گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

پوتوس، گیاه زینتی و آپارتمانی

آشنایی با شرایط نگهداری و بیماری های پوتوس

پوتوس گیاهی، برگ زینتی و آپارتمانی است. برگ ها قلبی شکل اند. بسیاری ازگونه ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند. دو نوع دارد: پوتوس برگ معمولی و پوتوس برگ ابلق. با اینکه هر دو مقاوم به سایه هستند، ولی نوع ابلق آن، نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگدانه دارد. در صورتی که نور کافی دریافت نکند، برگ ها به سبزی گرایش پیدا می کنند.

پتوس ها، درمنازل به راحتی قابل نگهداری هستند. نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند، و در صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی به صورت تاول و سوختگی روی برگ ها نمود پیدا می کند. مقاوم به رطوبت کم محیط است و در صورتی که رطوبت بسیار بالا باشد، برگ ها خیلی پهن و درشت می شوند. با این که به راحتی روی دیوار قابل هدایت است، اما ممکن است در قسمت های بالایی و نزدیک به سقف، در اثر گرما دچار سوختگی شود و در نتیجه گیاه بد شکل می شود.

 نور:  این گیاه نیم سایه را ترجیح می دهد، نژادهای ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست می دهد،گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

 دما: اگر چه در زمستان تا ۱۰ درجه را تحمل می کند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل ۱۶ درجه است، درجه حرارت را در تابستان زیر ۲۴ درجه نگهدارید.

 آبیاری:  اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو آبیاری کاملا خشک شود و سپس آبیاری نمایید. زهکش گلدان را مرتبا بازدید کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

 رطوبت:  رطوبت معمولی اتاق برای این گل کافی است.

 تغذیه: اگر دوست دارید این گل سریع تررشد کند و فضای اتاق را پر کند، بهتر است دو هفته یک بار کود گرین کامل به آن بدهید.

 خاک مناسب: کمپوست یا خاک هلندی یا خاک و کود آماده کاشت.

 تعویض گلدان: گلدان کوچک را بر بزرگتر ترجیح می دهد، سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

 تمیز نمودن برگ ها: جهت تمیز نمودن برگ ها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگ ها استفاده کنید.

 تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های ساقه در بهار در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه. یا می توان ساقه ها را در آب قرار داد.

 تکثیر پوتوس ابلق

این گیاه بالا رونده و زیبا، یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. برای تکثیر شما می توانید قلمه‌ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر، با یک چاقوی تیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳ تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتی متر، حاوی کمپوست بذر و قلمه، بکارید. از تقسیم بوته هم می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد و در آب نیز ریشه دار می‌شود. هر چند بهار مناسب ترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما درداخل آپارتمان هر زمانی می‏ توان آن را تکثیر نمود.

 بیماری و درمان پوتوس

در صورتی که مشاهده کردید برگ های گیاه می ریزند و ساقه ها خم می شوند، احتمال بدهید گیاه تشنه و هوا خشک است، گیاه را فراوان آبیاری کرده و به محل خنک تری منتقل کنید. نور کم و یا کمبود مواد غذایی می تواند باعث درازای ساقه ها و فاصله زیاد بین برگ ها شود. نقاط قهوه ای و سیاه در مرکز یا نوک برگ معرف آسیب اشعه مستقیم آفتاب است. اگر هم در سطح زیرین برگ ها لک های برجسته قهوه ای وجود داشت، هفته ای یک بار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علایم بر طرف گردد. در صورتی که از رشد فعال و ظهور برگ های جدید خبری نباشد می توان حدس زد، محیط گیاه خیلی سرد است. اگر آن را به جای گرمتری ببرید مشکل بر طرف می شود. هوای سرد همچنین می تواند برگ ها را چین و چروکدار و قهوه ای کند. برگ های پایینی گیاه هم در اثر خاک باتلاقی و یا آبیاری با آب خیلی سرد، می ریزند و زرد می شوند.

  عوض کردن گلدان: زمانی که ریشه به اندازه کافی رشد کرد گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. برای اینکه مطمئن شوید که گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد. نگاهی به کناره ‏های سطح خاک و منفذ زیر گلدان بیندازید. ریشه‏ های طویل از منفذ زیر گلدان و لبه‏ های سطح خاک بیرون می‏ زنند در این صورت گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
گلدون سبز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا