گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید ۱۰ برابری محصولات با کِشت گلخانه‌ای

رئیس جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که یکی‌از راه‌های عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش بنیان کشت در محیط گلخانه است، گفت: در کشت‌های گلخانه‌ای حداقل ١٠ برابر محصول بیشتر از محیط باز تولید می‌شود.

اسفندیار حسنی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که نگاه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان استقلال اقتصادی کشور را به همراه دارد، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی عبور از کشاورزی سنتی و روی آوردن به کشاورزی پیشرفته و مدرن است و در این صورت با ایجاد اشتغال بهره‌وری و تولید نیز بالا می‌رود.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از راه‌های عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش بنیان کشت در محیط گلخانه است، عنوان کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای حداقل ١٠ برابر محصول بیشتر از محیط باز تولید می‌شود.

حسنی‌مقم ادامه داد: به‌عنوان نمونه در فضای باز از سطح یک هکتار گوجه ۵۰ تن تولید می‌شود اما در محیط گلخانه حداقل ۵۰۰ تن، ضمن اینکه در محیط باز ١٠ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌شود و در محیط گلخانه کمتر از  یک هزار مترمکعب، در واقع مصرف آب  یک دهم کاهش می‌یابد و همچنین در یک هکتار فضای باز دو نفر مشغول بکار می‌شوند و در محیط گلخانه ۱۵ نفر، که این نشان می‌دهد باید تولید را به این سمت ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: ضروری است الگوهای برنامه‌ریزی برای مصارف آب شرب و  کشاورزی بر مبنای خشکسالی باشد.

وی افزود: ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته و یک سوم جهان و نصف آسیا بارندگی دارد، بنابراین باید با خشکسالی سازگار باشیم و الگوهای مصرف آب براساس آن باشد، که توجه به این مهم در حوزه کشاورزی را وظیفه خود می‌دانم.

حسنی‌مقدم با اشاره به این‌که سخت‌ترین و سنگین‌ترین خسکسالی یک قرن اخیر را تجربه می‌کنیم، بیان کرد: ۴۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان اعم از مزارع و باغات، مجتمع‌های پرورش ماهی، دام و طیور و …خسارت وارد شده که حداقل ۵۰۰ هزار تُن کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: پیگیر هستیم دولت با تشکیل جلسه ستاد خشکسالی اعتبارات ناشی از بروز پدیده خشکسالی را ابلاغ کند تا بتوانیم با خرید تانکر و لوله‌های انتقال آب مزارع و باغات در معرض خشکیدگی را  آبیاری کنیم همچنین با خرید دام مازاد مانع ضرر روستاییان و عشایر شویم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا