گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دلالان از هر جوجه یک‌روزه ۱۵۰۰ تومان سود می‌برند

مدیر اتحادیه تعاونی‌های مرغداری گفت: کارخانه‌ها، جوجه یک‌روزه را 5500 تومان می‌فروشند اما دلالان به قیمت هفت هزار تومان به مرغداران تحویل می‌دهند.

حسین فاطمی در جلسه با وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت تولید و توزیع جوجه یک‌روزه، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد تولید مرغ و تخم‌مرغ کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود، در حالی که نمایندگان تشکل‌های مرغداری را به جلسات در مورد صنعت مرغ راه نمی‌دهند. وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل این بخش عدم قیمت‌گذاری و کنترل قیمت جوجه یک‌روزه است، به گونه‌ای که قیمت این محصول در کارخانه ۵۵۰۰ تومان است اما دلالان هفت هزار تومان عرضه می‌کنند. چرا جوجه یک‌روزه از طریق سامانه‌ای شفاف توزیع نمی‌شود.
مدیر اتحادیه تعاونی‌های مرغداری اظهار داشت: ۲۰هزار مرغدار در کشور به عملکرد هیئت ‌مدیره اتحادیه کشوری معترض هستند. در هشت ماه گذشته این اتحادیه مدیرعامل ندارد و در حالی که این همه افراد متخصص در صنعت مرغداری حضور دارند اما کارمندان بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی را در رأس این اتحادیه‌ها منصوب می‌کنند.
فاطمی افزود: طرح تحول صنعت مرغداری کشور باید با کمک تعاونی‌ها انجام شود. مرغداری که واحد ۱۰ هزار قطعه‌ای دارد، سرمایه در گردش آن به خاطر افزایش قیمت‌ها چهار تا پنج برابر افزایش یافته و توان تامین آن را ندارد.
همچنین اسلامی؛ نماینده اتحادیه ماهیان خاویاری گفت: ایران در چهار محصول پسته، زعفران، فرش و خاویار در دنیا مشهور است اما شیلات به حیاط خلوت عده‌ای تبدیل شده است. قیمت ماهی را دلالان تعیین می‌کنند و عمده ارزش افزوده صادرات به جای اینکه به تولیدکننده خاویار یا ماهی برسد، نصیب دلالان می‌شود.
وی اضافه کرد: سالانه چهار میلیون بچه ماهی خاویاری تکثیر و پرورش می‌یابد و یک ماهی مولد خاویار باید ۱۴ سال بماند تا بتواند خاویار تولید کند. الان ظرفیت تولید چهار میلیون قطعه بچه ماهی در مازندران وجود دارد.درآمدزایی ۲۵ برابری خاویار
نماینده اتحادیه ماهیان خاویاری ادامه داد: در مازندران تنها مزرعه تولید لاین ماهی خاویاری ایجاد شده است که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه در آن انجام شده است. حتی آب دریا برای پرورش بچه ماهی خاویاری به مزرعه انتقال یافته است. ما می‌توانیم سالانه ۱۰۰ تن خاویار پرورشی تولید کنیم که حدود یک میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت و این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجراست و در این مزرعه از بچه ماهی ۱۰۰ گرمی تا ماهی ۱۰ کیلویی تولید می‌شود و خاویار پرورشی می‌توانیم تولید و صادر کنیم.
اسلامی افزود: شیلات با امعاء‌ و احشا ماهی خاویاری مشکل دارد، در حالی که می‌توان از آن، پروتئین‌های مفید برای درمان بیماری‌های پوستی، امگا ۶ و امگا ۳ تولید کنیم. در حالی که شیلات اجازه آن را نمی‌دهد و می‌گوید امعاء و احشا ماهیان خاویاری به درد نمی‌خورد.
وی درباره مشکل تراشی بانک‌ها برای پرورش ماهی، گفت: در حالی که ماهی خاویاری باید ۱۴ سال پرورش پیدا کند تا به خاویار برسد اما بانک‌ها می‌گویند دوره تنفس وام‌های آنها حداکثر سه ماه است.
نماینده اتحادیه ماهیان خاویاری با بیان اینکه هر کیلوگرم خاویار پرورشی را می‌توان به قیمت پنج هزار دلار صادر کرد، افزود: یک تریلی گوشت ماهی خاویاری، می‌تواند به اندازه ۲۵ تریلی پرتقال صادراتی، ارزآوری داشته باشد.
همچنین جعفریان از اتحادیه برنج مازندران، گفت: کمباین‌های قدیمی و کارخانه‌های شالیکوبی فرسوده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنج کشاورزان را ضایع می‌کنند و ما طرحی دادیم که کارخانه‌های شالیکوبی تجمیع و به‌روز شوند.
او ادامه داد: چهار هزار کارخانه شالیکوبی در سه استان مازندران، گلستان و گیلان وجود دارد که باید اکثر کارخانه‌های فرسوده بازسازی و تجمیع شوند. در حال حاضر برخی کارخانه‌ها با مخلوط کردن انواع برنج می‌خواهند برای خود درآمد ایجاد کنند. کشاورز هم می‌گوید قیمت زمین شالی افزایش یافته، دیگر برای کشاورزی نمی‌صرفد و دوست دارد آن را به دلالان بفروشد.
همچنین مسعودی؛ نماینده تشکل‌ کارخانه‌های خوراک دام گفت: ۷۵۰ کارخانه تولید خوراک دام در کشور وجود دارد اما یکی از مشکلات دامداران تامین نهاده برای دام و طیور است. صنعت دام و طیور مونتاژ و وابسته به خارج بوده و نهاده‌های آن هم عمدتا وارداتی است.
وی افزود: یک طرح سه هزار میلیارد تومانی برای افزایش بهره‌وری گوشت و مرغ ارائه کردیم که با فرآوری خوراک دام و طیور می‌توانیم بهره‌وری این صنعت را به اندازه
۳۰ درصد افزایش دهیم، اما هنوز منابع انجام این طرح سه هزار میلیارد تومانی فراهم نشده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا