گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کردستان قطب تولید سیب‌زمینی

کردستان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است، محصولی که در دشت‌های قروه و دهگلان به صورت گسترده کشت می‌شود این مناطق به عنوان اصلی‌ترین قطب‌های کشت سیب‌زمینی در استان کردستان به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است، محصولی که در دشت‌های قروه و دهگلان به صورت گسترده کشت می‌شود این مناطق به عنوان اصلی‌ترین قطب‌های کشت سیب‌زمینی در استان کردستان به شمار می‌روند.

براساس آمار  بیش‌از ۹۵ درصد از سیب‌زمینی تولید شده در کردستان در دو شهرستان قروه و دهگلان کشت و برداشت می‌شود.

۸ هزار  و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان امسال زیرکشت سیب‌زمینی رفت و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است بیش‌از ۳۴۰ هزارتن سیب‌زمینی از این سطح زیرکشت برداشت شود

کاشت سیب‌زمینی در ۸۵۰۰ هکتار از  اراضی کردستان

حیدر مرادی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سالانه ۸ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود، اظهار کرد: برنامه ابلاغی استان در کشت سیب‌زمینی طی سال زراعی گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که معادل این برنامه این محصول در اراضی کشاورزی استان کشت شد.

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان پیش‌بینی عملکرد تولید در هکتار را ۴۰ تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می‌کنند و کردستان از لحاظ کشت و تولید بر اساس آمار سنوات قبل رتبه چهارم کشوری را دارد. وی گفت: سالانه ۳۴۰ هزار تن سیب‌زمینی در کردستان تولید می‌شود و این استان در تولید سیب‌زمینی جزو استان‌های برتر کشور است.

مرادی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد اراضی زیرکشت سیب‌زمینی مربوط به شهرستان‌های قروه و دهگلان است، اضافه کرد: از ابتدای فصل برداشت سیب‌زمینی در استان تاکنون بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی زراعی استان برداشت شده و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باقی مانده که بارندگی چند روز اخیر آن را به تاخیر انداخته است.

وی افزود: ۱۰۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی در شهرستان‌های قروه و دهگلان به صورت مکانیزه انجام می‌شود و تغییر شیوه کاشت و تغذیه مناسب موجب شده برای تولید این محصول آب کمتر مصرف شود و عملکرد در واحد سطح هم افزایش یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تولیدی مصرف خوراکی و نیاز بذری استان است، عنوان کرد: مابقی تولید حدود ۲۴۰ هزار تن به سایر استان‌ها و یا کشورهای همسایه صادر می‌شود.

به گفته مرادی، ارزش‌افزوده این محصول با توجه به اینکه قیمت بازار متغیر است به راحتی بدست نمی‌آید اما با توجه به اینکه قیمت عرضه این محصول در حال حاضر ۴ هزار تومان است، اگر مبنا را بر این قیمت بگذاریم این محصول حدود یک‌هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان ارزش افزود در استان دارد.

تولید سیب‌زمینی یک‌هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان ارزش افزود برای سیب‌زمینی‌کاران در استان دارد.

وی اضافه کرد: هر سال ۲۰۰ نمونه‌برداری به منظور بررسی سالم بودن این محصول و ارزیابی میزان سموم باقیمانده در آنها انجام می‌شود.

مرادی از آغاز نمونه برداری محصول سیب زمینی در سال زراعی جاری خبر داد و عنوان کرد: بر مبنای آزمایش انجام شده در سال زراعی گذشته بیش از ۹۵ درصد سیب زمینی تولیدی استان دارای استاندارد لازم است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا