شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و طی شماره ۵۴۰/۳۲۴ مورخ ۱۳۴۷/۰۲/۲۶ در اداره ثبت شرکتها در تبریز به ثبت رسید. این شرکت در تاریخ ۱۳۷۵/۰۱/۲۱ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۷۵/۰۵/۰۹ در بورس اوراق بهادر پذیرفته شد. مرکز اصلی شرکت و کارخانه در شهر تبریز واقع است.
شرکت تراکتورسازی ایران تولید خود را با مونتاژ تراکتورهای رومانی u650 وu651 از سال ۱۳۴۸ آغاز کرده است، در سال ۱۳۵۴ اولین تراکتورهای MF در چهار نوع MF135 با قدرت ۴۵ اسب بخار، MF165 با قدرت ۶۲ اسب بخار، MF185 با قدرت ۷۲ اسب بخار و MF295 با قدرت ۹۲ اسب بخار به بازار عرضه شد.
از سال ۱۳۵۶ تراکتورهای سبک MF285 جایگزین تراکتورهای رومانی گردید. بین سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۷۱ شرکت های آهنگری، موتورسازان، ریخته گری، خدمات صنعتی و ماشین الات صنعتی با هدف بهره برداری از نمنبع و امکانات شرکت، استفاده از ظرفیت های مازاد شرکت، منعطف و چابک نمودن شرکت مادر، عدم تمرکز و توجه به توسعه محصولات و توسعه تولیدات جانبی از شرکت مادر جدا گردیدند.
تولید تراکتورهای سنگین MF399 تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در راستای اهداف تنوع محصول و تامین نیاز بتزار به تراکتورهای با قدرت بالا انجام گرفت. در ستال ۱۳۷۲ شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش و در سال ۱۳۸۲ شرکت تراکتورسازی ارومیه خریداری شد. در بین سالهابی ۱۳۷۴ الی ۱۳۷۶ مرکز خودگردان طراحی و ساخت ماشین به منظور طراحی و تولید ماشین آلات تبدیلی کشاورزی و مرکز خودگردان ساخت کامیونت با هدف ایجاد فضای همکاری گسترده بین صنایع کشور و استفاده از ظرفیت های موجود به منظور گسترش هم افزایی و خوداتکایی تکنولوژیکی در ساخت خودرو و همچنین تولید کامیون سبک ۲/۵ تا ۳/۵ تن با مشخصات مناسب برای حمل محصولات کشاورزی و خدمات شهری، به منظور تکمیل زنجیره خودروهای تولیدی در کشور ایجاد گردید
بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸شرکت های تراکتورسازی کردستان، مهندسی و تامین قطعات، خودروسازان دیزلی آذر بایجان، ونیران در کشور ونزوئلا، اوگیران در کشور اوگاندا و تاجیران در کشور تاجیکستان تاسیس گردید.
طراحی و تولید تراکتورهای جدید از سال ۱۳۸۱ و با تراکتورهای ITM800 شروع شده و متعاقب آن در سال ۱۳۸۶ تراکتورهای ITM299 و ITM240 در شرکت تراکتورسازی به تولید انبوه رسید. در سال ۱۳۸۷ با توجه به روند خصوصی سازی و در راستای سیاست های دولت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ۴۲/۴۵ درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایه ایران توسط کنسرسیومی مشترک از شرکت سرمایه گذاری مهر ایرانیان و گروه خودروسازی سلیپا خریداری گردید و در سال ۱۳۸۸ با توجه به خرید سهام شرکت از سوی صندوق سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، این صندوق سهامدار عمده شرکت محسوب گردید.
در بین سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ طراحی و نمونه سازی تراکتورهای ITM475 ، ITM485، ITM1000 و ITM1050 تک و دو دیفرانسیل و نیز طراحی و تولید ITM285 NEW انجام گردید و از سال ۱۳۹۱ به تولید انبوه رسید.