گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بارش‌ بهاری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد خسارت روی دست استان مرکزی گذاشت

رئیس اداره مدیریت بحران جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در پی بارش‌های فروردین ماه در مجموع به ۲۷ هزار و ۲۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان بیش از ۲۲۷۶ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

سیدرضا آل طاها در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فروردین ماه جاری دوبار در تاریخ‌های چهارم و پنجم فروردین ماه در اثر ریزش برف و باران و در بیست و سوم و بیست و چهارم فروردین ماه علاوه بر برف و باران، بارش تگرگ استان را در بر گرفت.

وی با اشاره به  بارش‌های ابتدای فروردین ماه افزود: خسارت‌های وارد شده به قسمت‌های زراعت و باغبانی حدود ۳۸۰۶ هکتار و به مبلغ ۷۹۹ میلیارد و ۹۰۱ میلیون ریال بوده است. خسارت‌های وارده در بخش زراعت مربوط به گندم دیم و در بخش باغبانی مربوط به میوه‌های هسته‌دار بود.

رئیس اداره مدیریت بحران جهادکشاورزی استان مرکزی در خصوص بارش‌های نیمه دوم فروردین ماه تصریح کرد: خسارت‌های این دوره شامل برف و باران و تگرگ بود که به بخش‌های زارعت، باغبانی، تاسیسات کشاورزی(جایگاه‌های دام) و زیرساخت‌ها شامل قنات، چاه و … وارد شد.

آل طاها با بیان اینکه در این قسمت در مجموع هزار و ۴۷۶ میلیارد و ۳۴۱ میلیون ریال خسارت به بخش‌های مختلف وارد شده، بیان کرد: خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف استان در بخش زراعت به ۱۱هزار و ۸۷۸ هکتار به مبلغ ۵۹۲ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال، در قسمت باغبانی به ۱۱هزار و ۵۶۳ هکتار به مبلغ ۷۸۴ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ریال، در بخش تاسیسات به هفت هزار و ۱۷۰ متر مربع به مبلغ ۱۴هزار و ۳۶۰ میلیون ریال و در قسمت زیرساخت‌های کشاورزی ۱۲هزار و ۹۵۳ متر قنات، ۸۸چاه و استخر کشاورزی، دو سد و بند خاکی و ۸۳۰۷ متر کانال به مبلغ ۸۵ هزار و ۵۰ میلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به متفاوت بودن خسارت‌ها، بیشترین خسارت حاصل از تگرگ مربوط به شهرستان خنداب بوده و همچنین شهرستان کمیجان متحمل بیشترین خسارت در بخش باغبانی شده و شهرستان ساوه بیشترین خسارت را در بخش تاسیات و زیرساخت‌ها متحمل شد، اما در مجموع در خصوص خسارت‌ها شهرستان اراک رتبه نخست را دارد و سپس زرندیه و خنداب در جایگاه دوم  و سوم قرار دارند.

رئیس اداره مدیریت بحران جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: متاسفانه در قسمت زراعت و باغبانی اراضی بیمه شده کمتر از ۱۰ درصد بوده است. یکی از علل عدم تمایل کشاورزان به بیمه کردن اراضی خود را می‌توان پایین بودن غرامت پرداختی از سوی صندوق بیمه و تاخیر در پرداخت دانست، البته حق بیمه پرداختی از سوی کشاورزان نیز اندک است.

آل طاها بیان کرد: پس از خسارت‌های سال گذشته سازمان تاکید زیادی بر بیمه کردن اراضی از سوی کشاورزان داشت، اما استقبالی نشد. راه چاره در این موضوع ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از سوی دولت است چراکه این قضیه به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سرمازدگی هرساله در فصل بهار رخ می‌دهد، ادامه داد: با توجه به رصد گزارش‌های هواشناسی، پیش بینی وقوع سرمازدگی در اردیبهشت ماه نیز وجود دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا