گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ارزش هر تن محصولات کشاورزی و غذایی صادراتی بالای ۲ هزار دلار است

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۲۵ قلم از کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی که در سال ۹۹ صادر شد، دارای ارزش بالای 2 هزار دلار در هر تن بوده اند.

به گزارش روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « مسعود بصیری» افزود: براساس گزارش گمرک ایران در سال گذشته ۳۴۶ قلم کالای کشاورزی و صنایع غذایی صادر شد که از این تعداد ۲۲۵ قلم ارزشی بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر تن داشتند که حاکی از ارزآوری و ارزش این کالاهای صادراتی می باشد.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این در حالیست که در سال گذشته، ۷۰ درصد از کالاهای غیرنفتی صادراتی، ارزش کمتر از یک هزار دلار در هر تن داشتند.

وی اظهار داشت: ارزش صادراتی و ارزآوری محصولات کشاورزی می طلبد که بر روی کالاهای کشاورزی و به ویژه بر صنایع تبدیلی و غذایی و بسته بندی که ارزش افزوده ایجاد می کنند،  کار کنیم و به تولید کنندگان جهت دهیم که تولیداتشان صادرات محور شود.

بصیری بر شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به منظور توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: محصولات کشاورزی باید دارای کد شناسایی باشند و برای صادرات نیز باید یکدست و همگن شوند.

وی درباره تاثیر توافق برجام بر صادرات بخش کشاورزی تصریح کرد: اگر برجام در نشست وین تصویب شود، مبادلات پولی و بانکی و مبادلات کالاهای کشاورزی راحت تر صورت می گیرد.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون تاجران برای حمل و نقل پول باید از روش های کاملا سنتی استفاده کنند که علاوه بر خطراتی که روش های سنتی دارند، انگیزه چندانی برای تاجران ایجاد نمی کند.

وی در همین حال بر حمایت دولت و قانونگذاران از سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید و صادرات تاکید کرد و گفت: اگر بخش کشاورزی با پشتوانه دولت و قانونگذاران بتواند الگوی کشت را اجرا کند، به نفع مصرف کننده داخلی، کشاورزان و صادرات خواهد بود.

بصیری با بیان این که نگرش مسولان در حوزه تجارت و تولید نیز باید صادرات محور باشد، اظهار داشت: فرصت های تجارت و صادرات محصولات کشاورزی را باید بررسی و شناسایی کرد که برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر یکی از این فرصت ها است.

وی گفت: در صورتی که کرونا مشکلی ایجاد نکند و مسابقات حام جهانی فوتبال در قطر برگزار شود، فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است، زیرا افراد زیادی برای تماشای مسابقات فوتبال به قطر سفر می کنند که باید تغذیه شوند و مسولان سازمان توسعه و تجارت در این زمینه و برای فراهم کردن شرایط باید تلاش و برنامه ریزی  کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام گمرک در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا