گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بکارگیری پهبادها در سمپاشی هوایی

با پرواز آزمایشی پهپاد سم پاش در روستای سولا تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی حومه نمین، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین بعد از شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار سومین شهر صاحب این تکنولوژی و پیشرو در استفاده از فن آوریهای نوین و مکانیزه در دشت اردبیل شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود: با پرواز آزمایشی پهپاد سم پاش در مورخه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۰  در روستای سولا تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی حومه نمین، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین بعد از شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار سومین شهر صاحب این تکنولوژی و پیشرو در استفاده از فن آوریهای نوین و مکانیزه در دشت اردبیل شد.

شهرام محسنی افزود: در این مراسم که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، فرماندارنمین، و تعدادی از مسولان استانی و شهرستان نمین و عده ای از کشاورزان پیشرو و باغداران شهرستان نمین برگزار شد، از پهپاد سمپاش که توسط آقای نعمتی کشاورز روستای سولا و با حمایت و راهنمایی مدیریت جهاد کشاورزی نمین و با اعطای تسهیلات دولتی اقدام به خریداری آن شده بود رونمایی شد.

وی افزود: فن آوری های جدید در حوزه کشاورزی راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داده و توسعه مکانیزاسیون و فتاوریهای مکانیزه و روزآمد در بخش کشاورزی از جمله در حوزه مبارزه شیمیایی با آفات و امراض مؤلفه بسیار اثرگذار در افزایش کیفی و کمی در تولیدات کشاورزی است.

محسنی با اشاره به باصرفه بودن پهبادها نسبت به سایر ادوات کشاورزی برای سمپاشی افزود :استفاده از پهباد برای مبارزه با علف‌های هرز و آفات و بیماری ها بسیار کاربردی بوده و موجب عدم ورود کشاورز به زمین و اجتناب از تماس وی با سموم شیمیایی شده و در عین حال هزینه عملیات کشاورزی را کاهش داده و باعث دقت در عملیات سمپاشی مزارع، کاهش مصرف آب و سم و تسریع کار می شود.

محسنی خاطرنشان کرد از مهمترین مزایای سم پاشی با پهپادها میتوان به: کاهش مصرف سم به میزان ۳۰ درصد، صرفه جویی در مصرف آب تا ۹۷ درصد، سرعت عملیاتی بسیار بالا (هر هکتار تنها در ۷ دقیقه)، صفر شدن درصد لهیدگی محصول، افزایش تولید محصول در هر هکتار و امکان سمپاشی در زمین های خیس و گِلی ناشی از بارندگی یا آبیاری اشاره کرد. بنابراین استفاده از این فن آوری برای دشت اردبیل و بخصوص اراضی نمین بسیار موثر و کاربردی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این نوع پهپاد در یک روز میتواند تا ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی را سمپاشی ‌کند، تصریح کرد: تمام تکنیک‌های کشاورزی در کنار هم اثرگذار هستند، و این فن آوری ها میتواند با سرعت و دقت بالا و اثرگذاری بیشتر، هزینه های تمام شده تولید را کاهش داده و سود بیشتری را نصیب کشاورزان عزیز نماید.

محسنی در پایان افزود: از مهم ترین مزیت های این پهپاد می توان به صرفه جویی ۳۰ برابری آب در سم پاشی و دقت بسیار بالا با استفده از داده های ماهواره ای( جی ‌پی‌اس) و کنترل رایانه ای پرواز و همچنین قابلیت پرواز در شب اشاره کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا