گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نداشتن صنایع تبدیلی چالش اساسی توت‌فرنگی‌کاران گلستانی

نداشتن صنایع تبدیلی، خرید تضمینی، گرانی نهاده‌ها و واسطه‌ها از جمله دغدغه‌های اساسی توت فرنگی‌کاران گلستانی است که به تاکید آنان مسوولان امر باید برای رفع مشکلات فراروی این بخش اقتصادی و اشتغالزای استان تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا، گلستان بعد از استان های کردستان و مازندران با تولید ۹ هزار تن توت فرنگی در ۹۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت، سومین تولیدکننده این محصول کشاورزی در کشور است که با توجه به ظرفیت موجود این بخش استان، مسوولان امر باید برای تامین نیازهای تولیدکنندگان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی چاره ای اساسی بیندیشند.

از بین ۱۴ شهرستان استان ، رامیان با کشت ۸۵۰ هکتار توت فرنگی بیشترین سهم تولید را با چشم انداز  تولید ۹ هزار تن توت فرنگی از ارقام “کاماروسا، سابرینا و سلوا” به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

کارشناسان امر سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی گلستان را ضروری می دانند و تاکید دارند بسیاری از ظرفیت های موجود استان به معنای واقعی تاکنون شکوفا نشده است که به طور قطع با برنامه ریزی علمی و داشتن نقشه راه اصولی تولید برای از هر یک محصولات شاخص علاوه بر رونق تولید بسیاری از چالش های اقتصادی و اشتغال استان برطرف شود.

حاج حسین مقدم یکی از کشاورزان توت فرنگی کار رامیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت حمایت همه جانبه مسوولان امر به کشاورزان تاکید کرد و گفت: اگر بخش کشاورزی گلستان سرمایه گذاری و حمایت واقعی بشود به طور قطع  بسیاری از نیازهای امروز این استان را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز اساسی امروز توت فرنگی کاران این استان صنایع تبدیلی است که متاسفانه تا اکنون برای این خواسته آنان تدابیری اتخاذ نشده است و ما همچنان به خاطر همین نیاز با چالش های متعددی مواجه هستیم.

مقدم تصریح کرد : این استان به ویژه شهرستان رامیان برای توسعه کشت توت فرنگی دارای ظرفیت فراوانی است که ضرورت دارد با حمایت نهادهای مربوط در بحث خرید تضمینی بیش از پیش شکوفا شود.

وی با بیان این که توت فرنگی محصولی تازه خوری است و باید هرچه زودتر در دسترس بازار قرار گیرد، گفت: برنامه ریزان امر باید با فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه کشت این محصول درآمدزا و تحقق صنایع تبدیلی به صادرات آن بیندیشند.

سکینه حاجی زاده دیگر توت فرنگی کار گلستانی در حالی که مشغول جابجایی سبد توت فرنگی هاست به خبرنگار ایرنا گفت: اگر این محصول به موقع برداشت نشود و یا دیر به بازار برسد به دلیل عمر کوتاه این میوه خراب می شود.

وی از مسوولان نهادهای مربوط خواست تا نیازهای کشاورزان را احصا و برای حل تدریجی آنان تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

وی گرانی نهاده ها و وجود واسطه ها را دیگر چالش فراروی توت فرنگی کاران برشمرد و افزود : کشاورز به عنوان تولید کننده  مهم کشور نباید دغدغه فروش محصولاتش را داشته باشد چراکه مشکلات و موانع راه آنان را در ادامه فعالیت دلسرد می کند.

وی یادآور شد : سال گذشته شرکتی برای تهیه چیپس میوه بخشی از محصول ما را خرید ولی کافی نبود و حجم بسیار زیادی از دسترنج  ما کشاورزان این منطقه یا در زمین و یا در سبدهای چیده شده فاسد شد.

برای ادامه تهیه گزارش میدانی به روستای شفیع آباد شهرستان رامیان رسیدیم، در حیاط هر خانه این روستا باز است و همه اعضای خانواده را می بینی که به جاسازی توت فرنگی در سبدهای مختلف مشغول هستند.

حاج مرتضی یکی از این روستاییان که فهمید خبرنگاریم ما را به حیاط منزلش دعوت کرد و گفت : شما خبرنگاران باید مشکلات کشاورزان را بیشتر بنویسید تا دین خود را به کشورتان ادا کنید چرا که با رفع هر مشکل بخش کشاورزی و یا توسعه آن رونق تولید در کشور ایجاد شده و حتی اقتصاد استان نیز توسعه می یابد.

وی تاکید کرد : برای احداث یک کارخانه صنایع تبدیلی  این بخش استان باید تدبیر کرد تا هم جوانان بیکار مشغول به کار شوند و هم کشاورز خیالش از خرید تضمینی محصول راحت باشد.

به گفته وی باید ساز و کار صادرات این محصول با استفاده از بسته بندی های نوین و با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان مهیا شود.

وی افزایش قیمت نهال توت فرنگی و گرانی نهاده های مربوط و نبود تسهیلات کم بهره را از دیگر دغدغه های این کشاورزان برشمرد.

ماه فروردین فصل برداشت توت فرنگی است.

توت ­فرنگی یکی از بهترین میوه­ های مناطق معتدله و از میوه­ های بسیار پرطرفدار است که در سال ­های اخیر به‌شدت مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است و از آنجا که تولید آن در مقایسه با بسیاری از میوه ­ها، برای کشاورزان سودآوری بالایی دارد به همین دلیل توسعه کشت این محصول در حال افزایش است.

اگر بخواهیم اشاره مختصری به خواص توت فرنگی داشته‌باشیم، باید بگوییم که توت فرنگی برای کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌گردد و به علت وجود آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنرها و ویتامین‌ K، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین‌ C و فیبر، خاصیت دارویی دارد.

از این رو باعث سلامت پوست و مو شده و می‌تواند به کاهش وزن و بهبود هضم غذا کمک کند. این میوه باعث تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی و کاهش کلسترول می‌گردد.

در همین پیوند معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت : میوه توت فرنگی همه ساله در شهرستان های شرق استان کشت می شود و در مجموع  یک و نیم هکتار بصورت گلخانه ای تولید می شود.

نوید رضا فراهانی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شرایط مناسب این استان کشاورزان می توانند با روی آوردن به کاشت این میوه بصورت گلخانه ای از سودآوری آن در طول سال با توجه به قیمت مناسب بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه علاقمندان می توانند با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی در استان ضمن کسب اطلاعات تکمیلی از تسهیلات مناسب و کم بهره ای که در این بخش به کشاورزان اعطا می شود استفاده کنند.

فراهانی بیان کرد: این محصول با توجه به استقبال مناسب از سوی خریداران به دلیل قیمت مناسب و مزه آن در فصل برداشت نیروی کار خوبی را در این بازه زمانی به خود اختصاص می دهد.

معاون مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گلستان  هم گفت: صنایع تبدیلی استان در سه بخش میوه،سبزی و صیفی جات را آماده کردیم که شامل انجماد ۴۰۰ تن، خشک کردن هیجد هزار و۷۰۰ تن و تولید مربا و کمپوت بیش از هزار و ۹۰۰ تن با اشتغال ۳۸۶ نفر می باشد.

یاسر ساورسفلی با اشاره به مشکلات بر سر راه صنایع تبدیلی استان افزود: تامین سرمایه در گردش از منابع تسهیلاتی، متغیر بودن استقبال و توان بازار از محصولات فرآوری شده به جهت بازگشت سرمایه و عدم کشت قراردادی ما بین صنایع و کشاورزان از مهمترین چالش های بر سر راه در این مسیر است.

وی بیان کرد: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی کشت قراردادی اصلی ترین راه برون رفت از مشکلاتی نظیر اشباع بازار و برنامه ریزی صنایع است که براین اساس نقشه راه در حال تدوین است تا با برنامه ریزی درست چشم اندازی درست را در زمینه کشت محصولات در گلستان ترسیم کنیم.

گلستان پس از استان های کردستان و مازندران سومین تولید کننده محصول توت فرنگی در کشور است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا