گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورز گوجه‌کار بوشهری ناراضی، مصرف کننده ناراضی‌تر

درست وقتی که نقاط مختلف کشور دمای هوای تک رقمی را تجربه می‌کنند در استان بوشهر کشاورزان مشغول برداشت گوجه فرنگی هستند.

در چند وقت اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت گوجه‌فرنگی در بازار هستیم. قیمت این محصول در برخی نقاط کشور گاهی تا بالای کیلویی ۲۵ هزار تومان نیز پیش رفته است و باعث شده تا بسیاری از مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، داستان بالا و پایین شدن قیمت گوجه فرنگی برای اولین بار نیست و بعید به‌نظر می‌رسد که برای آخرین بار هم باشد. هرساله کشاورزان گوجه‌کار بوشهری در ماه‌هایی از سال از فروش محصول خود سود خوبی می‌برند و ماه‌های دیگر سودشان ناچیز و گاهی متضرر می‌شوند.

کشاورزان منطقه بردخون در شهرستان دیّر که در روزهای سرد سال، گرم کار هستند در پی تداوم افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی خواستار اقدام مسئولان ملی و استانی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از نابودی دسترنج و سرمایه شان هستند.

دلالان محلی عامل مهم وضعیت نابسامان گوجه فرنگی هستند

یکی از کشاورزان اهل بردخون در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس ماه گذشته در سفری که به استان بوشهر داشتند بازدیدهایی که از محصولات کشاورزی در برخی مناطق کردند و قول‌هایی در زمینه فروش محصولات کشاورزی دادند اما با گذشت مدتی از سفر این کمیسیون، کشاورزان دل خوش به وعده‌های نمایندگان مجلس کاممان از افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی تلخ شد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت بذر و سم و کود و همچنین نرخ قیمت سبد و کارگر با این قیمت خرید گوجه فرنگی از سوی خریداران برای کشاورزان صرفه ندارد و گویی نفروختن محصولات خود کمتر ضرر برای کشاورز دارد.

این کشاورز بردخونی بیان کرد: در روزهای اخیر بازار محصول گوجه فرنگی  با افت شدیدی رو به رو شده است و قیمت این محصول کفاف هزینه های سرسام آور ما را نمی‌دهد، در ابتدای سال برداشت با مشکل اساسی فروش مواجه شده‌ایم و این مهم معیشت ما را به شدت در معرض خطر قرار داده است. از وزارت جهادکشاورزی، کمیسیون کشاورزی و دیگر مسئولین امرخواهشمندیم به داد کشاورزان استان بوشهر برسند.

وی عنوان کرد: دلالان از جمله دلالان محلی عامل مهم وضعیت نابسامان گوجه فرنگی هستند. نبود مدیریت و برنامه ریزی متولیان بخش کشاورزان و همچنین نبود برنامه از سوی صنف کشاورزان باعث سوءاستفاده برخی افراد از این شرایط شده است.

اراضی حاصل خیز بردخون فرصت‌های شغلی ایجاد کرده است

سخنگوی شورای شهر بردخون نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: منطقه بردخون شهرستان دیّر یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان بوشهر در تولید  گوجه فرنگی خارج از فصل است. وجود اراضی مستعد و حاصل خیز کشاورزی در بردخون علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم محلی منطقه، زمینه ساز اشتغال برای بیکاران شهرستان‌های دیگر استان وحتی استان های همجوار شده است.

مجید دریایی در ادامه تصریح کرد: یکی از معضلات مهمی که در سال‌های اخیر به ویژه امسال دغدغه‌های بسیاری را برای بهره برداران بخش کشاورزی در منطقه  ایجاد کرده است نوسان شدید قیمت‌ها و نبود بازار مناسب برای محصولات تولیدی است.

برخی عوامل با کمترین زحمت، بیشترین سود را می‌برند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در خصوص وضعیت گوجه کاران استان بوشهر بیان کرد: ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت گوجه فرنگی است که پیش‌بینی می‌شود ۶۲۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

خسرو عمرانی ادامه داد: باتوجه به اینکه در فصل پاییز بارندگی شدیدی را در سطح استان بوشهر نداشته‌ایم لذا مزارع گوجه فرنگی نیز آسیبی ندیدند.

وی عنوان کرد: در فصل پاییز و زمستان به‌طور میانگین از هر هکتار ۵۲ تن محصول گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود؛ هزینه تمام شده برای هر کیلوگرم از این محصول سر زمین و بدون احتساب هزینه حمل ۲۶۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان برآورد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: گوجه فرنگی استان بوشهر علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای عراق ، افغانستان، قطر و روسیه بدون محدودیت و شرایط خاصی صادر می‌شود.

عمرانی با اشاره افزایش چند برابری قیمت گوجه فرنگی از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده، تاکید کرد: این تفاوت قیمت در همه محصولات کشاورزی دیده می‌شود و مختص گوجه‌فرنگی نیست؛ نظام بازاریابی و بازاررسانی سالم و پویا نیست و قاعده منطقی برآن حاکم نیست.

وی افزود: در این شرایط تولید کننده و مصرف کننده متضرر می‌شوند اما برخی افراد با کمترین زحمت بیشترین سود را می‌برند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا