گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

کلاژ یا تکه چسبانی

کلاژ یا تکه چسبانی اثری هنری است که به وسیله ی اجزای مختلف مانند کاغذهای رنگی، تکه های بریده شده ی عکس ها، روزنامه ها، مجلات، انواع کاغذ، پارچه، مقوا و ... برای ایجاد یک ترکیب جدید روی یک سطح صاف مانند بوم یا مقوا می چسبانند. در برخی مواقع نیز با طراحی یا نقاشی آن را تکمیل می‌کنند. این هنر یکی از زیر شاخه هنر جمع آوری و تلفیقی در نظرگرفته می شود و یکی از تکنیک های اجرایی است و تنها بریدن کاغذ و در کنارهم چسبانیدن آن نیست.

کلاژ یا تکه چسبانی اثری هنری است که به وسیله ی اجزای مختلف مانند کاغذهای رنگی، تکه های بریده شده ی عکس ها، روزنامه ها، مجلات، انواع کاغذ، پارچه، مقوا و … برای ایجاد یک ترکیب جدید روی یک سطح صاف مانند بوم یا مقوا می چسبانند. در برخی مواقع نیز با طراحی یا نقاشی آن را تکمیل می‌کنند. این هنر یکی از زیر شاخه هنر جمع آوری و تلفیقی در نظرگرفته می شود و یکی از تکنیک های اجرایی است و تنها بریدن کاغذ و در کنارهم چسبانیدن آن نیست.

نمونه ای از هنر کلاژ یا تکه چسبانی

در قرن نوزدهم پیکاسو و براک هنر کلاژ را روشی جدید مطرح کردند و از آن جهت خلق آثار خود بسیار سود جستند. این هنر جز هنرهای دستی کهن ایرانیان نیز بوده است و با نام قطاعی یعنی  قطعه چسبانیدن یا کاغذبری وجود داشته و در کارهای تزیینی مورد استفاده قرار می گرفت. در آن زمان موضوعات قطاعی ها بیش تر  شامل طرح های پرندگان، گل، جانوران، خطوط خوش، نقوش هندی و تزیینی بوده است.

اکنون نیز ازاین تکنیک برای بیان موضوعات مختلف به کار گرفته می‌شود و محدودیت زیادی در انتخاب این تکنیک برای سوژه های متفاوت وجود ندارد. امروزه از کلاژ در سینما و ساخت فیلم، تصویر سازی برای کتاب ها، کارهای چاپی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

وسایل لازم برای تکه چسبانی:

چسب مایع یا ماتیکی، قیچی، انواع پارچه، کاغذ رنگی، مقوا، تصاویر روزنامه ها و مجلات، قلم مو، انواع تیغ های مخصوص برش کاغذ و …

شیوه ی کار به این صورت است که با برش طرح مورد نظر روی کاغذ پوستی از آن الگویی تهیه کرده و برای برش طرح اصلی مورد استفاده قرار می دهیم. برای چسباندن نیز از چسب ماتیکی استفاده می کنیم یا به وسیله قلم مو ابتدا چسب را به پشت سطح مورد نظر می مالیم و سپس آن را به صفحه اصلی کاغذ می چسبانیم. برای چسبانیدن ابتدا از پس زمینه شروع کرده و سپس به نماها و طرح های نزدیک تر پرداخته می شود.

خلاقیت در این کار بسیار مهم است و هیچ محدودیتی در استفاده از طرح های مختلف برای ایجاد یک تصویر و ترکیب جدید وجود ندارد. حتی گاهی می‌توان از تصاویر واقعی به جای صورت یا دست استفاده کرد و با تلفیقی از عکس و طرح بافت های مختلف تصاویر جالبی را به وجود آورد.

۰%

امتیاز کاربر: ۲.۶۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا