گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خراسان رضوی با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در پی کاهش شدید بارندگی و ذخیره سدها، این استان با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه شده است.

محمد علایی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی هیدرولوژیکی با تأثیرات کاهش دوره بارش بر منابع تأمین آبهای زیرزمینی یا سطحی شامل آب رودخانه ها، مخازن، دریاچه ها و آبهای زیرزمینی همراه است.
وی با اشاره به کاهش ۹۵ درصدی آورده سدها در خراسان رضوی ادامه داد: در سال جاری با کاهش ۶۵۰ میلیون مترمکعبی آورده رودخانه ها به سدهای استان روبرو هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مجموع آورده سدهای خراسان رضوی از ابتدای فروردین تا اول خرداد امسال حدود ۳۰ میلیون متر مکعب بوده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶۸۰ میلیون متر مکعب بود.
وی افزود: هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی آب دارد در حالی که طی مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد از ظرفیت سدهای استان پر آب بود.
علایی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد از ظرفیت سدهای خراسان رضوی خالی است.
وی مجموع ظرفیت ذخیره آب سدهای بزرگ و در حال بهره برداری خراسان رضوی را یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی مشترک بین ایران و جمهوری ترکمنستان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: میزان بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۶۵ درصد کاهش یافته است و اکنون این استان با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه است لذا سازگاری با کم آبی یک ضرورت همگانی است.
خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره برداری در تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا