گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خزانه گیری ۵۰ درصد از اراضی شالیکاری صومعه سرا

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا از اجرای خزانه گیری برنج در ۵۰ درصد از اراضی شالیکاری این شهرستان خبر داد و گفت: امسال بیش از ۹۰ درصد از اراضی شالیکاری صومعه سرا به صورت مکانیزه برداشت می شود و پیش بینی می کنیم ۷۰ درصد از اراضی شالیکاری صومعه سرا به صورت مکانیزه کشت شود.

احمد پادیاب گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه شهرستان صومعه سرا دارای ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری است، اظهار کرد: ۵۰ درصد از اراضی شالیکاری این شهرستان معادل ۱۴ هزار هکتار خزانه گیری شده است.

وی خزانه برنج را قطعه زمین کوچک و محصوری دانست که در داخل شالیزار یا در خارج از مزرعه برای آماده سازی بذر برنج تعیین می شود و ابراز کرد: بعد از گذشت حدود دو تا سه هفته، بذرهای جوانه زده در خزانه آماده نشا می شود. این جوانه های بذر پس از آماده سازی شالیزار، جهت نشا وارد مزرعه شالیکاری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ واحد بانک نشا در این شهرستان فعالیت دارد، گفت: از این تعداد، ۱۹ واحد دارای پروانه بهره برداری است که طی یکسال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات جهت توسعه بانک نشا به کشاورزان این شهرستان پرداخت شد.

پادیاب با اشاره به اینکه تاکنون در ۸۵ درصد از اراضی شالیکاری شهرستان صومعه سرا شخم نخست انجام شده است، اضافه کرد: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در میزان مصرف آب، کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

وی نیاز سالانه کود شیمیایی کشاورزان شهرستان صومعه سرا را ۸۰۰۰ تن دانست و یادآور شد: تاکنون ۲۵۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده که تقاضا داریم سایر کشاورزان با مراجعه به کارگزاران و مراکز توزیع، کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به اینکه لایروبی و نوسازی آب بندان ها از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در این راستا عملیات لایروبی ۳۱ پهنه آب بندان معادل ۲۰۰ هکتار در ۲۲ روستای این شهرستان با اعتبار چهار میلیار تومان به اتمام رسیده که جهت ذخیره آب کشاورزی امسال مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین توسعه، تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری را یکی دیگر از برنامه های محوری شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: نوسازی ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیکاری با دو میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا است که ۱۵ اردیبهشت ماه امسال جهت بهره برداری به کشاورزان هدیه می شود.

پادیاب از جمله مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیکاری را امکان ورود ماشین آلات کشاورزی در راستای کشت و برداشت مکانیزه، کاهش هزینه ها و افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب زراعی دانست و عنوان کرد: امسال بیش از ۹۰ درصد از اراضی شالیکاری صومعه سرا به صورت مکانیزه برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا از توزیع ۲۰۰ تن بذر هاشمی، گیلانه و خزر بین کشاورزان صومعه سرایی خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال ۱۳۰ کیلوگرم بذر رقم رش و انام نیز به صورت آزمایشی جهت سازگاری با اقلیم در سطح روستاهای این شهرستان کشت می شود.

وی یکی از مهمترین اهداف اجرای توزیع بذر شلتوک در بین کشاورزان را افزایش تولید و افزایش درآمد آنان دانست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا