گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای گردشگری انجدان

از جمله آثار تاریخی روستا انجدان بقعه شاه قلندر، بقعه شاه غریب و حمام تاریخی انجدان می باشد. مذهب نقش مهمی در زندگی مردم این روستا دارد. 

روستای گردشگری انجدان در ۶۴ کیلومتری شمال خمین، ۳۷ کیلومتری شرق اراک و با همین فاصله از غرب محلات قرار گرفته‌است. اَنْجِدان، از روستاهای قدیم اراک و مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده‌است.

واژه انجدان برگرفته یا تغییر یافته انگدان و نام گیاهی است که ماده آنقوزه را از آن می گیرند. این گیاه که در اطراف روستای انجدان به فراوانی می روید، گیاهی علفی، دارای ساقه های ضخیم و استوانه ای است که از میان برگ های ضخیم، گوشتی و لوزی شکل سبز تیره، گل چتری زرد رنگ با دوازده شعاع نابرابر خودنمایی می کند. ریشه گیاه بویی معطر و طعمی تلخ، گزنده و کمی شیرین دارد و دارای خاصیت دارویی است.

قدمت روستا انجدان بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین زده می‌شود. سنگ قبری در یکی از قبرستان‌های آن به‌‌دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. این احتمال می‌رود که سلمان فارسی، زاده این روستا باشد. این سنگ قبر هم‌اکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری می‌شود.

بافت روستا متراکم است و کوه ها اطراف روستا را احاطه کرده اند و بافت مسکونی روستا متراکم می باشد. خانه های ساخته شده در این بافت اغلب از جنس سنگ، گل، خشت و چوب می باشند. معماری و طبیعت به خوبی در این روستا باهم درآمیخته شده اند.

در گذشته در این روستا قلعه ها و کاروانسراهای زیادی ساخته شده بود که بیشتر آن ها امروز از بین رفته اند. بعد از قرن ۹ قمری این روستا خواستگاه نویسنده ها و ادیبان زیادی بوده که شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی، ملا داعی انجدانی نمونه هایی از این افراد‌ هستند.

از جمله آثار تاریخی این روستا بقعه شاه قلندر، بقعه شاه غریب و حمام تاریخی انجدان می باشد. مذهب نقش مهمی در زندگی مردم این روستا دارد.

هنگامی که وارد روستای انجدان تاریخی می‌شوید، توجه شما به تعداد کثیر قبرستان‌ها و مساجد جلب می‌شود. روستا انجدان نسبت به جمعیت اندکش حسینیه‌های بسیاری دارد که تعداد آن‌ها به ۱۸ می‌رسد. هر خاندان هم قبرستانی اختصاصی در جاهای مختلف این روستا دارد.

از معروف‌ترین مساجد انجدان می‌توان به مسجد سرچشمه که مشهور به مسجد شاه خلیل‌الله است و مسجد جامع که توسط شاه خلیل‌الله تعمیر شده، اشاره کرد. در انجدان سه بقعه‌ شاه قلندر، شاه غریب و چهل دختران وجود دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا