گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

٣٥ هزار تن انواع محصولات شیلاتی در سیستان و بلوچستان تولید شد

سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار آبزیان شیلات سیستان وبلوچستان گفت: حدود ٣٥ هزار تن انواع محصولات شیلاتی شامل ۲۹ هزار تن انواع ماهیان صنعتی و ۶ هزار تن انواع ماهیان تجاری و میگو به منظور عرضه در مراکز توزیع آبزیان سطح کشور پارسال در این استان تولید شده است.

بهزاد امیری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: احیا و افزایش ظرفیت تولید کارگاه‌های شیلاتی با توجه به استقبال مردم از محصولات بسته بندی شده آبزیان و تسهیل در روند احیا و افزایش تولید با استفاده از ارائه تسهیلات و رفع موانع مرتبط با تولید از اهداف مهم این اداره‌کل است.

وی افزود: هم‌اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسرو سازی، ۳۰ واحد عمل آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناور سازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد.

سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار آبزیان شیلات سیستان وبلوچستان گفت: با توجه به نیاز صاحبان این صنایع به آموزش و ارتقا دانش فنی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در سالجاری در دستور کار این دفتر قرار دارد.

وی  فعالیت‌های شیلاتی را یکی از مهمترین مزیت‌های سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی دانست که بسترهای ناشناخته آن به برکت انقلاب اسلامی به خوبی شناسایی شده است.

امیری ادامه داد: دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته، وجود اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

وی اظهارداشت:در یکسال گذشته بیش‌از سه هزار تن از انواع آبزیان خوراکی و غیرمعمول خوراکی از قبیل ماهی حسون، طلال، سلطان ابراهیم، یال اسبی، مارماهی، گربه ماهی، ماهی مرکب و میگو به کشورهای مالزی، هنگ کنگ، امارات، تایلند، سریلانکا، ویتنام، بنگلادش، تایوان، پاکستان، روسیه و عمان صادر شده است.

سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار آبزیان شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال ۱۳۹۴ با ۲۳۱ هزار تن صید، سال ۱۳۹۵با ۲۵۱ هزار تن، سال ۱۳۹۶حدود ۳۰۲ هزار تن و سال ۱۳۹۷حدود ۳۴۰ هزار تن صید رتبه نخست کشوری را کسب کرده که این افتخار بزرگ چهار ساله حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار و کنارک است.

به گزارش ایرنا سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک استان سیستان وبلوچستان از قابلیت‌های مهمی در بخش شیلات برخوردار است بطوریکه در یک سال اخیر بیش‌از سه هزار تن انواع آبزیان خوراکی و غیرمعمول خوراکی و میگو با کیفیت بالا به کشورهای مالزی، هنگ کنگ، امارات، تایلند، سریلانکا، ویتنام، بنگلادش، تایوان، پاکستان، روسیه و عمان صادر شده است.

۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق مجموعا ۲ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، و سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ايرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا