گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشت پنبه در کشور افزایش یافت

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۱۱۵ هزار هکتار از کشتزارهای کشور زیر کشت پنبه رفته است که این میزان نسبت به پارسال ۱۶ درصد افزایش دارد.

ابراهیم هزارجریبی روز چهارشنبه در بازدید از مزارع پنبه بخش روداب سبزوار به خبرنگاران اظهار داشت: زراعت پنبه در ردیف محصولات اقتصاد مقاومتی است و وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را به منظور توسعه کشت و تولید این محصول در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به همراه استان‌های گلستان، فارس و اردبیل از مناطق عمده کشت پنبه در کشور هستند و طرح‌های بهبود تغذیه زراعت پنبه، توسعه مکانیزاسیون، افزایش بهره وری آب و گیاه پزشکی برای افزایش تولید مورد توجه قرار گرفته است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: شهرستان سبزوار نیز با حدود ۶ هزار هکتار کشتزار پنبه، قطب تولید این محصول در خراسان رضوی به شمار می رود.

هزارجریبی افزود: کشت نشای پنبه در سالهای گذشته مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است که کوتاهی زمان کاشت و داشت، کاهش نوبت‌های آبیاری، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید از مزایای این نوع کشت است.

به گزارش ایرنا، سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که طبق برنامه تا افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۰۰ درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

براساس برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰ – ۱۳۹۶) از ۱۰۰ هزار هکتار سطح پیش بینی شده برای کشت پنبه، ۴۰ هزار هکتار کشت نشایی و ۶۰ هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود.

پنبه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است.

براساس آمارها، ‌۲۵ میلیون تن پنبه در سال تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان است. چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است که بیشتر پنبه تولیدی اش را خود مصرف می‌کند و ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا