تنها راه نجات هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست
آئین رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره، که شهریورماه امسال در تهران برگزار میشود، روز گذشته در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در ابتدای این مراسم گفت: هنر آن چشمه زاینده و دولت پاینده، مایه نشاط و دلگرمی ما در زندگی است و مؤسسه فرهنگی اکو از بدو تأسیس تاکنون بر این مقوله استوار بوده است و اصالت خویش را در حفظ، بقا و گسترش هنر میداند و از هر طرح و پیشنهاد سازنده حمایت میکند.
وی افزود: طرحی را در کشورهای اکو مبنی بر هنرهای دستی به ویژه سوزن دوزی، دوخت و… ارائه کردیم و در این مدت نزدیک ۵۰۰ اثر دریافت شد که وقتی به این آثار مینگریم بدون اغراق موجی از احساس، اندیشه و خلاقیت را میبینیم که ریشه در فرهنگ و باورهای این منطقه دارد.
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: نکته دیگر اینکه در اکثر این آثار همان نقشی را میبینیم که در ذهن این معنی را متبلور میکند. بعید است این اثر کار یک نفر باشد اما در عمق آن، ظرافت و نزاکت و نبوغ صاحب آن نمایان است.
وی در ادامه گفت: این آثار آینه تمام نمای هنر این منطقه است و جای افتخار و شکر است که علی رغم تکنولوژی جدید مردم منطقه ما برای حفظ و بقای میراث گذشتگان آستین بالا زدهاند و این شمع امید را در دل فروزان میکند که با تلاشهای مضاعف چراغ هنر هرگز خاموش نخواهد شد.
بختی با بیان اینکه امروز در کنار رونمایی از پوستر نمایشگاه نقش و نگاره امید داریم که در شهریورماه امسال دومین نمایشگاه از آثار هنرمندان اکو برگزار خواهد شد، گفت: این برنامه از برنامههای ارزشمند اکو خواهد بود.
هنر سنتی مظلوم واقع شده است
مریم نیک جوی نیز مدیرعامل شرکت فعال صنایع دستی نیز در این مراسم گفت: در سال ۹۶ مطالعاتی را در حوزه هنرهای سنتی و صناعی آغاز کرده و پس از یک دوره دو ساله و آسیب شناسی توسط کارشناسان و صاحبت نظران هنرهای سنتی و رفع موانع، یکی از بهترین حوزههای تعالی هنر شناسایی شد.
وی ادامه داد: دستاوردهای فعالیت در این بسته علاوه بر هم سویی انسانها با تمدنهای نزدیک به هم، یکی از بهترین گزینههای اشتغالزایی است که امروزه یکی از اصلیترین نگرانیهای سیستم حاکمیت در ایران و بسیاری از کشورهای دنیاست.
این فعال حوزه هنرهای سنتی گفت: حوزه هنرهای سنتی طی سالهای متمادی به علت در دسترس نبودن و فاصله از ابزارهای نوین معرفی مظلوم واقع شده است. در عصر نوین تکنولوژی و شیوههای کسب منافع در بازارهای بزرگ آثار هنرهای دستی که هیچ وقت مشمول تولید انبوه نشده به عامه مردم معرفی نشده و متعاقب آن تقاضای اندک برای مالکیت آن سبب بی رونقی اقتصادی هنرمندان فعال در هنرهای سنتی شده است.
وی گفت: تنها راه نجات و رونق هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست که موجب میشود توجه علاقه مندان و مستعدان به این هنر جلب شده و باز هم شرایط بهتر خواهد شد.
نیکجوی تاکید کرد: قرارگیری در شرایط کرونا تجربه جدیدی برای دنیا بود و بهرهگیری از این تجربه بزرگ بستری ایجاد میکند برای دنیای زیباتر در پساکرونا. به تأیید بسیاری از هنرمندان هنر جزو معدود رستههایی بود که نه تنها بر آن تأثیر مستقیم نگذاشت که بر تعالی آن کمک کرد. آنچه توسط توده جامعه دیده شده در قرنطینه اجباری نبوغ بسیاری متبلور شد و مستعدان بسیاری به خلق اثر روی آوردند.