گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای رشم در دل کویر مرکزی ایران

نام رشم با نام معادن کوههای اطراف، معادن شداد گره خورده است. در این منطقه معادن بسیاری وجود دارند که علاوه بر اینکه جزو منابع اقتصادی و در آمد زایی محسوب می شوند.

روستای رشم در دل کویر مرکزی ایران در جنوب دامغان و در دامنه کوه انارو قرار دارد رشم در فاصله ده کیلومتری روستاهای حسینان و معلمان و سینک و در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شهر دامغان واقع می باشد. این روستا در دیواره ورودی به کویر مرکزی ایران از طرف دامغان به جندق است. کنار جاده دامغان به جندق در سمت چپ آن روستا رشم با دوچشمه آب قرار دارد.

نام رشم با نام معادن کوههای اطراف، معادن شداد گره خورده است. در این منطقه معادن بسیاری وجود دارند که علاوه بر اینکه جزو منابع اقتصادی و در آمد زایی محسوب می شوند. معماری رشم صخره ای و پلکانی است و خانه های آن پشت به کوه دارند و از روبرو به زمین های زراعی نظر دارند.

روستای رشم زیبایی و سرزندگیش را مدیون چشمه هایی میداند که در روستا جاریست. وجود روستایی با این خصوصیات آن هم در دل کویر خشک و سوزان که گاهی تا چند صد کیلومتر اثری از حیات در آن نیست آنچنان موجب حیرت است که ایرانشناسی همچون مهرداد بهار را در بهت و حیرت فرو برده است. وجود چشمه هایی همچون چشمه علی و جاری شدن آن ها به روستا شادابی و زندگی را به ارمغان آورده اند.

همینطور شرایط جغرافیایی خاص رشم، موجب شده تا رشم بر حاشیه شمالی کویر بزرگ نمک مسلط باشد در قسمت ورودی گذرگاه در میان کوه های انار و دزینا، با روستاهای شمالی کوه های شمالی کویر بزرگ نمک در ارتباط است.

معروفترین بنای رشم امامزاده آن است. در كنار این امامزاده گورستان تاریخی دیده می‌شود كه جهت قبرهای آن شمالی-جنوبی است. معمولا این جهت به ما گوشزد می‌كند كه این قبرها، قبرهای اسلامی نیستند.بنابراین روزگار رشم از قبل از دوران اسلامی تا به امروز تداوم داشته است.
روی سنگ قبرها خطوطی دیده می‌شوند كه احتمالا حاوی پیامی هستند كه هنوز برای ما كاملا مكشوف نشده‌اند.گفته می‌شود قدمت بعضی ار این قبر ها به ۳۰۰۰ سال میرسد.
اهالی منطقه این گورستان قدیمی را به ”ایرجی‌ها ” منسوب می‌كنند. ایرج یكی از سه پسر فریدون، پادشاه اساطیری ایران بود كه بخش میانی دنیا كه ایران هم جزو آن بود به او رسید.

بیشتر بخوانید:

جاذبه های روستای تویه دروار دامغان

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا