گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تاثیر‌ خشکسالی بر نرخ بیکاری فصل بهار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل بهار 1401، با وجود افزایش سطح اشتغال در بخش خدمات، به‌ دلیل خشکسالی 467 هزار نفر از سطح اشتغال در بخش کشاورزی کاسته شده و این مهم‌ترین عامل در رشد 0.4 درصدی نرخ بیکاری در این فصل بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نرخ بیکاری در فصل بهار طبق گزارش مرکز آمار ایران به ۹.۲ درصد رسیده است که نسبت به بهار سال گذشته ۰.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. اما این افزایش نرخ به چه دلیل بوده است؟

جزئیات سطح اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد بهار سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال در ۴ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۵۴ نفر بوده اما این رقم در فصل بهار امسال به ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

این میزان کاهش سطح اشتغال در بخش کشاورزی ناشی خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی و نیروی کار مورد نیاز برای برداشت محصول در فصل بهار بوده است. درواقع این کاهش ۴۶۷ هزار نفری اشتغال در بخش کشاورزی و نه به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی بلکه به‌خاطر خشکسالی رخ داده است.

در همین راستا میزان اشتغال در بخش خدمات از ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۳۹۷ نفر در بهار سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۹۰ نفر افزایش یافته است.

با توجه به میزان اشتغال ناقص و حجم اشتغال ۷ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۸۰ مفری در بخش صنعت، مجموع نیروی کار شاغل در بهار ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۶۹۱ نفر بوده و میزان نیروی کار شاغل در بهار ۱۴۰۰ معادل ۲۵ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۵۸ نفر بوده است.

در صورتی که بخش کشاورزی را از سطح اشتغال در بهار ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ حذف کنیم، میزان اشتغال در فصل بهار امسال ۳۳۵ هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود و این نشان می‌دهد آنچه که موجب رشد ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در فصل بهار ۱۴۰۱ شده، خشکسالی در بخش کشاورزی بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا