گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مافیا بازار نهاده را در اختیار گرفته/خوراک دام را به چندین برابر در بازار آزاد می فروشند

مدیر یک مجموعه تولید مرغ و طیور گفت: مافیا بازار نهاده را در اختیار گرفته، وزارت جهاد کشاورزی نهاده ندارد به مرغدار بدهد اما آنها به چندین برابر قیمت در بازار آزاد می فروشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در روزهای گذشته مشکلات تامین نهاده و خوراک دام و طیور در دامداری‌ها و مرغداری‌ها بسیار شده و انتقاداتی هم از سوی آنها وجود داشته است، آنها می گویند در سامانه بازرگاه وزارت جهاد کشاورزی، محل خرید خوراک دام به نرخ دولتی، هیچ نهاده ای بارگذاری نشده و آنها در تامین نهاده‌های مورد نیاز دام هایشان به مشکل برخورده اند.

گزارش هایی وجود داشت که در استان ها، دامداران دام های مولد خود را هم فروخته اند کارشناسان هشدار داده بودند که با ادامه چنین وضعی تولید مرغ و گوشت کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

سعیده مشایخی مدیر یک مجموعه تولیدی طیور در منطقه اصفهان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از ۵ فروردین هیچ نهاده ای در سامانه بازرگاه وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری نشده است مفهوم آن این است که از این تاریخ تولید کنندگان دام و طیور نهاده دولتی دریافت نکرده اند که این موضوع را اتحادیه مرغداران گوشتی و خود وزارت جهاد کشاورزی تایید می کند.

این مرغ دار اصفهانی  افزود در حالی که وزارت جهاد کشاورزی هیچ نهاده‌ به نرخ دولتی ندارد اما بازار آزاد فراوان است و به ۵ برابر قیمت از دلالان و واسطه ها و فروشندگان آزاد خریداری می‌کنیم.

به گفته مشایخی در حالیکه هر کیلو گرم ذرت دولتی حدود ۲۵۰۰ تومان است اما در بازار آزاد کیلویی ۱۰ هزار تومان و سویا نیز کیلویی ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رود.

وی همچنین گفت: نرخ مصوب مرغ کیلویی ۲۰ هزار و ۳۷۰ تومان است اما ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان از ما خریداری می‌کنند در حالی که نهاده دولتی هم نمی‌دهند.

مشایخی در پاسخ به اینکه چطور نهاده دولتی وجود ندارد اما به نرخ آزاد فراوان است در حالی که هر نهاده وارداتی طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی باید در سامانه بازرگاه توضیح شود، گفت واقعیت این است که مافیا پشت سر واردات نهاده‌ها است و چند نفر آن را مدیریت می‌کنند نهاده‌ها را از کشورهای دیگر وارد می کنند و از طریق واسطه های خودشان به چندین برابر قیمت به دامداران می فروشند.

وی گفت: متاسفانه افرادی هم هستند که از آنها حمایت می‌کنند و هیچ صدایی بیرون نمی آید و گرنه این مسئله کاملاً روشن است نهاده‌ها که از آسمان به زمین می آید این ها از گمرک وارد کشور می‌شود و در داخل توزیع می شود  اینکه چرا با این ها مقابله نمی‌شود قابل تامل است.

این مرغدار اصفهانی گفت: در حالی که نرخ مصوب جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان است به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و هر جوجه در طول مرحله رشد ۵۵ هزار تومان نهاده استفاده می کند و در مجموع یک کیلو جوجه تا به مرغ تبدیل شود ۷۵ هزار تومان تمام می‌شود اما ۵۰ هزار تومان از ما خریداری می کنند.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا