گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«معجزه آبخیزداری»|علت وقوع همزمان سیل و خشکسالی در یک منطقه چیست؟

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با تأکید بر عملیات آبخیزداری گفت: وقوع همزمان سیل و خشکسالی در یک منطقه نشان از عدم مدیریت صحیح منابع آب در کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»، ایوب فصاحت رئیس جهاد کشاورزی استان تهران شب گذشته در برنامه تلویزیونی عیار گفت: ما متاسفانه در زمینه مدیریت بارش ها خوب عمل نکردیم و به همین دلیل مشاهده می شود حتی در یک منطقه به طور همزمان شاهد دو پدیده سیل و خشکسالی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با تاکید بر ضرورت تغذیه آبخوان های کشور با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری گفت: در زمینه مدیریت آب های روان و تغذیه آبخوان ها عملکرد خوبی نداشتیم و باید عملیات آبخیزداری برای مقابله با سیل و خشکسالی و تغذیه آبخوان های کشور که در معرض نابودی اند در در کشور انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: متاسفانه در واگذاری و تخصیص زمین برای کاربری های مختلف با دقت و صحیح عمل نشده است به طوری که  اراضی مستعد برای کشاورزی برای شهرسازی اختصاص یافته و زمین های غیرمرغوب برای توسعه کشاورزی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مراتع باید در دست دامدار واقعی باشد افزود: یکی از مسائل مهم مدیریت مراتع در کشور آن است که پروانه های چرای دام در دست دامداران واقعی نیست و دامداران واقعی باید با هزینه های بالاتر این پروانه ها را از کسانی که این مجوزها را با رابطه و نزدیکی به دستگاه های متولی به صورت غیرقانونی گرفته اند، خریداری کنند.

ایوب فصاحت اظهار داشت: قرارگاه مدیریت مرغ و تخم مرغ که در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد در واقع بخش کوچکی از قانون تمرکز بود که خوشبختانه بعد از تشکیل توانسته است واردات و صادرات مرغ را مدیریت کرده و موفقیت خوبی در تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ داشته است.

وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه بلند مدت ۵۰ ساله برای بخش کشاورزی  توسط دولت جدید گفت: در بخش کشاورزی هیچ وقت بر اساس برنامه های بلندمدت عمل نشده است و به خاطر همین  گاهی دولت ها بر خودکفایی محصولات استراتژیک و گاهی بر ضرورت واردات تاکید داشته اند.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، اسناد و قوانین بالادستی بخش کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی در کشور کفایت می کند ولی ، به این قوانین و مقررات در کشور بخوبی عمل نمی شود.

فصاحت با انتقاد از وجود انحصار در وارادت محصولات کشاورزی به خصوص محصولات استراتژیک افزود: باید سیاست کلی بخش کشاورزی و برنامه بعدی دولت آینده، شکستن انحصار در بخش کشاورزی باشد و توجه به الگوی کشت نیز باید توسط دولت بعدی بدان اهتمام ویژه شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا