارچه‌ها مکانی مناسب برای عرضه محصولات و رونق فروش صنایع‌دستی استان هستند.

شرایط گردشگری در پسا کرونا بهبود خواهد یافت

استاندار گلستان هم پیشتر در دیدار با مدیرگروه هتل‌های ایرانگردی، با اشاره به تأثیرات شیوع ویروس کرونا در بخش‌های مختلف گفته بود که شرایط گردشگری، هتل‌ها و اقامت‌ها باتوجه به عدم پذیرش در این دوران، بی‌تردید در شرایط پسا کرونا بهبود خواهد یافت.

هادی حق‌شناس خاطرنشان کرد: متأسفانه شیوع ویروس کرونا علاوه بر تهدید سلامتی افراد جامعه، ضربه‌های سختی در ایران و سایر کشورها به صنایعی از جنس گردشگری وارد آورد.

حق‌شناس ظرفیت‌های گلستان در عرصه گردشگری را منحصربه‌فرد قلمداد کرد و تصریح کرد: گردشگران در گلستان با فضای کم‌نظیر طبیعی مواجه می‌شوند و می‌توانند علاوه بر آثار ارزشمند تاریخی، اقلیم‌های مختلف جغرافیایی را در زمانی کوتاه به‌صورت عینی تجربه کنند.

گردشگری منبع عظیمی از درآمد است که می‌تواند موجب رونق در کسب و کار شده و زمینه اشتغال زایی را فراهم کند؛ لذا با توجه به نامگذاری امسال باید تغییری در نگاه و برنامه‌های مسئولان ایجاد شده تا علاوه بر رفع موانع پیش روی هنرمندان و فعالان گردشگری و صنایع دستی، به توسعه بیشتر در این بخش منجر شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا