گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

محصولات استراتژیک کشاورزی باید جایگزین محصولات آب بر شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است و باید کشت محصولات آب‌بر را به کشت دانه‌های روغنی، غلات و محصولات استراتژیک تغییر دهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم سید جواد ساداتی‌نژاد در نخستین نشست ستاد ملی زراعت که به منظور هماهنگی اجرای کشت قراردادی محصولات زراعی برگزار شد، به نقش تولید به عنوان وظیفه اصلی در وزارت جهادکشاورزی تاکید و بازار را ضامن بقای تولید پایدار دانست.

او با اشاره به این که تولید خط قرمز وزارت جهادکشاورزی است، گفت: با توجه به وضعیت دنیا همه تلاش ما باید در راستای تقویت و کاهش وابستگی برای امنیت غذایی کشور باشد.

ساداتی‌نژاد، یکی از مهمترین مباحث زراعت را کشت قراردادی دانست و گفت: کشاورزی قراردادی باید اصالت داشته باشد و کشت قراردادی باید به معنای واقعی صورت گیرد.

او افزود: اگر قرار است کشت قراردادی انجام شود باید حتماً با کشاورز قرارداد بسته شود و در این خصوص کلیه امکانات و ملزومات در اختیار خود کشاورز قرار خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی سال جاری را سال اول اجرای کشت قراردادی دانست و افزود: با توجه به وسعت عملیات و انجام کامل کشت گندم به صورت قراردادی در سال جاری، مسایل و مشکلات پیش خواهد آمد، لذا محوری‌ترین کار برگزاری جلسات تنگاتنگ و هماهنگی با کشاورزان قبل از شروع فصل کشت است.

ساداتی‌نژاد گفت: دومین مسئله بااهمیت و ضروری، موضوع الگوی کشت است که با توجه به شرایط حساس دنیا و هماهنگی ما با سیاست‌های روز دنیا اجرای الگوی کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: با توجه به شرایط جهانی هیچ وقت بهتر از حال حاضر الگوی کشت قابلیت و ظرفیت اجرا نداشته و می‌توان گفت الان زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است. در این خصوص باید کشت محصولات آب‌بر را به کشت دانه‌های روغنی، غلات و محصولات استراتژیک تغییر دهیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها گفت: دیمزار‌ها در بخش کشاورزی فراموش شده‌اند، بنابراین تولید در دیمزار‌ها باید مورد تاکید باشد.

وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت و نقش بذر در کشت قراردادی و بر لزوم استفاده از بذر باکیفیت و مرغوب جهت انجام کشت قراردادی تاکید کرد و ادامه داد: باید شرکت‌های بذری در خصوص کیفیت بذور دقت و نهاد‌های نظارتی موضوع را بررسی کنند.

ساداتی نژاد با اشاره به اهمیت کود مصرفی در کشاورزی،  افزایش سقف مکانیزاسیون را جهت انجام کشت قراردادی الزامی دانست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا