گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۴۵ درصد سطح زیر کشت برنج در استان خوزستان به روش خشکه کاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: بیش از 90 هزار هکتار از 206 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج استان به روش خشکه کاری انجام می‌شود که بیش از 45 درصد از کل سطح زیر کشت برنج امسال را در خوزستان شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به وضعیت خوب منابع آب پشت سدهای استان گفت: طبق دستور استاندار خوزستان و همکاری سازمان آب و برق کشاورزان استان در سطح ۲۰۶ هزار هکتار اقدام به کاشت برنج کردند که این میزان نسبت به سال گذشته که سطح زیر کشت ۶۲ هزار هکتار بوده رشدی بیش از ۳ برابر را در کاشت برنج شاهد بودیم.

وی افزود: طبق برآوردهای انجام شده امسال از این میزان سطح زیر کشت در استان ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید استحصال خواهد شد که در سال گذشته این میزان ۲۵۰ هزار تن شلتوک و ۱۲۵ هزار تن برنج بوده و می‌توان گفت امسال نسبت به سال گذشته رشدی ۴ برابری در تولید برنج خواهیم داشت.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به این مطب که برنج تولید شده در استان خوزستان می‌تواند برنج ۱۳ میلیون ایرانی را تامین کند گفت: ارزش ریالی برنج کشت شده در شالیزارهای استان با حداقل قیمت تخمین زده شده در حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده که تولید این میزان برنج ۳۵۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: ۱۳۵ هزار هکتار از کل ۲۰۶ هزار هکتاری که امسال در استان به زیر کشت برنج رفته در مزارعی بود که دچار سیل شده بودند که این مهم علاوه بر ایجاد آرامش در جامعه کشاورزان به ویژه در مناطق سیل زده و اثر اقتصادی مثبت، به جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز کمک شایانی کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: در ارتباط با ارتقاء راندمان آب نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده که در این راستا می‌توان به خشکه کاری بیش از ۹۰ هزار هکتار از ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج اشاره کرد.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به مزیت خشکه کاری در شالیزارهای استان اظهار کرد: بیش از ۴۵ درصد از کل سطح زیر کشت برنج امسال به صورت خشکه کاری انجام شده که با انجام این روش در هر هکتار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف آب و همزمان قطع آبیاری‌های ۴۵ و ۳ روزه را نیزخواهیم داشت.

وی گفت: امسال کشت برنج در ۱۷ شهرستان سیل‌زده استان از جمله شوشتر، اهواز، حمیدیه، شوش، دشت‌آزادگان، هویزه و باوی انجام شد و می‌توان گفت شهرستان‌هایی که دچار سیل و خسارت زیادی شده بودند بیشترین سطح زیر کشت برنج را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ارقام کشت شده در استان بیان کرد: کل ارقام برنجی که در استان خوزستان کشت می‌شود ۷ رقم است که مهمترین آنها عنبربو، نجفی و چمپا هستند که حدود ۹۷ درصد ارقام را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد پیگیری‌های لازم جهت اخذ مجوز صادرات شلتوک به کشورهای دیگر انجام شود.

چنگلوایی در پایان اظهار امیدواری کرد که با صدور هر چه زودتر این مجوز ضمن صادرات برنج علاوه بر استان‌ها به کشورهای دیگر و ارز آوری برای کشور بتوانیم بازار برنج را رونق و تعالی ببخشیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا