گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

زراعت سیب زمینی

سيب زميني از مهمترين محصولات كشاورزي و طالب آب و هواي خشك مي باشد. غده هاي سيب زميني پس از برداشت بايد يك دورۀ خواب و استراحت را در انبار بگذرانند تا دوباره آمادۀ كاشت و جوانه زني شوند.

سیب زمینی از مهمترين محصولات كشاورزي و طالب آب و هواي خشك مي باشد. غده هاي سيب زميني پس از برداشت بايد يك دورۀ خواب و استراحت را در انبار بگذرانند تا دوباره آمادۀ كاشت و جوانه زني شوند. براي كاشت سیب زمینی بهتر است قسمتي از مزرعه را انتخاب كنيد كه علف هاي هرز كمتري داشته است. زمين سيب زميني را بايد شخم عميق بزنيد و بخوبي آماده سازيد.

روش كاشت سیب زمینی:

بهتر است این محصول را بصورت رديف هايي با فاصله ۷۵ – ۶۵ سانتيمتر بكارند. در اين صورت غده هاي آماده شده را با فواصل ۳۰ – ۲۵ سانتيمتر بر روي رديف ها و در عمق ۱۲ – ۸ سانتيمتري قرار مي دهند.

انتخاب بذر سیب زمینی:

يك بذر مناسب جهت كاشت سیب زمینی بايد داراي وزني حدود ۵۵ – ۳۵ گرم و قطري حدود ۵ سانتيمتر باشد بطوريكه در داخل دست جا بگيرد. چشم هاي فرورفتۀ اينگونه بذور بايد حاوي جوانه هاي قوي باشند. هر غده بايد حاوي ۵ – ۳ عدد چشم سالم و بالغ باشد.

زمانيكه اجباراً از غده هاي درشت آن براي كاشت استفاده مي شود، لاجرم بايد آن ها را به طوری قطعه قطعه كرد كه هر تكه اش داراي ۵ – ۳ جوانه قوي باشد. بريدن غده ها را يك هفته قبل از كاشت انجام مي دهند سپس آن ها را در اتاقي مرطوب با دماي ملايم قرار مي دهند تا محل بردگی ها خشک گردد.

براي هر هكتار زراعت این گیاه به ۲۰۰۰ – ۸۰۰ كيلوگرم غده سالم جهت كاشت نياز مي باشد.

در زمان كاشت نبايد از غده هاي بيماري كه هنگام بريدن داراي خال ها يا لكه هاي قهوه اي دايره اي شکل در درون بافت غده سيب زميني هستند، استفاده نمود.

كودها:

سیب زمینی نيازمند:

الف- ۳۰ – ۲۰ تن كود دامي در هكتار

ب- ۳۰۰ كيلوگرم كود اوره در هكتار

پ- ۲۰۰ كيلوگرم كود فسفات آمونيوم در هكتار مي باشد.

كود فسفاته مورد نياز آن را در هنگام كاشت غده ها با خاك مخلوط مي كنند ولي نيمي از كود اوره را در زمان كاشت و نيمي ديگر را به صورت سرپاش استفاده مي نمايند.

خاك دادن بوته ها:

پاي بوته هاي سیب زمینی را بايد در موقع گاورو شدن مزرعه و در زماني كه بوته ها به اندازه كافي رشد يافته اند، يعنی چند روز پس از آبياري ها خاكدهي نمود تا باعث افزايش محصول شود.

آبياري آن را در خاك هاي سبك و شني با فواصل زماني زودتر ( ۵-۶ روزه) انجام مي دهند ولي در خاك هاي رسي مي توان آبياری را با فواصل ۱۲ – ۱۰ روز اجرا کرد.

خشكي خاك مزرعه این گیاه در زمان غده بستن مصادف با گلدهي بوته ها موجب بدشكلي و ريزشدن غده های محصول خواهد شد.

مبارزه با علف هاي هرز، آفات و بيماري هاي سیب زمینی بايد با دقت پيگيري شوند.

برداشت سیب زمینی را در پايان دورۀ رشد بوته ها در زماني انجام مي دهند كه اغلب برگ ها خشك شده باشند و پوست غده ها را نتوان با ماليدن انگشتان دست جدا نمود.

بهتر است ساقه هاي گياه سیب زمینی را يك هفته قبل از برداشت از سطح زمين قطع نمود تا غده ها در زمان برداشت داراي پوست كامل تري گردند.

غده هاي برداشت شدۀ آن را بايد در جاي خنك و با ارتفاع مناسب انبار كرد.

منبع:

گیاهان زراعتی – تالیف: اسماعیل پورکاظم

بیشتر بخوانید:

دانستنی هایی از زراعت حبوبات
مختصری در مورد زراعت كتان
دانستنی های زراعت شاهدانه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا