گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ارتقاء امنیت غذایی با افزایش تنوع ژنتیکی در محصولات زراعی

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در سال گذشته برای ارتقا امنیت غذایی و کاهش آسیب‌پذیری ارقام پیشرفته در برابر خسارت ناشی از تنش‌های زنده و غیر زنده و نیز افزایش قدرت سازگاری ارقام اصلاح شده جدید در برابر تغییرات اقلیمی نامطلوب، از روش های جدید به نژادی و به نژادی سریع استفاده شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، خشنود علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به این که معرفی ارقام جدید از محصولات زراعی دیم به همراه توسعه تنوع ژنتیکی در راستای افزایش پایدار تولید در شرایط دیم بوده است، عنوان کرد: موسسه دیم در سال ۱۳۹۹ موفق شد ۱۲رقم جدید شامل ۳رقم دانه روغنی، ۴رقم نخود، یک رقم جو، یک رقم گندم دوروم و ۳رقم گندم نان جهت تنوع بخشی محصولی در شرایط دیم و بهبود پتانسیل عملکرد، ارتقا کیفیت و مقاومت به تنش‌های زنده و غیر زنده معرفی کند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان این که ارتقاء امنیت غذایی با افزایش تنوع ژنتیکی در محصولات زراعی از دستاوردهای شاخص موسسه در سال ۱۳۹۹ است، اظهار کرد: در سال گذشته برای ارتقا امنیت غذایی و کاهش آسیب‌پذیری ارقام پیشرفته در برابر خسارت ناشی از تنش‌های زنده و غیر زنده و نیز افزایش قدرت سازگاری ارقام اصلاح شده جدید در برابر تغییرات اقلیمی نامطلوب، از روش های جدید به نژادی و به نژادی سریع استفاده شد.

وی افزود: در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸، میزان تولید هسته های بذری در موسسه بیش از ۶۰۰۰ تن گزارش شد که بیش از برنامه تعهد شده موسسه بود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، افزایش نفوذ ارقام جدید موسسه و تهیه اطلس نفوذ ارقام دیم در استانهای کشور را از دیگر اقدامات مهم موسسه دیم در سال ۱۳۹۹ برشمرد و گفت: گیاهان جایگزین لازمه توسعه کشاورزی حفاظتی، بهبود سیستم زراعی دیم و پایداری تولید هستند.

علیزاده خاطرنشان کرد: تعداد قراردادهای واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی به ۵۵ قرارداد فعال در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

وی، از همکاری فعال موسسه دیم در احداث و هدایت پایگاه‌های نوآوری در قالب پروژه های امنیت غذایی، نظامهای گندم بنیان، برنامه انتخاب مشارکتی (PVS) در ۱۵ استان خبر داد و گفت: پروژه جهش تولید در دیمزارها که با پشتیبانی فنی موسسه در حال اجرا است از اهم فعالیت‌های موسسه دیم در ارتباط با بخش‌های اجرایی کشور محسوب می شود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و تکمیل اتصال خط فیبر نوری به مرکز مخابرات در ستاد و ایستگاه اصلی موسسه، برقراری اینترانت بر بستر فیبر نوری جهت انتقال سریع و مطمئن داده‌ها بین ستاد و بخش‌ها، افزایش پهنای باند اینترنت به ۱۰۰ مگابیت و تجهیز سالن اصلی جلسات به سیستم ویدیوئی، نصب دوربین جهت وبینارها، انتشار گزارش سالیانه موسسه و آغاز انتشار فصلنامه دیم از پاییز ۱۳۹۹ را از دیگر موارد تقویت شاخص های اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات موسسه دیم در سال ۱۳۹۹ خواند.

وی با اشاره به ارتباطات و همکاری های علمی و فنی موسسه و عقد تفاهم نامه و طرح های مشترک با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد: متوسط تعداد یافته قابل ترویج موسسه در ۱۰ سال اخیر، ۵ مورد در سال بوده است و در سال ۱۳۹۹ تعداد یافته قابل ترویج به بیش از ۳۰مورد افزایش یافته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا