گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

غذاهای خوزستانی، پر ادویه و تند

غذاهای سنتی خوزستان

مواقعی که به شهرهای ایران عزیز سفر می کنیم و غذاهای معروف آن منطقه را می شناسیم، حتما آن ها را تست می کنیم. زیرا پختن هر غذایی بستگی به شیوه طبخ آن منطقه دارد که خوشمزه تر می شود. غذاهای اکثر خوزستانی ها پر ادویه و تند می باشد و غالبا غذاهای متنوعی را می یابید که هر کدام از فرهنگ خاصی تاثیر گرفته اند.

۱امگشت

غذایی دریایی که از ماهی قباد و برنج تشکیل می شود امگشت نام دارد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را می پزند و به آن کمی سبزی پلویی یا شوید اضافه می کنند. ماهی قباد که به صورت نمک سود شده یا تازه مصرف می شود را هم با کمی ادویه مثل زردچوبه می پزند. سپس ماهی قباد با پیاز، ادویه و کشمش سرخ می کنند سپس در مرحله آخر ماهی رو به برنج اضافه می کنند.

امگشت غذاهای محلی خوزستان

۲آش ارده خوزستانی

غذایی از خوزستان که با نام آن کلا تفاوت دارد و آش نمی باشد، نوعی پلو خوزستانی که با نام اش ارده معروف می باشد. آش ارده نوعی پلو است که با ماش و ارده تیره رنگ (کنجد ساییده شده) پخته می شود. این خوراک خوشمزه را در کنار شیره خرما سرو می کنند.

۳قلیه ماهی

قلیه ماهی غذای معروف جنوبی ها می باشد. قلیه ماهی از ماهی های مختلفی از جمله شیر، میش ماهی، شوریده، سنگسر یا هامور تهیه می شود که خار ها بسیار ریزی دارند و برای خوردن آن مشکلی بوجود نمی آید. برای تهیه قلیه ماهی ابتدا پیاز را تفت می دهند و بعد سیر و سبزی ها شامل جعفری، شنبلیله و گشنیز را به آن اضافه می کنند. سپس ماهی و ادویه به این مخلوط اضافه و کمی تفت داده شوند. در مرحله بعد شیره تمبر هندی و رب گوجه را به مواد اضافه می کنند و سپس بعد از گذشت ۳۰ دقیقه قلیه ماهی شما آماده می شود.

قلیه ماهی غذای محلی خوزستان

 

۴ماهی تنوری صُبوری

اکثر مردم خوزستان این ماهی را به صورت کبابی و تنوری سرو می کنند. آشپز های خوزستانی برای خوش طعم کردن ماهی به آن گشنیز به مقدار کم (تا تلخ نشود)، کمی شنبلیله و سبزی پلویی و همچنین سیر و تمبر هندی اضافه می کنند تا طعم بسیار خوبی داشته باشد.

۵سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه خوزستانی به این صورت می باشد که موادی از جمله گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده، فلفل قلمی و فلفل دلمه ای را با پیاز، سیر، رب گوجه و ادویه تفت می دهند و سپس این مواد را به صورت مثلثی در نان لواش می پیچند و سرخ می کنند.اما برای تهیه سس خوشمزه سمبوسه آن ها باید رب گوجه، پودر انبه، آب، نمک و فلفل قرمز را به مدت ۳۰ دقیقه با هم می جوشانند و بعد سرکه را اضافه می کنند تا ۳ دقیقه همراه سایر مواد جوش بخورد. سپس سس خوشمزه و تند را همراه غذا میل می کنند.

۶فلافل

طعم فلافل خوزستان با همه جا کشور متفاوت می باشد. برای تهیه فلافل خوزستان ابتدا  نخودها را حسابی می خیسانند، آن ها را له و با آرد نخودچی، سیر، جعفری، زیره سبز، تخم گشنیز، تخم مرغ و فلفل سیاه مخلوط و سرخ می کنند. این غذا با نان و به صورت ساندویچ سرو می شود.

فلافل غذای محلی خوزستان

۷پاکوره یا پاکورا هندی

یکی از میان وعده خوزستانی ها پاکوره می باشد. این غذای تقریبا هندی از آرد سفید، آرد نخود، نمک، پیاز و آب تشکیل می شود.همچنین برای تهیه پاکورا هندی تخم مرغ را به مخلوط قبلی بیفزایید و خوب به هم بزنید. در ادامه این مواد را مثل کوکو در ماهی تابه سرخ می کنید.

۸کبه عربی

این غذا که تقریبا شبیه به سمبوسه می باشد، اما با تفاوتی بیضی شکل که  و پیش از سرخ کردن، آن را درون لایه ای از برنج پخته شده می پیچند. مواد داخل آن را هم مانند سمبوسه به دلخواه تغییر می دهند؛ اما به طور معمول از گوشت چرخ کرده، لپه و برنج برای مواد داخل آن استفاده می شود.

۹قلیه تخم مرغ

یکی از غذاهای خوزستانی که با نان تیلیت میل می شود، قلیه تخم مرغ می باشد. این غذا از آرد، رب گوجه فرنگی، ادویه، تخم مرغ و سبزی های گشنیز و شنبلیله تهیه می شود.

۱۰نافله

نوع دیگر از غذاهای سنتی خوزستان که ازگوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، سرکه، شکر، نعناع خشک، آب و ادویه از جمله زردچوبه تهیه می شود. این غذا که طعم شیرینی دارد  همراه با برنج مصرف می کنند.

نافله غذای محلی خوزستان

 

۱۱بورانی باقلا سبز

این غذا یا پیش غذا بگوییم مانند اسفناج با ماست میل می شود و از ترکیب ماست چرب، پیاز داغ، سیر، شوید و ادویه هایی مانند گرد لیمو، زردچوبه، فلفل و نمک تهیه می شود.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
گردشگرها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا