گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کاشت محصولات زراعی در یزد با وجود بیماری کرونا ادامه دارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با وجود شیوع کرونا در اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ،مشکلی در روند کاشت گیاهان زراعی ایجاد نشد و کشت محصولات در ۱۲ هزار و ۱۱۵ هکتار اراضی استان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایانا افزود: پنبه ، گلرنگ ، ارزن ، سورگوم ، ذرت دانه ای ، کنجد ، حبوبات ، یونجه ، سبزی و صیفی از جمله محصولاتی هستند که کاشت آنها در برخی نقاط استان متناسب با شرایط آب وهوایی از اواخر اسفند پارسال آغاز شد و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

حاتمی‌زاده پیش بینی کرد: در موقع برداشت محصولات زراعی که از خردادماه تا اواخر آبان ماه ادمه دارد ۳۰۵ هزار و ۳۰۰ تن محصول برداشت شود .

وی با بیان اینکه شیوع کرونا محدودیت‌هایی مانند سایر بخش‌ها برای بخش زراعت استان به وجود آورد، تصریح کرد: کشاورزان برای کشت بهاره با محدودیت‌هایی از جمله تامین سوخت ، تامین هزینه‌ ضدعفونی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، نبود کارگر و افزایش قیمت‌ها روبرو هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه کشت حدود ۱۵ رقم محصولات زراعی درحال انجام است ، افزود: کشاورزان توجه بسیار خوبی به توصیه کارشناسان پهنه دارند و روند کاشت را با سرعت ادامه می دهند.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه یونجه با سه هزار هکتار ، سورگوم با هزار و ۲۰۰هکتار، سبزی و صیفی با سه هزار و ۶۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت محصولات زراعی استان را تشکیل می دهد ، اظهارکرد: ۲۵ درصد این محصولات بیشتر به روش آبیاری نوین و علمی کشت می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان به دلیل شیوع کرونا حاضر به کار در مزارع نبودند، گفت: ۶ هزار و ۱۱۵ هکتار سطح زیرکشت محصولات اختصاص به فصل بهار دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی  به دلیل وقوع سیل ، توفان ، بارش تگرگ و سرما وقفه کوتاه مدت در کاشت محصولات زراعی بهاره بروز کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه با اشاره به شیوع کرونا ، یادآور شد: برغم مشکلات حمل و نقل که در تامین شیمیایی ایجاد شد و مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه های حمل و نقل و کارگر و کمبود کودشیمیایی را ایجاد کرد، این سازمان نسبت به تامین ۲ هزار تن کودشیمیایی برای کشاورزی اقدام کرد .

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری ۲ هزار هکتار کاهش یافت.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کلزا یکی از محصولات زراعی است هم اکنون سطح زیرکشت آن به ۴۳۰ هکتار رسید ،تلا ش داریم با هدف تامین روغن کلزا سطح زیرکشت را افزایش دهیم.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

همچنین  رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت۹۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتی ها به پنج هزار و ۵۷۴ تن رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر پنجم اردیبهشت ماه جاری بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی هزار و ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ ( کرونا) در کشور شناسایی شدند.

وی بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۶۶ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند که شامل حدود ۷۵ درصد مبتلایان است و سه هزار و ۱۲۱ تن نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۳۹۹ هزار و ۹۲۷ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا