مازندران امسال نیم تن خاویار به اروپا و آسیا صادر کرد
مدیرکل شیلات مازندران گفت که امسال تا پایان آبان ماه ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی و ۷۰ تن گوشت ماهیان خاویاری از این استان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شده است.
حسن اسحاقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا مقصد صادرات این محصولات سرآمد شیلاتی مازندران را کشورهای آلمان، انگلیس ،امارات متحده عربی و روسیه اعلام کرد.
وی گفت که صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۵۲ درصدی داشته است.
مدیرکل شیلات مازندران همچنین مجموع صادرات محصولات شیلاتی استان در این مدت را هفت هزارو ۸۲۳ تن به ارزش ۱۶ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار اعلام کرد و گفت که این میزان ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش است.
وی افزود : بیشترین صادرات محصولات شیلاتی به لحاظ ارزشی مربوط به ماهی پرورشی تازه به عراق ، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است.
اسحاقی از افزایش ” قابل توجه ” صادرات خوراک آبزیان و کنسرو ماهی از مازندران طی سال جاری خبر داد و گفت که صادرات این دو نوع محصول به ترتیب ۸۶ و ۴۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.
وی یکی از کشورهای مهم صادراتی محصولات شیلاتی مازندران را جمهوری آذربایجان معرفی کرد و افزود : تا کنون ۱۶ تن ماهی شامل ۱۰ تن کپور پرورشی ، یک تن کپور دریایی و پنج تن قزل آلا از استان مازندران به جمهوری آذربایجان صادر شد. وی ارزش اقتصادی این محموله صادراتی را هم ۱۶ هزار ۵۰۰ دلار اعلام کرد.
طبق آمار رسمی شیلات مازندران سال گذشته حدود ۱۱هزار و ۲۴۰ تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش اقتصادی ۳۵ میلیون و ۸۷۶ هزار دلار به خارج از کشور صادر کرده بود که به لحاظ وزنی ۶۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشت.
مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید، کپور، آزاد (فیتیباک) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در مازندران وجود دارد که هر ساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.