گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید جایگزین های خوراک دام و طیور در کشور

سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اعلام کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و تحریم ، تولید جایگزین های خوراک دام و طیور توسط محققان این موسسه در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اعلام کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و تحریم ، تولید جایگزین های خوراک دام و طیور توسط محققان این موسسه در دستور کار قرار گرفته است.
دکتر مختار مهاجر روز پنجشنبه افزود: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از حدود ۸۷ سال پیش کار خود را با هدف انجام تحقیقات کاربردی و R&D و توسعه دامپروری کشور آغاز کرد.
وی با بیان اینکه این تحقیقات زمینه ساز سرمایه گذاری هایی شده است، اظهار داشت: با انجام این تحقیقات تولیدکنندگان با امنیت خاطر وارد کار تولیداتی می شوند که صرفه اقتصادی دارد.
مهاجر گفت: از دهه های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان  بزرگترین واردکننده محصولات لبنی بود ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل وزارت جهاد سازندگی کار تحقیقات دامپروری به این وزارتخانه محول شد و این موسسه از وزارت کشاورزی منفک شد.
وی  افزود: در این مدت موسسه کارهای تحقیقاتی با موضوع تغذیه، اصلاح نژاد و فیزیولوژی، تولید مثل و تحقیقات بر تولید فرآورده های دامی بر روی دام های سبک و سنگین، تک سمی ها، زنبور عسل، ماکیان و آبزیان انجام داده است.
۸۵ درصد گوشت قرمز در داخل کشور تولید می شود
سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار داشت: امروزه محققان این موسسه کارهای تحقیقاتی را برای روی اصلاح نژاد گاوهای هلشتاین ایرانی و تولید نژاد گاوهای دومنظوره برای افزایش تولید گوشت و شیر در دست دارند.
مهاجر گفت: ۸۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور با حدد ۹۵۰ هزار تن تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن  در داخل تولید می شود ضمن آنکه  ۱۰۰ درصد گوشت مرغ به میزان سه میلیون تن در سال در داخل کشور تامین می شود.
سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، تولید جایگزین های مواد غذایی دامی را از دیگر فعالیت های موسسه تحقیقات علوم دامی برشمرد و افزود: در شرایطی که در تحریم و خشکسالی به سر می بریم  در این وضعیت تولید جایگزین های مواد اولیه و خوراک  دام و طیوری که به خارج از کشور وابستگی دارد، یکی دیگر از اولویت های تحقیقاتی این موسسه می باشد.
مهاجر به موضوع تحریم و نیازمندی کشور به خوراک دام و طیور و وابستگی این بخش به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از ماموریت های این موسسه تحقیق بر روی تولید خوراک های جایگزین برای دام و طیور به خصوص جایگزین های ذرت و سویا می باشد.
وی افزود: در کشور ظرفیت هایی  در تولید این جایگزین ها وجود دارد بطوریکه گونه ای گیاه باقلای اصلاح شده در مرکز گلستان تولید می شود که بدون تانن بوده و ۳۳ درصد پروتئین و ۲ هزار۷۰۰ کالری دارد و می تواند جایگزین خوبی برای سویا شود.
سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه ۲۵۰ تن از این محصول در سال تولید می شود، اظهار داشت: در صورتیکه برای دام ها از این باقلاها به عنوان خوراک استفاده شود هیچ کاهش وزنی نخواهند داشت.
وی با اشاره به شرایط کم آبی در کشور، گفت: از دیگر گیاهان جایگزین به جای ذرت علوفه ای یا سویا می توان به تریتیکاله یا سورگوم اشاره کرد به خصوص سورگوم که مقاوم به خشکی است که در نهایت منجر به کشت کمتر ذرت علوفه ای که آب بر می باشد، می شود.
وی با بیان اینکه کشت این گیاهان راه حلی مناسب برای مبارزه با خشکسالی و نجات دام ها می باشد، افزود: همچنین رقم تریتیکاله جایگزین مناسبی به جای کشت جو می باشد که علاوه بر کم آب بر بودن مقاومت بهتری در خشکسالی و نسبت به بیماری ها دارد.
تولید خوراک دام از بقایای محصولات تبدیلی کشاورزی
مهاجر ادامه داد: علاوه بر کشت گیاهان جایگزین می توان از بقایای زراعی و پسماند محصولات تبدیلی کشاورزی همچون باقیمانده گل در گلابگیری ها و عصاره گیری های مرکبات اشاره کرد که از دیگر اولویت موسسه تحقیقات علوم دامی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در این بخش موسسه تحقیقات علوم دامی به کمک امور دام وزارت جهاد کشاورزی می رود تا این تولیدات به عنوان ذخایر مورد قبول مواد غذایی در دسترس کشاورز کمک بسیار زیادی در تامین خوراک دام داشته باشد.
وی با بیان اینکه این تحقیقات و تولیدات نقش چشمگیری در اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی کشور دارد، گفت: بر روی تولید خوراک دام از پسماندها کار و تولید شده و اکنون یکی از کارهای مهم بحث ترویج استفاده از این خوراک ها در بین دامداران می باشد تا دامدار با نوع استفاده از این خوراک ها برای دام هایش آشنا شده و هیچ ترسی از استفاده آن ها نداشته باشد.
تولید نژادهای نوترکیب و دورگه در دام های سبک و سنگین
سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور بیان داشت: از دیگر ماموریت های این موسسه اصلاح نژاد دام و تولید نژادهای نوترکیب و دو رگه هایی است که از خاصیت هتروزیس برای افزایش تولید در سن اول استفاده می شود که بر روی دام های سبک و سنگین کار می شود.
«هتروزیس یکی از مزایای آمیخته گری می باشد؛ هتروزیس باعث افزایش توان ژنتیکی بره های هیبرید متولد شده نسبت به میانگین توان ژنتیکی پدر و مادر می شود.»
وی گفت: این ماموریت جزو پروژه های امور دام است که این موسسه نیز با آن ها همراهی می کند که تحقیق شود که در چه دام هایی هتروزیس می تواند افزایشی بوده و خود را نشان دهد و یا بالعکس تا حفظ ذخایر ژنتیکی را در پی داشته باشد.
مهاجر از دیگر ماموریت های این موسسه را واگذاری کار تحقیق و توسعه مرغ لاین از ماه گذشته دانست که این ماموریت برای کار تحقیقاتی و کیفی سازی تولید این محصول است که کمیته های تخصصی این پروژه برگزار شده و افراد موثر در این پروژه شناسایی شده اند.
وی بیان داشت: تاکنون حدود ۸۰ پروژه برای اجرای این کار تحقیقاتی شناسایی شده و در حال اولویت بندی آن ها هستیم که کجا می تواند اثربخشی بهتری داشته باشد تا پروژه مرغ لاین آرین در رقابت با مرغ راس و گونه های تجاری وارداتی که امروزه به صورت خیلی جدی جلوی واردات آن گرفته شده را به سرانجام برسانیم که دیگر نیاز داخلی کشور تامین شود.
سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از دیگر ماموریت های این موسسه را کمی و کیفی سازی محصولات دامی همچون شیر، گوشت، پشم و کرک دانست و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم کارهای غیراولویت دار را کاهش و طرح های اولویت دار نیاز جامعه همچون افزایش تا ۳۰ درصدی تولید گوشت قرمز را افزایش دهیم.
وی گفت: در صورتیکه تولید مرغ لاین آرین در کشور عملیاتی شود و در تولید این محصول به خودکفایی برسیم پدافند غیرعامل در کشور را عملیاتی کرده ایم.
فعالیت موسسات تحقیقاتی دانش بنیانی است
مهاجر در ادامه به شعار سال مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: تمام ماموریت ها و فعالیت های این موسسه و دیگر موسسات مباحث دانش بنیانی است و به طور یقین تکیه کلام رهبر معظم انقلاب در خصوص شرکت های دانش بنیان، در بخش کشاورزی مسوولیت اصلی نگاه به سازمان تات و موسسات تحقیقاتی می باشد.
وی گفت: موسسات تحقیقاتی بایستی در قالب کارهای دولتی جوانان و دانشمندان جوان را تشویق کنند تا در قالب شرکت های دانش بنیان قسمتی از پروژه های دولتی را بر عهده گیرند تا ماموریت ها سرعت بیشتری گرفته و کشور بتواند زودتر به هدف خود برسد.
وی افزود: بهترین گلوگاه پیشرفت کشور استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان است تا از دانش، جسارت، قدرت، تیزبینی و سخت کوشی جوانان در این بخش استفاده کرده تا سرعت بیشتری برای به نتیجه رساندن ماموریت هایمان داشته باشیم.
دکتر مختار مهاجر از اسفند ماه سال گذشته به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور معرفی شد. وی پیش از این به عنوان رییس جهاد کشاورزی استان گلستان فعالیت می کرد.
موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج مستقر است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا