گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گذر از مرغداری سنتی به صنعتی/ افزایش تولید با هزینه کمتر

بیش از ۴۰ درصد از واحد‌های مرغداری‌های گوشتی استان اصفهان نیازمند بهسازی هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: واحدهای پرورش مرغ گوشتی اصفهان با ظرفیت جوجه ریزی ۳۷ میلیون قطعه در دوره ۵۰ روزه و تولید حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال رتبه دوم تولید گوشت مرغ را برای این استان به ارمغان آورده اند.

او افزود: بیشترین مرغداری های استان در شهرستان نایین وجود دارد و پس از آن شهرستان های اردستان، اصفهان، کاشان، شهرضا، نجف آباد و شاهین شهر و میمه از قطب های مرغداری گوشتی استان به شمار می آید.

پرداخت تسهیلات برای بهسازی مرغداری ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های مرغداری استان اصفهان به منظور ارتقای بهره وری، مکانیزه شده اند، اما بیش از ۴۰ درصد از واحد‌ها از نظر تجهیزات و فضای نگهداری وپرورش، نیازمند بهسازی و مکانیزه شدن هستند.

ایراندوست ادامه داد: ارتقای عملکرد واحدهای مرغداری در دستور کار جهاد کشاورزی استان است و در این زمینه تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

او گفت: به مرغداران توصیه می شود از فرصت به دست آمده برای دریافت تسهیلات استفاده و به منظور بهبود کمی و کیفی تولیداتشان برای بهسازی واحدها اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تعداد محدودی مرغداری هم وجود دارد که به دلیل فرسوده بودن ساختمان، ظرفیت کم یا دوری از جاده، شهر یا روستا بهسازی آنها به صرفه نیست و باید با تغییر کاربری به چرخه تولید دام و طیور بازگردند.

کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری با بهینه سازی

ایراندوست گفت: افزایش تولید از ۱۰ به ۱۵ قطعه در هر متر مربع، کنترل دقیق تهویه و دما، بهره مندی از سامانه نوردهی و سنجش میزان رطوبت، کاهش بیماری ها و تلفات و بی نیازی از حضور فیزیکی کارگر در سالن پرورش، از جمله مزایای بهینه سازی واحدهای مرغداری است.

او اضافه کرد: در سالن هایی که استاندارد رعایت شود تلفات کمتر از ۳ درصد است اما در سالن های غیراستاندارد، تلفات تا ۲۰درصد افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: در سالن نوین صنعتی به ازای هر کیلوگرم گوشت، یک کیلو و ۷۰۰ گرم خوراک مصرف می شود، در حالی که در سالن های سنتی مصرف دان بیش از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است.

هوشمندسازی سازه ها و تجهیزات بر اساس استانداردها

کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طبق سیاست های راهبردی و برنامه ریزی تولید دربخش طیور از سال ۹۸ بهینه سازی واحدهای پرورش طیور در دستور کار قرار گرفت.

مریم دهقان افزود: بر این اساس واحدهای جدید باید مطابق با آخرین استانداردهای روز ساخته و واحدهای موجود نیز بهینه سازی شوند یعنی هم از نظر سازه و هم از نظر تجهیزات بهسازی و هوشمندسازی شوند.

او در زمینه هوشمند سازی تاسیسات و تجهیزات مرغداری ها گفت: سالن های پرورش از جمله سقف، کف و دیوار می بایست کاملا ایزوله شوند و مصرف انرژی آنها براساس استانداردهای سازمان بهینه سازی باشد،همچنین فاصله سالن ها از یکدیگر و با سایر تاسیسات براساس ضوابط و مقررات ابلاغی جدید وزارت جهاد کشاورزی باشد.

کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سالن های پرورشی باید دارای سامانه دانخوری و آبخوری خودکار، سامانه خودکار ذخیره و انتقال دان، شبکه خودکار تهویه و رطوبت و سامانه گرمایشی استاندارد باشد.

دهقان اظهار کرد: با استفاده از سامانه اتوماسیون، کنترل سالن های پرورشی از خارج از آن محیط و حتی کیلومترها دورتر امکان پذیر است

پرورش مرغ های هم وزن در واحدهای صنعتی

حیدر رضازاده تولیدکننده مرغ گوشتی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان اصفهان تولید گوشت مرغ در تمام طول سال در آن امکان پذیر است

او با اشاره به مشکلات واحدهای سنتی پرورش مرغ گوشتی اظهار کرد: چون در واحدهای سنتی دان خوری ها به صورت سطلی و آب خوری ها به شکل آویز است مشکلاتی در طول دوره پرورش ایجاد می شود که هدر روی آب و دان و آلوده شدن محیط و بیمار شدن طیور از آن جمله است.

این تولیدکننده مرغ گوشتی افزود: در این واحدها به دلیل توزیع نامناسب و غیریکنواخت دان، مرغ ها با وزن های متفاوتی تولید می شوند.

رضازاده تاکید کرد: با توجه به اینکه در ۳۰ سال گذشته هم مرغداری سنتی و هم مرغداری صنعتی را تجربه کرده ام با اطمینان می گویم که واحدهای صنعتی از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است و به افزایش بهره وری کمک می کند.

با توجه به مشکلات متناوب تولید مرغ های گوشتی در کشور مسئولان اگر عزم افزایش تولید و حتی صادرات داشته باشند می توانند با ترغیب مالکان مرغداری های سنتی به بهسازی این واحدها زمینه تولید بیشتر، با کیفیت تر و کم هزینه تر را فراهم کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا