گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری بهترین روش مدیریت آبی است/ در دنیا به علم آبخیزداری می‌گویند، علم حکومت‌داری

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: من آبخیزداری را به عنوان معجزه آبخیزداری یاد می کنم و آبخیزداری را می توان یکی از بهترین روش های مدیریت آبی دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه «در مسیر توسعه» که از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع «توسعه استان ها و آبخیزداری» پخش شد، گفت: بنده آبخیزداری را به عنوان معجزه آبخیزداری یاد می کنم؛ زیرا با توجه شرایط اقلیمی ایران، آبخیزداری یکی از بهترین روش های مدیریت آبی محسوب می شود که گاها در دنیا از علم آبخیزداری به عنوان علم حکومت داری نیز یاد می شود که می تواند الگو های خوبی را پیشنهاد دهد.

ضرورت ذخیره سازی نزولات آسمانی با آبخیزداری و آبخوانداری

همچنین پروز گرشاسبی معاون آبخیزداری کشور در این برنامه گفت: در ایران دوره های خشک سالی بیشتر از ترسالی می باشد و به همین دلیل ما نباید هیچگاه بر اساس میانگین ها مانند میانگین بارش در طولانی مدت برنامه ریزی کنیم.

گرشاسبی با اعلام اینکه از منابع زیر زمینی سالانه بیش از مقداری که تغذیه کنیم از آن برداشت می کنیم، گفت: اگر ما در ترسالی ها نتوانیم آب را با آبخیزداری و آبخوانداری ذخیره و کنترل کنیم به مشکل خواهیم خورد برای مثال در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب حاصله از بارش ها  را از دست داده و وارد دریاها کردیم.

معاون آبخیزداری  سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه باید کشت های کم آب بر را جایگزین کشت های پر آب بر کنیم  افزود: رها سازی زمین موجب تبدیل شدن آن به کانون گردو غبار خواهد و ما این تجربه را در مناطقی از کشور داشتیم.

گرشاسبی با تاکید بر اینکه نباید برای آبخیزداری صرفا متکی به منابع دولتی باشیم و از ظرفیت خیرین استفاده کرد، خاطر نشان کرد: در طرح های آبخیزداری مشارکت های مردمی بسیار زیاد است و در ۷ استان خیرین آبخیزداری وارد عمل شده اند  و از مجلس می خواهیم یک نظام حقوقی برای استفاده از منابع مردمی و خیرین در حوزه آبخیزداری را تدوین و به تصویب رساند تا خلاء های قانونی  این حوزه پر شود.

مقابله با سیل و فرونشست با آبخیزداری و آبخوانداری

محمد خدابخشی  نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت:میزان بارش ها در کشور ما یک سوم میزان بارش های جهانی است و میزان تبخیری که در کشور رخ می دهد نیز سه برابر متوسط جهانی است که باعث شده  پیامدهای آن نیز مانند فرسایش خاک به کشور تحمیل شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای ناشی از کم بارشی در کشور گفت: برای جلوگیری از افزایش تعداد دشت های ممنوعه، فرونشست زمین و وقوع سیلاب نیازمند برنامه ریزی دقیق در حوزه آبخیزداری هستیم و با توجه به اهمیت این حوزه ،هر ساله مبالغی از صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری اختصاص پیدا می می کند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس  با اشاره به گزارش های اعلان شده در این خصوص گفت:عملیات ناشی از آبخیزداری موجب کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل می شود که همین امر دلیل دیگری برای اهمیت این حوزه می باشد که نیازمند توجه بیشتری است.

خدابخشی با اشاره به اینکه توقع نمایندگان در مجلس اسلامی این است که منابعی که برای آبخیزداری، مرمت قنات و… اختصاص داده می شود  گفت: در بعضی استان ها کارهای خوبی در حوزه مرمت قنات ها شکل گرفته و برخی استان مورد بی توجهی و بی مهری واقع شده اند که انتظار می رود مسئولین ذی ربط توجه بیشتری به این استان ها داشته باشند.

در ادامه  ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۵ درصد آب مصرفی کشور ما در حوزه  کشاورزی است و ۱۵ درصد آن در بخش خانگی می باشد این در حالی است که متوسط مصرف آب کشاورزی در دنیا ۷۵ درصد است که بیانگر مصرف بیش از حد ما در حوزه کشاورزی است .

وی افزود: یکی از هنرهای اصیل ما ایرانی ها قنات ها می باشد که نیاکان ما برای مدیریت آب از آنها استفاده می کردند ما زمین را با چاه های مجاز وغیر مجاز اصطلاحا سوراخ کرده ایم که موجب زیان های جبران ناپدیری به سفره های  آبی زیرزمینی شده است. در بیشتر مناطق کشور سالانه حدود یک الی دومتر آب های زیرزمینی کاهش پیدا می کنند و فرونشست های زمین در کل کشور و مناطق مختلف رخ می دهد و همه این موارد بیانگر استفاده و برداشت بی رویه از سفره های آبی زیرزمینی کشور است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا