گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز برداشت گیلاس در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به آغاز برداشت گیلاس در استان گفت: سطح کشت این محصول دراستان را ۱۴۳۱ هکتار است که ۱۱۷۳ هکتار آن بارده بوده و میزان تولید باغات بارده ۷۲۰۰ تن است.

محمدعلی شریکیان در این خصوص به ایسنا گفت: شهرستان‌های اسفراین و بجنورد بیشترین سطوح کشت و تولید این میوه نوبرانه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای رویین و دهستان میلانلو اسفراین عمده ترین نقاط تولید گیلاس در استان هستند، اکثر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن است بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره‌برداران می‌توانند با مشاوره کارشناسان جهادکشاورزی نسبت به احداث باغات جدید اقدام کنند.

شریکیان ارقام مورد کاشت گیلاس در خراسان شمالی را شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه‌ای، گیلاس دم بلند فرانسه، دم کوتاه فرانسه با پایه‌های بذری عنوان کرد و افزود: برداشت گیلاس در استان بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولا از اوایل خرداد ماه آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به بهره‌برداران توصیه کرد: در برنامه جایگزینی باغات درجه ۳ و احداث باغات جدید گیلاس ضمن بررسی شرایط اقلیمی، آب و خاک، استفاده از نهال شناسه‌دار ارقام تجاری و کاشت ارقام گرده‌زا متناسب با رقم کشت شده، استفاده مطلوب ازکودهای آلی، شیمیایی و بیولوژیکی براساس آنالیز خاک و کاربرد روش‌های نوین آبیاری را مد نظر قرار داده و با کارشناسان باغبانی مشورت کنند.

وی اضافه کرد: توسعه باغات جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود در این راستا باغات الگویی گیلاس پایه رویشی احداث شده و به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان در سنوات گذشته ۸۰۰۰ اصله پایه‌های کشت بافتی گزیلا ۶ و ماکزیما برای نهالستان‌ها تامین شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا