گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

مراسم باران خواهی در مشهد

مشهد از شهرهای تاریخی ایران است که قدمتی چند هزار ساله دارد و در دوره های مختلف مردمان زیادی در آن می زیسته اند. به همین دلیل دارای فرهنگ و آداب و رسوم های فراوانی می باشد. ارزش حياتي باران براي كشاورزان و دامداران كه به شدت به نم و رطوبت زمين‌متكي اند سبب شده است كه هميشه چشم به آسمان بدوزند و در انتظار آمدن ابرهای بارانزا باشند و همين امر موجب برگزاری مراسم برای طلب و تمنای باران شده است. یکی از  این مراسمات که باران خواهی نامیده می شود، نمادی از مهم ترین آداب و رسوم مردم مشهد محسوب می شود.

مشهد از شهرهای تاریخی ایران است که قدمتی چند هزار ساله دارد و در دوره های مختلف مردمان زیادی در آن می زیسته اند. به همین دلیل دارای فرهنگ و آداب و رسوم های فراوانی می باشد. این شهر دارای اقلیمی خشک و کم آب بوده و مساله تامین آب همیشه جزیی از مشکلات مردم این شهر بوده است. ارزش حياتي باران براي كشاورزان و دامداران كه به شدت به نم و رطوبت زمين‌متكی اند سبب شده است كه هميشه چشم به آسمان بدوزند و در انتظار آمدن ابرهای بارانزا باشند و همين امر موجب برگزاری مراسم برای طلب و تمنای باران شده است.

یکی از  این مراسمات که باران خواهی نامیده می شود، نمادی از مهم ترین آداب و رسوم مردم مشهد محسوب می شود. مراسم باران خواهی به این صورت است که زنان و دختران از دو تکه چوب و مقداری پارچه عروسکی را می ساختند و آن را در سطح محلات می چرخاندند و با خواندن شعر و قسم دادن به اسما مقدس طلب بارش باران می کردند. در اشعار معمولا به خداوند و حضرت محمد (ص) قسم یاد می شد و از مردم محله و روستا می خواستند برای پخت آشی به همین منظور کمک کنند. کسانی که مواد آش را به دختران می رساندند کمی آب هم روی آن عروسک ها می ریختند و زیر لب نیز شعر یا دعایی برای طلب باران می خواندند از جمله: الله بده تو باران، به حرمت مزاران، گندم به زیر خاکه، از تشنگی هلاکه.

مراسم باران خواهی به این صورت است که زنان و دختران از دو تکه چوب و مقداری پارچه عروسکی را می ساختند و آن را در سطح محلات می چرخاندند و با خواندن شعر و قسم دادن به اسما مقدس طلب بارش باران می کردند. در اشعار معمولا به خداوند و حضرت محمد (ص) قسم یاد می شد و از مردم محله و روستا می خواستند برای پخت آشی به همین منظور کمک کنند. کسانی که مواد آش را به دختران می رساندند کمی آب هم روی آن عروسک ها می ریختند و زیر لب نیز شعر یا دعایی برای طلب باران می خواندند از جمله: الله بده تو باران، به حرمت مزاران، گندم به زیر خاکه، از تشنگی هلاکه.

همچنین در مراسم باران خواهی مراسم اقامه نماز جماعت نیز بر بالای تپه ای خوانده می شد. مردم بر این باور بودند که پس از انجام این مراسم حتما باران خواهد بارید.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۱ ( ۸ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا