گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزان در ایران بی‌پناه هستند

رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به اینکه کشاورزان در ایران بی‌پناه هستند، گفت: شاهد این سخن افرادی هستند که مناظرات تلویزیونی صحبت کردند و از میان آنها تنها یک نفر در حد چند کلمه برای رأی جمع کردن، درباره کشاورز و کشاورزی صحبت کرد در حالی‌که بیش از ۵۰ درصد اقتصاد ایران بر مبنای کشاورزی است.

ابوالقاسم سوزنچی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: مسائلی که کشاورزان در حال حاضر با آنها مواجه‌اند به دو دسته تقسیم می‌شود، یکسری از مسائل مربوط به برنامه‌ریزی‌های کلان است و یکسری مسائل جزئی است که تأثیرش بسیار بالا است، کشاورزان با کارمندان اداره جهاد کشاورزی مشکل ندارد اما آنها با کشاورز مشکل دارند و کارمان را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه سال گذشته دولت طرحی را تحت عنوان طرح حفاظتی خاک تصویب و ابلاغ کرد، استان همدان بیش از ۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم دارد که هر ساله ۴۰۰ هزار هکتار به عنوان آیش راکد می‌ماند، در همین راستا ۱۲ نوع گیاه را مشخص و گیاه گلرنگ را وارد برنامه کردند و حمایت‌هایی هم اعلام شد.

سوزنچی با اشاره به اینکه قرار شد کشاورز این گیاه را در زمین آیش بکارد، تصریح کرد: کشت گلرنگ یکی از برنامه‌های خوب و تأثیرگذار بود چراکه گلرنگ به‌عنوان دانه روغنی استفاده می‌شود که در این قسمت کمبود داریم، گلبرگ آن نیز به عنوان گلرنگ و ساقه‌هایش برای دام مورد استفاده دارد.

وی با بیان اینکه این کشت به ۱۲۰ میلی‌متر باران نیاز دارد، گفت: با توجه به بارندگی‌های امسال کشت من مناسب است و کارم با امنیت انجام شد، از طرف دیگر حالا که این کشت وارد دور شده و دولت هم امتیازاتی برای آن در نظر گرفته اداره جهاد کشاورزی برای کشاورز هیچ کاری نکرده است.

رئیس خانه کشاورز استان همدان اضافه کرد: وقتی محصول جدیدی کشت می‌شود باید اطلاعاتش به کشاورز منتقل شود تا به ادامه کار راغب باشد، به عنوان مثال نحوه شخم این محصول با سایر کشت‌ها تفاوت دارد، خوشبختانه صنعت‌کاران استان ماشین آلات این بخش را فراهم کردند و کشاورز هم این کار را تقبل کرده است و تنها نیازی که کشاورزان به مسئولان و ادارات دارند این است که اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

سوزنچی با اشاره به اینکه قرار بود این محصول به شکل تضمینی از کشاورز خریداری شود اما نرخ آن را به کشاورز ندادند، گفت: بذر محصول را کیلویی ۱۲ هزار تومان در اختیار کشاورز گذاشتند و گفتند کیلویی ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند اما زمانی که کشت را برای اولین بار انجام می‌دادیم و اطلاعاتی در مورد این گیاه نداشتم به مشکل برخوردیم.

وی  با بیان اینکه ۱۵ هکتار گلرنگ زیر کشت دارد، گفت: کارشناس جهاد کشاورزی در قهاوند درباره این محصول اطلاعاتی نداشت و اطلاعات کارشناس شهرستان هم ناقص بود بنابراین اطلاعات را از کارشناس استان گرفتیم، نبود اطلاعات در این زمینه معظلی برای کشاورزان به وجود آورده است.

سوزنچی با اشاره به اینکه کشور به شدت به دانه‌های روغنی نیازمند است، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد روغن‌گیری از دانه‌های خارجی انجام می‌شود و باید حرکت جهادی انجام بگیرد زیرا کشت خوب است و فقط نیاز به اطلاعات و حمایت دارد.

وی با بیان اینکه بیمه کشت گلرنگ نیز انجام نشده است، تصریح کرد: خوشبختانه حاصل من آسیب ندیده که به بیمه نیاز داشته باشم اما کشاورزانی که زحمت کشیدند چرا بیمه‌شان انجام نشده است؟ از طرفی کشاورزان را به اداره جهاد پاس می‌دهند بعد می‌گویند با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قراداد داریم و آنها باید کار کشاورز را انجام دهند در حالی که جهاد کشاورزی باید این کارها را انجام دهد نه اینکه کشاورز به دنبال آن باشد.

سوزنچی درباره مشکلات برداشت محصول گلرنگ، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به زمان برداشت است اما کشاورزان اطلاعات کشت را ندارند و نمی‌دانند چطور باید کشت را برداشت کنند، بحث است که برداشت باید با کمباین انجام شود اما کار کمباین فقط گندم و جو است.

وی درباره خرید تضمینی این محصول هم گفت: اداره جهاد کشاورزی می‌گوید اختیار خرید نداریم و اتحادیه تعاونی‌ها باید محصول را خریداری کند، آیا وظیفه کشاورز است  که این اتحادیه را پیدا کند؟ اگرچه من به دلیل مسئولیت اجتماعی این اتحادیه را پیدا کردم و در نهایت مشخص شد هر کیلو از محصول را کیلویی۱۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند در حالی‌که قرار بود کیلیویی ۱۲ هزار تومان خریداری شود.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با مطرح کردن این سوال که چرا قیمت‌ها مکتوب و به کشاورز اعلام نمی‌شود، افزود: انجمنی برای کشت‌های حفاظتی خاک در استان در حال پا گرفتن بود  اما مسئولان کاری کردند که نتواند کار کند، این انجمن از آذرماه سال ۹۷ شروع به کار کرد و هنوز کسی نمی‌داند این انجمن کجاست.

سوزنچی یکی از مشکلات دیگر کشاورزان را تهیه سوخت تراکتورها دانست و گفت: کشاورزان سال‌های گذشته یک نوبت برای سوخت ثبت نام می‌کردند اما دو سال است کشاورزان گرفتار شده‌اند، بنده تا پایان اردیبهشت ماه سهمیه سوخت دریافت نکرده بودم در حالی‌که برای این سوخت ۷۶ هزار تومان پرداخت کردم.

وی ادامه داد: سوخت کشاورز را باید در مزرعه‌اش تحویل بدهند نه اینکه مجبور شود گازوئیل آزاد بخرند، چند روز گذشته اعلام کردند دوباره باید برای سهمیه تابستان ثبت نام کنیم، چرا کشاورز باید سه یا چهار مرتبه در سال برای سوخت ثبت نام کند؟ برنامه‌ریزها چه کاری برای کشاورز می‌کنند؟ بنده با توجه به اینکه ارتباط مستقیمی با نهادها و ادارات مرتبط دارم همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستم تکلیف کشاورزی که در روستا زندگی می‌کند و هیچ ارتباطی ندارد چیست؟

سوزنچی مشکل دیگر کشاورزان را بحث چاه‌های آب عنوان کرد و افزود: من در این مورد قانون را رعایت و چاهم را کنتوردار کردم اما باید هر دو ماه یکبار بروم تا شارژ را تأیید کنند این در حالی است که همسایه‌های مزرعه من که چاه‌ کنتوردار ندارند خیلی راحت سهمیه آب خود را برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورز حافظ منافع امنیت کشور است، خاطرنشان کرد: برای نرخ‌گذاری گندم نمایندگان بخش کشاورزی اعتراض‌هایی کردند اما به جایی نرسید و سرانجام در اردیبهشت موافقت کردند گندم را کیلویی  ۵۰۰۰ تومان بخرند، همچنین با توجه به اینکه امسال وضع علوفه وحشتناک است و اکثر کشاورزان دامدار هم هستند باید یک میلیون حق عضویت پرداخت کنیم تا به ازای هر دام سه کیلو جو دریافت کنند و این مشکلات زیادی برای این این قشر به وجود آورده است.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه جهش تولید باید در گلخانه رخ دهد، مطرح کرد: یک هکتار بوستان خیار در گلخانه معادل ۱۷ هکتار بوستانی که در روی زمین است و آب و کود و سم و انرژی را مصرف می‌کند حاصل می‌دهد بنابراین دولت باید کشاورزانی که می‌خواهند گلخانه راه‌اندازری کنند را تشویق کند اما متأسفانه در این مسیر هم سنگ‌اندازی‌هایی می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا