گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ممنوعیت صادرات در فصل برداشت به تولید آسیب می‌زند

یک فعال حوزه کشاورزی گفت: ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی گوجه، سیب‌زمینی، بادمجان و پیاز در فصل برداشت به زیان بخش تولید بوده و موجب ضرر و زیان کشاورزان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به گمرک صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.

بررسی خبرنگار فارس حاکی از آن است که برخی کشاورزان منطقه جنوب کشور که در حال برداشت این گونه محصولات هستند، به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی اعتراض کرده‌اند.

در این‌باره، علیرضا دژکامه، فعال حوزه کشاورزی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: واقعا تعجب می‌کنم در فصل برداشت که محصول روی دست کشاورزان مانده است و خریداری‌ پیدا نمی‌شود، چگونه از سوی وزارت جهاد کشاورزی چنین تصمیم گرفته می‌شود.

* کوجه فرنگی حداکثر کیلویی ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود

این کشاورز کرمانی افزود: در حال حاضر فصل برداشت گوجه فرنگی در کهنوج‌ استان کرمان است و از کشاورز کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان بیشتر نمی‌خرند، کشاورزان به دنبال مشتری هستند و این فروش کم هزینه کارگری آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم جبران نمی‌کند.

دژکامه ادامه داد: برخی مسئولان فکر می‌کنند اگر این محصولات در بازار تهران گران است حتما از کشاورزان هم به این قیمت خریداری کرده‌اند، ولی اصلا چنین نیست. شاید یک دهم این قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از کشاورزان نمی‌خرند.

وی افزود: از سوی دیگر گوجه فرنگی محصولی است که اگر ۱۰ روز برداشت نشود، از بین می‌رود کل فصل برداشت این محصول یک ماه است و کشور سالانه بیش از نیاز داخل تولید گوجه فرنگی دارد، سالانه ۵.۵ میلیون تن از این محصول تولید می‌شود که بخشی از آن حتما باید صادر شود. در غیر این صورت از بین خواهد رفت.

این ‌فعال حوزه کشاورزی گفت: گوجه فرنگی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌کنیم، علاوه بر آن سردخانه‌های کشور هم به میزان کافی نیست، تصور کنید در این شرایط اگر صادرات متوقف شود چه بلایی سر این محصول فسادپذیر می‌آید. همه کشاورزان ضرر می‌کنند و درواقع سرمایه ملی از بین می‌رود.

* پیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورز می‌خرند

این روحانی کرمانی که به کار کشاورزی می‌پردازد، به خبرنگار فارس گفت: داستان پیاز هم همین طور است. اکنون فصل برداشت است و از کشاوزر کیلویی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند در حالی که برای هر کیلو باید ۲ هزار تومان بپردازیم تا به بازار تهران بفرستیم. برای حمل هر کامیون از کرمان به تهران ۱۷ میلیون تومان کامیون‌داران می‌گیرند.

دژکامه افزود: مزارع پیاز در این استان (کرمان) رها شده است و واقعا در تعجب هستم کدام کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی چنین تصمیمی گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه پیاز منطقه کرمان به کشورهای عراق، عمان و دبی صادر می‌شود، گفت: قطع صادرات موجب ضرر و زیان کشاورزان این منطقه شده و احتمالا در سال‌های آینده به کار کشاورزی نپردازند.

این روحانی کرمانی می‌گوید: کشورهایی مانند روسیه برای محصولات اساسی خود محدودیت صادرات ایجاد کرده‌اند، محصولاتی مانند گندم، خوراک دام،‌ دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی که کالاهای مهم به حساب می‌آیند. این محصولات ماندگاری زیادی دارند و به زودی فاسد نمی‌شوند، اما محصولاتی که ایران برای آنها ممنوعیت صادرات اعمال می‌کند، فسادپذیر هستند و اگر یک ماه دستشان بماند از بین خواهد رفت.

اگر سیب‌زمینی صادر نشود کشاورزان ضرر می‌کنند

دژکامه همچنین گفت: قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای کشاورز ۷ هزار تومان است، اکنون آنها با هزاران زحمت محصول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به عمل آورده‌اند، برای هر هکتار ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند و اکنون که فصل برداشت فرا رسیده دولت صادرات آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع می‌کند.

وی افزود: این تصمیم دولت به ضرر کشاورزان است، همه کشورها اگر تصمیمی می‌گیرند در جهت حمایت از بخش کشاورزی است، اما واقعا هیچ عقل و منطقی پشت این تصمیم وجود ندارد.

* کشاورزان بادمجان را تا چند هفته پیش صلواتی و رایگان توزیع می‌کردند

این کشاورز کرمانی در مورد محصول بادمجان هم گفت: چند هفته پیش بادمجان آنقدر قیمت پایینی داشت که به صورت صلواتی و رایگان توزیع می‌کردند و همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت باید مدیریت کند تا در زمان فراوانی تولید ذخیره‌سازی کرده و در زمان نیاز به بازار عرضه کند.

به گزارش فارس، عباس عسکرزاده، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، روز گذشته ‌در نامه‌ای به گمرک نوشت: با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور صادرات سیب زمینی، گوجه، فرنگی، پیاز و بادمجان ممنوع می‌‌‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا