گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«معجزه آبخیزداری»| دلیل اصلی سیل­های امسال ناکافی بودن عملیات آبخیزداری است

بنابر گزارش مرکز پژوهش­‌های مجلس شورای اسلامی، آبخیزداری ناکافی عامل اصلی سیلاب­‌های مخرّب در استان­‌های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان و فارس در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بارندگی شدید و ممتد و سیلاب کم­‌سابقۀ واپسین روزهای سال ۱۳۹۷ و اوایل سال ۱۳۹۸ در استان­‌های مازندران، گلستان، خوزستان و فارس، گرچه فواید و آثار مثبتی همچون تغذیه منابع آبی و پرشدن مخازن سدها و از این دست به همراه داشت، ولی متأسفانه باعث از دست رفتن جان ۷۸ نفر در آغازین روزهای سال نو شد و خسارت مالی فراوانی را برجای گذاشت.

طی این بارش­‌ها ۲۱۳ شهرستان، ۲۷۳ شهر و ۵۱۴۸ روستا به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درگیر حادثۀ سیل شدند و صدها میلیارد تومان خسارت در بخش­‌ها و زیرساخت­‌های مختلف از جمله کشاورزی، مسکن، حمل­‌ونقل، آب و برق و ارتباطات و مخابرات ایجاد شد. تخمین زده شده است در این سیل­‌ها، حدود ۱۲ میلیون نفر تحت تأثیر سیل قرار گرفته، حدود ۳ میلیون نفر نیازمند انواع مختلفی از امدادرسانی بوده­‌اند، حدود ۳۷۱ هزار نفر مجبور به ترک محل زندگی خود شده و ۹۴۳ مرکز درمانی آسیب دیده­‌اند. بنابر اعلام وزارت کشور ۵۸ روستا از روستاهای سیل­‌زده نیاز به جابجایی داشته و میزان خسارات، ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 در بررسی­‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش­‌های مجلس شورای اسلامی، از مهمترین عوامل وقوع سیل در این استان­‌ها، عدم انجام عملیات آبخیزداری به اندازۀ کافی بوده است. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها، روی اهتمام و جدیت مسئولان برای انجام عملیات آبخیزداری جهت پیشگیری از وقوع سیل تأکید کرده­‌اند.

در اینجا با استناد به گزارش این نهاد پژوهشی به مهمترین دلایل سیل­‌های اخیر در استان­‌های مختلف درگیر سیل می­‌پردازیم:

اول: استان گلستان و مازندران

شروع بارش‌ها از ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ در استان­‌های شمالی مازندران و گلستان آغاز شد. بارش­‌ها به نحوی سنگین بود که بخش­‌های درگیر سیل استان گلستان، دوسوم متوسط بارش سالیانۀ خود را طی ۵ روز تجربه کرد و روستاها و شهرها در مسیر رودها در اثر طغیان رودخانه­‌ها به‌شدت دچار آبگرفتگی شدند. نکتۀ جالب آن که این سیل­‌ها، به لحاظ تاریخی دارای پیشینه بوده و وقوع چندین سیل مخرب و مهیب در دوران معاصر در همین حوزه (بیش از ۱۲۰ سیل کوچک و بزرگ) بیش از صدها کشته برجای گذاشته بودند.

مهمترین دلایل سیل استان­‌های مازندران و گلستان عبارت است از:

  1. آبخیزداری ناکافی و محدود
  2. جنگل زدایی و تخریب مراتع
  3. مدیریت نامناسب منابع آب و به‌خصوص مخزن سدها
  4. توسعۀ نامناسب شهری و روستایی (توسعۀ شهری به سمت مناطق در معرض سیل)، مسدود ساختن کانال­‌های انحراف آب در آق­‌قلا و گمیشان
  5. خطوط ارتباط، کمربند شمالی آق­‌قلا و خط‌آهن و تأثیر آنها بر تشدید آبگرفتگی (در طراحی این تأسیسات به اصول آبخیزداری توجه نشده است)

دوم: استان فارس

با تداوم بارش­‌ها بخش­‌های دیگری از نواحی غرب و جنوب غربی ایران در معرض سیلاب قرار گرفتند. در روزهای ۵ و ۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بارش شدید در استان فارس که حدود ۲۰ میلیمتر ثبت شده است در مدت کوتاهی سبب به راه افتادن سیلاب ناگهانی در منطقۀ دروازه قرآن و سعدیه شیراز شد که متأسفانه به دلیل تجمع زیاد جمعیت در آن منطقه به مناسبت تعطیلات نوروزی تعداد زیادی کشته و مجروح به جا گذاشت و به اتومبیل­‌های بسیاری آسیب جدی رساند. از دلایل عمدۀ سیل شیراز می­‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. عدم اقدامات آبخیزداری در بالادست دروازه قرآن
  2. مداخلات غیراصولی انسانی
  3. نادیده انگاشتن طبیعت در توسعۀ شهری و منطقه­‌ای شهر شیراز
  4. تعدی به حریم و بستر رودخانه و مسیل و پوشاندن مسیل برای احداث بزرگراه و نادیده انگاشتن دانش موجود در رخداد سیل در دوره­‌های بازگشت

سوم: استان لرستان

سیلاب بعدی مربوط به استان لرستان بود. بارندگی شدید در روزهای ۵ و ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ باعث طغیان رودخانه­‌های استان لرستان شد و سیلاب ناشی از آن روستاها و شهرهای مختلف استان را فرا گرفت. سیل استان لرستان سبب از بین رفتن راه­‌های ارتباطی بسیار زیادی شد و دسترسی به شهرها و روستاهای آسیب‌دیده جهت امدادرسانی را با اختلال و مشکل مواجه کرد. از مؤثرترین دلایل سیل استان لرستان می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آبخیزداری ناکافی و لایروبی نشدن انهار و رودخانه­‌ها و نامناسب بودن طراحی راه و ابنیه و توسعۀ شهری و روستایی نسبت به رودخانه
  2. توسعۀ ناپایدار بالادست و جنگل‌زدایی و تخریب مراتع و چرای بی­‌رویۀ دام
  3. توسعۀ نامناسب شهری و روستایی و احداث سکونت‌گاه­‌ها و منازل در حریم و بستر رودخانه
  4. فقر و محرومیت ساکنان که به بهره­‌برداری ناپایدار از مراتع و جنگل دامن زده است

چهار: استان خوزستان

در همین دورۀ بارش رودهای استان خوزستان نیز دچار بالاآمدگی و طغیان شده و سیل­‌بندهای زیادی در مسیر آنها دچار شکستگی شدند. با افزایش آورد بارش­‌ها برای سدها، ذخیرۀ آبی بسیاری از سدهای بزرگ در استان خوزستان از جمله سدهای کارون، دز و کرخه به‌طور کم­‌سابقه­‌ای افزایش یافته و سدها تا حدود ۹۵ درصد ظرفیت­‌شان پر شد و در نتیجه برای ایجاد ظرفیت ذخیره­‌سازی برای ادامۀ بارش­‌ها به‌طور کنترل­‌شده­‌ای سرریز کردند. در نتیجۀ رهاسازی آب سدهای استان خوزستان به منظور کنترل سیلاب، دستور تخلیۀ چندین روستا در پایین‌دست سدها صادر شد و به‌دلیل افزایش حجم آب رودخانه­‌ها، سیلاب به بسیاری از اراضی زیر کشت و ۱۴۵ روستا وارد شد. از مهترین دلایل وقوع سیلاب در استان خوزستان می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدیریت نامناسب مخازن سدها و رهانکردن به‌موقع آب جهت افزایش ظرفیت پذیرش آب
  2. عدم جانمایی و توسعۀ مناسب سکونت‌گاه­‌های شهری و روستایی و نادیده یا خفیف گرفتن عملی مخاطرات سیل
  3. اتکای زیاد به ظرفیت سدها و عدم پندآموزی از سیلاب­‌های گذشته (در انجام عملیات آبخیزداری به اندازۀ کافی)
  4. تعدی به حریم رودخانه­‌ها و انهار
  5. توسعۀ سطح زیرکشت در مناطق و دشت­‌های سیلابی شناخته شدۀ مجاور رودخانه
  6. دخالت­‌های ناپایدار در هورالعظیم و تالاب شادگان و سایر تالاب­‌ها و آبگیرهای کوچک دائمی و فصلی
  7. توسعۀ ناپایدار جلگۀ خوزستان با توجه به حساسیت متعدد و پیچیده در حوزه­‌های مختلف آب و برق و نفت و کشاورزی و حمل­‌ونقل و غیره

البته در ماه‌­های اخیر نیز بارش­‌های نوار جنوب و جنوب شرقی کشور، سبب به راه افتادن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کرمان شد که باید منتظر اعلام دلایل وقوع این سیلاب­‌ها از سوی مسئولان ماند.

در مجموع باید گفت نگاهی گذرا به دلایل وقوع سیل در استان­‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان و فارس نشان می­‌دهد عدم توجه کافی به آبخیزداری و آبخوان‌داری جهت هدایت رواناب­‌ها و جلوگیری از تشکیل سیلاب مخرب، دلیل عمدۀ این سیل­‌ها بوده است و این باید درس عبرتی برای مسئولان و تصمیم­‌گیران باشد تا با انجام عملیات آبخیزداری و توسعۀ پوشش گیاهی به اندازۀ مناسب و کافی، جلوی خسارت­‌های احتمالی آینده گرفته شود و این چیزی است که باید سرلوحۀ کارهای مسئولان بخصوص دستگاه‌های نظارتی باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا