گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای گردشگری رویین اسفراین

در این روستا، خانه‌ ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند، به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. این چینش خانه ها آن را به ماسوله شبیه کرده است.

روستای رویین از جمله روستاههای گردشگری و سر سبز و خوش آب وهوای شهرستان اسفراین است كه اين روستا در ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین و ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد و ۷ کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد، در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره رویین واقع شده است.

نمای پلکانی دهکده توریستی رویین بسیار شبیه به ماسوله گیلان است و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین می‌باشد.

منطقه گردشگری رویین به روستای شکوفه‌های سیب نیز معروف است و از مشخصات بارز آن کوچه‌ های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ ها، شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه ‌های دائمی و درختان چنار کهنسال، چهره این روستا را منحصر به فرد ساخته است.

این روستا با آداب و رسوم خاص و گویش تاتی از روستاهای گردشگری کشور محسوب می شود.

بخشی از فعالیت زنان و مردان جوان و کهنسال رویین، به امور نساجی مرتبط می شود. یکی از صنایع رایج در روستای تاریخی روئین «تنور سازی» و «کوندی سازی» بوده است.

يكی ديگر از صنايع دستی اين روستا صنعت چادرشب بافی است كه هم به صورت دستی (سنتی) و هم به صورت صنعتی هنوز ادامه دارد و به واسطه همین هنر خاص است که زبانزد و شهره شده است.

گفته می شود عامل زنده نگهداشتن این صنایع قدیمی در رویین امروز، افرادی همچون «حاجی هانی غلامی»، «حسین غلام نبی» و «قدرت حسین» بوده اند.

همچنين از آداب و رسوم روستای رویین ميتوان به مراسم خال ختك، مهره در تاس انداختن، چلگي و خاله خلطتنه اشاره كرد.

از پوشش هاي گياهي كه بخشي از آن در روستای رویین مي باشد درختان و درختچه هايي چون پسته، انار، سماق، زبان گنجشگ، انجير، زالزالك، ارغوان، ذغال اخته، گلابي وحشي، سنجد وحشي و … را مي توان نام برد.
در شمال و شمال شرقي كه كوهستاني هستند و گياهان موجود شامل گونه هايي از قبيل گون، قياق، پياز كوهي، فرز، درمنه، خارشتر، بارهنگ، ورك، اسپند، پونه، قارچ، زرشك دانه دار( به زبان محلي زرك) و … است.

بيشتر بخوانيد:

روستای اسفیدان، ماسوله خراسان
روستای قطرم، ماسوله ی یزد
آشنایی با روستای پلکانی اسفراین در رادیو صبا

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا