گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«کشاورزی»، ناجی اقتصاد|کشاورزی که با “علوفه” از هر هکتار ۹ میلیون تومان سود کرد

درحالی متوسط برداشت علوفه از هر هکتار ۳ تن هست، یک علوفه کار دیم با بهره گیری از دانش روز و بذر خاص این عملکرد را بیش از ۶۵ درصد افزایش داده و از هکتار ۹ میلیون تومان سود کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، بهره گیری از دانش کشاورزی می تواند میزان عملکرد و سوددهی کشاورزان را بالا ببرد و اگر زنجیره های تولید نیز کامل شود درآمد کشاورزان افزایش می یابد.

سامان ایوبی گندمکار  نمونه کردستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، از دلایل موفقیت خود به روشنی سخن گفته و تجربیات خود را در اختیار دیگر کشاورزان قرار داده است.

وی توانسته است از هر هکتار ۵ میلیون تن علوفه خشک به صورت دیم برداشت کند و هزینه ای که برای یک هکتار انجام داده یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده و در مقابل ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته است؛ به علاوه با استفاده از این علوفه در دامداری اش نیز سود بیشتری کسب کرده و از هزینه هایش کاسته شده است.

ایوبی در این گفتگو اظهار کرد: در سال جاری ۶ هکتار زمین زراعی علوفه ای ماشک رقم مراغه کشت و از هر هکتار زمین کشاورزی ۵ تن علوفه خشک برداشت کردم، درحالی که متوسط کشوری برداشت این محصول ۳ تن در هر هکتار است.

وی افزود: قیمت علوفه امسال ۲ هزار تومان است که با توجه به اینکه دامداری هم دارم و از آن برای دامداری خودم استفاه کردم صرفه اقتصادی بالاتری ایجاد شد.

علوفه کار نمونه کردستانی ادامه داد: مقدار هزینه ای که برای کاشت یک هکتار علوفه ماشک لازم است، یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است و زمان فروش ۱۰ میلیون تومان در آمد ایجاد می‌کند که البته بخشی از این علوفه در دامداری خودم مصرف می شود.

وی تصریح کرد:  این نوع کشت دیم مزیت های مناسبی نیز برای خاک و زمین کشاورزی دارد و آبهای زیر زمینی را نیز هدر نمی‌دهد و بارندگی های بهاری و فصلی برای کشت این محصول کافی است.

ایوبی با بیان اینکه بعد از کشت علوفه، کشت گندم یا جو انجام می شود اظهار داشت: کاشت علوفه باعث حاصلخیزی و قوی شدن زمین می شود به همین دلیل برای کشت گندم یا جو کود شیمیایی کمتری احتیاج است و در نهایت از هزینه های تولید کشاورزان کاسته می شود.

علوفه کار نمونه کردستانی اظهار داشت: رعایت اصول کشاورزی می تواند به علوفه کاران کمک کند تا میزان بیشتری از این محصول را برداشت کنند؛ براین اساس باید زمان کاشت و برداشت را رعایت کنند و به موقع کود دهند.

وی یادآور شد که برای کسب این اطلاعات می توانند از تجربه و دانش کارشناسان جهاد کشاورزی  و اخبار هواشناسی کشاورزی بهره گیرند.

سودهی مناسب حتی در نیم هکتار

وی گفت: میزانی که بنده در سال جاری کشت کردم ۶ هکتار بود  اما کشت در سطوح دیگری نیز مانند یک هکتار و ۵ هزار متر مربع نیز برای کشاورزان سود آوری لازم را دارد و در صورت کاهش سطح زیر کشت میزان هزینه ها تغییر نمی کند.

ایوبی یادآور شد: بذر مورد نیاز به صورت یارانه ای از سازمان جهاد کشاورزی استان ها قابل تامین است و برای خرید این محصول ۲ هزار تومان یارانه نیز پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه علوفه ماشک از نظر مواد غذایی مانند یونجه است گفت:  این علوفه به دلیل پروتئین پایین برای دامداریهای گوشتی مناسب است و میزان شیر دام را کاهش می دهد.

رمز موفقیت

علوفه کار نمونه کشوری کشت پاییزه  در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای به دیگر کشاورزان دارد گفت: شاید کشاورز نمونه واژه درستی نباشد و دیگر کشاورزان نیز بتوانند عملکردی مانند من داشته باشد.

وی اضافه کرد: از بذر یا کود و سم عجیب با خاصی برای تولید محصول خود استفاده نکرده‌ام که دیگر کشاورزان نیز به آن دسترسی نداشته باشند به‌طوری بذر مصرفی مزرعه من بذر یارانه‌ای دولتی است و تنها اصول کشاورزی را به‌درستی استفاده کرد ه ام.

ایوبی اظهار داشت: در صورتی که کشاورزان  عملیات کاشت، داشت و برداشت را به‌موقع انجام دهند و در زمان تعیین‌شده اقدام به کود دهی کنند، میزان عملکرد آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی درباره بذر ماشک رقم مراغه گفت: این رقم بذر جدیدی است که برخی از دیگر کشاورزان منطقه از آن استفاده می‌کنند و عملکرد مناسبی دارد.

بنابراین گزارش از  این نوع علوفه به طور معمول در مناطق سردسیر و متعدل استفاده می شود و کشاورزان برای انتخاب نواع بذر، بهتر است با کارشناسان جهاد کشاورزی استان خود مشورت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا