گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش تولید محصول کشاورزی با زنبورهای بامبل بی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: با رهاسازی زنبورهای گرده افشان بامبل بی در گلخانه این شهرستان، تولید محصول گوجه فرنگی تا 30 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، کبری توکلی افزود: زنبورها به‌عنوان مهمترین جانوران گرده افشان میلیون‌ها سال قبل از انسان اقدام به گرده افشانی گیاهان مختلف کرده و از اصلی‌ترین مسبب‌های تنوع زیستی به شمار می‌روند. زنبورهای عسل مدت‌های زیادی است که در کنار تولید عسل از سوی کشاورزان به هدف کمک به گرده افشانی در باغها و مزارع مورد استفاده قرارمی گیرند. اما ایده اهلی سازی زنبورهای بامبل ازسال ۱۹۱۲ میلادی مطرح شد و پس از تلاش های بسیار توسط دانشمندان مختلف دردهه ۱۹۷۰ به حقیقت پیوست. زنبورهای بامبل خصوصیات منحصربه فردی دارندکه آنهارا از زنبورهای عسل و سایر گرده افشان ها متمایزکرده و باعث شد برای گرده افشانی درگلخانه ها از آنها استفاده شود.

توکلی اظهار کرد: خصوصیاتی همچون فعالیت در دماهای پایین تر و بالاتر از محدوده فعالیت زنبورهای عسل، ادامه فعالیت در هوای ابری و بادی، خشونت کمتر ، حساسیت کمتر نسبت به جابجایی کندو، عدم داشتن سیستم ارتباطی مانند زنبورهای عسل که منجر به یافتن گل‌های گیاهان هرز با شهد بیشتر می شود و همچنین بزرگتر بودن جثه که باعث افزایش قابلیت گرده افشانی می شود از وجوه تمایز زنبورهای بامبل نسبت به زنبورهای عسل هستند.

وی گفت: از خصوصیات دیگری که گرده افشانی با زنبورهای بامبل بی را سودمندتر می سازد این است که زنبورهای بامبل فقط گلهایی را که به رسیدگی فیزیولوژیک رسیده و بوی خاصی از خود ترشح می کنند، بازدید می کنند. این درحالی است که درزمان گرده افشانی دستی همه گلها در یک مرحله رشدی نبوده و ممکن است به رسیدگی فیزیولوژیک نرسیده باشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا