گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها
تازه‌ها

روستای میمند روستای باستانی ایران

روستای میمند کرمان

روستای میمند در ۳۰ کیلومتری شهرستان میمند استان کرمان قرار دارد. نکته جالب توجه این روستا خانه های صخره ای آن است که مردم آن را با دست خود کنده و ساخته اند و خانه ها غار مانند هستند. سفال های یافته شده در این روستا که مربوط به دوره ی ساسانی و اشکانی می باشد نشان از قدمت این روستا دارد. این روستا در یونسکو ثبت جهانی شده است. روستای میمند دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و دارای تابستان های معتدل و زمستان سرد است. در کوهستان های میمند حیواناتی مانند آهو، روباه، بزکوهی، گرگ، پلنگ، کبک، و پرندگان شکاری یافت می شود.

جاذبه های این روستای صخره ای عبارتند از:

  • حمام میمند که در ته کوچه سنگی قرار گرفته است. بعد از گذشتن از دالانی به رختکن حمام می رسیم. پس از رختکن نیز خزانه ی حمام قرار دارد. در بالای رختکن حمام سوراخی قرار دارد که سنگی مرمر بر روی آن کار گذاشته شده است، این سنگ نور بیرون را به دل صخره‌ها می‌تاباند و درون حمام را روشن می‌کند.
  • مسجد میمند تماما در دل سنگ کنده شده و سقفش بر روی ۳ ستون ۲ متری قرار دارد. در این مسجد طاقچه‌ها، محرابی به ارتفاع ۱ متر و منبری سنگی حجاری شده. این مسجد منبع نورگیری ندارد و تنها منفذش همان در ورودی است.
  • حسینیه‌ی میمند فضایی نامنظم دارد، سقف صحن اصلی حسینیه بر ۴ ستون سنگی استوار است. در گذشته یک منبر سنگی در کنار یکی از ستون‌ها قرار داشت که اکنون تراشیده شده و به جایش یک منبر چوبی قرار داده‌اند. دیواره‌های این حسینیه فاقد تزئینات و کتیبه‌های معمول حسینیه‌هاست. هنوز هم از این حسینیه استفاده می‌شود.
  • مدرسه میمند که هرچه به داخل کوه می رویم بزرگتر می شود و دارای پنج اتاق می باشد.

شغل اکثر مردم روستا دامداری است. برخی نیز با اقامتگاه های روستایی امرار معاش می کنند. قالی بافی، گلیم بافیِ، سبد بافی  و نمد از صنایع دستی روستاییان است.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا